„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Fldi letnk folyamn sok rejtlyes tnemnnyel tallkozunk. A madr, ha eljtt az ideje, fszket rak, s ha az sz hideg napjai kzelegnek, melegebb tjak fel veszi az tjt. A teremtett lnyek mindenike fajnak megfelel letet l. Az rkletes kpessgek a tudomny vilgban is kimutathatk. lmlkodsunk akkor a legnagyobb, amikor emberi letnket vesszk vizsglat al. Elmondhatjuk az egykori blcs szavval: a vilgon sok csodlatos dolog van, de legcsodlatosabb az ember. Velnk szletett hajlamok uralkodnak bennnk, sorsunkat mgis a rajtunk kvli vilg irnytja. Ellentmondsok hatrozzk meg az letnket.
Sorsunkat faggat mivoltunkat szpen jellemzi a svdek egyik si legendja. A tudni vgy gyermek krdez: Apm, hov mennek a felhk? S az apa felel: Tova, tova, de nem tudja senki - hova. A gyermek tovbb krdez: Hov mennek a hattyk? Tova, tova, de senki sem tudja hova, hangzik a felelet. Apm, hov mennek az vek? , hangzik a kvetkez krds. s a felelet: Senki sem tudja, hova. Hova lesz az illat? Hova lesz a virg? Senki, senki sem tudja, hova.…
Ezek a gondolatok mg jobban gytrnek bennnket a kopors mellett. Az let nagy „hova” krdse klnsen a szvnkbe markol. Van-e, aki feleletet adjon neknk erre neknk? Vagy csak ennyi a felelet, mint a svd apnak a felelete, gyermeknek krdseire: Tova, tova, de senki sem tudja, hova?…
Szomor szvek! A keresztyn ember eltt nem ilyen ismeretlen az let s nem ilyen bizonytalan a jv. Nem lecsukott szemmel val lmodozs az let; s nem jszakai tprengsek trgya a jvend. Krisztusban szmunkra megvilgosodik a fldi lt rtelme, s kitisztul elttnk a hallnak s az rk letnek a titka. Mi Krisztusra tekintve olvassuk az rst. Ezrt az egsz Biblin a bizonyossg szava csendl t. Vilgos ltst, szilrd meggyzdst nyernk belle. Tudjuk, hogy Isten tletei igazak. Tudjuk, hogy azoknak, akik t szeretik, minden javukra van. Jbbal egytt valljuk: n tudom, hogy az n Megvltm l… Tudjuk azt is, hogy ha fldi storhzunk elbomol, pletnk van Istentl; nem kzzel csinlt, rkkval hajlkunk a mennyekben. s azt is tudjuk, hogy aki feltmasztotta az R Jzus Krisztust a hallbl, minket is feltmaszt. Tudjuk vgl azt is, hogy egykor hasonlatosak lesznk hozz.
Mi az alapja ennek a bizonyossgnak? Nem jl krdeznk; nem mi, hanem KI? Az a Krisztus, aki feltmadott a hallbl. szl gy az igben, halla pillanatban: „atym, a te kezeidbe teszem le az n lelkemet.” Olyan fldi let utn hangzik el ez a mondat, amely mindig az Isten kezben volt. Ebben a krisztusi szzatban ad neknk mostani gyszunkban vigasztalst Megvlt Urunk.
II.
Mindvgig Isten kezben volt drga Szerettetek lete is. isten kegyelmnek a jele volt, hogy rkdtt felette desanyai szeret, oltalmazta apai er s gondoskods. Isten rk szeretete tkrzdtt hrom testvrnek felje irnyul szeretetben. Az blcs gondviselse vezette idehaza s idegenben egyarnt.
24 vesen, tervekkel, lmokkal indult az cen tls partja fel, s 34 vet tlttt a messzi, idegen vilgban: Amerikban. Soha sem lehetett igazi hazjv az a tvoli orszg. Amint a kltz madarak tudjk, hogy van egy tvoli otthon, amely hazavrja ket: ez volt az gondolata is. gy trt vissza Testvrnk 58 vesen az egykori otthonba, hogy itt hgval s csaldjval ossza meg testben htralv napjainkat rmt; terveit s gondjait. Azt kvnta, hogy segtksz szeretettel itt szolgljon kzttetek. Messzi utakra vezet vndorlsa kzben ugyanis megtapasztalta, hogy mind a kzelben, mind a tvolba Isten kezben van. Mit is mond a 139.zsoltr vallomsa? Ha a Seolba szllok al, ott is jelen van, ha a mennybe hgok fel, ott is. ha a tenger tls partjra kelnk is, ott is Veled tallkozom. Bizony, a hv embernek boldog tapasztalsa az, hogy e vilgon mindig, mindentt Isten kezben van az lete. Nyilvn, ameddig l! s a hallban? Hitnk vlasza biztosan cseng: Akkor is. a keresztfn haldokl Krisztus tudja, hogy Isten keze egszen kzel van; ebbe az atyai kzbe ajnlja lelkt, lett. Neknk is elg ezt tudni!
Valamint Nektek is, gyszol Testvreim! Drga szerettetek idehaza is, a messzi idegenben is, mind az letben, mind a hallba, Istenkezben volt. s most is ott van. Bennnket a hall hatalma sem ragadhat ki a mi Urunk, Istennk kezbl. Ezzel a hittel bcszzatok a hazakltztt testvrtl, knyrgvn: Atynk, a te kezedbe ajnljuk a mi lelknket is.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre