„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Ezek a szavak Megvlt Jzus Krisztusunknak a szavai. Megtetszik bellk, hogy az letnk rendeltets. Teremtnk s mennyei Atynk arra rendelt minket, hogy Neki ljnk: az vi legynk, mind az letben, mind abban a msik ltformban, amit rsz-szerinti ismereteink miatt hallnak neveznk. „Mert ha lnk, az rnak lnk, ha meghalunk, az rnak halunk meg; azrt akr ljnk, akr haljunk, az ri vagyunk.” Mind az letnkkel, mind az letbl val elkltzsnkkel Istent dicstjk meg. Ez a mi rendeltetsnk.
s hogy ezt a rendeltetst betlthessk, Atynk s Istennk ritmust szabott az letnknek. Ritmust, aminek kt teme van; alapignk gy nevezi ezeket, hogy „felmenetel” s „almenetel”. Felmegynk a templomba imdkozni: felvisszk a vllunkra helyezett keresztet, felvisszk a bnatot, felvisszk a knnyeket, felvisszk gyarlsgunk szomor tudatt, felvisszk a bnmarta sebeket, kesersget, az Isten szerinti megszomorodsunkat, a bnbnatot. s ezt mind kintjk Isten eltt, amikor elmondjuk: „Isten, lgy irgalmas nekem, bnsnek!” s a mi Urunk, Istennk olyan kegyelmes, hogy ezt az egyetlen mondatot s szvnk szinte bnbnatt kedvesen veszi, elfogadja. S megcselekszi velnk azt a jt, hogy megigazulva megynk al a mi hzunkba. Egsz letnkn t jrjuk ezt az utat: a magunk hzbl fel az Isten hzba… aztn az R hzbl al a magunk hzba. Ez az letnek az isteni rendje.
Az let: alszlls s felmenetel. Isten hv gyermekei gy tapasztaljk ezt. Keresztel Jnossal mondjuk: Nki, ti. az rnak, nvekednie kell, nkem pedig albb szllanom. Egyebek kzt ebben klnbzik az letnk a vilg szerint lk lettl. Az evilghoz ragaszkodk mind feljebb s feljebb emelkednnek; az letk a cscsok fel belltott let, - s amg mind magasabbra emelkednek, lelkkben krt vallanak. Krisztus Urunk neknk az alszllsra adott pldt; azt tantotta, hogy aki kzletek els akar lenni, legyen a szolgitok. „n is olyan vagyok kzttetek, mint aki szolgl.” maga is alszllott rettnk: a mennybl a fldre, a szentsgbl a bn mlysgeibe, szenvedsbe, kereszthallba, gytrelembe, egszen a poklokig, a knok knjig…
Krisztus nyomban csak alszllani lehet! Ahogy a ti drga Fiatok, testvretek tette egsz fldi letben. Igazn szpremny fiatalknt indult az lete. rtelmes, szorgalmas, j tanul; akire azt szoktk mondani: szp plyt fog befutni. De Urunk rendelse szerint al kellett szllania. Alszllani a betegsgbe, amely hervaszt szlknt zdult a bimbz letre, hogy serdlkortl kezdve az utols pillanatig elksrje. Le kellett mondani a szp tervekrl, az emberi elgondolsokrl; vele egytt al kellett szllani Nektek, Szleinek, Szeretteinek is. de ez az alszlls a hv llek szmra nem keser knyszersg, hanem gyermeki engedelmessg. Valami olyan, mint amivel Dvid kirly felelt volt a csfold beszdre: Minl inkbb megalzom magamat s minl albbval leszek a magam szemei eltt, annl dicsretre mltbb leszek eltte…
A hv ember alszllsban Isten drga gretre tekint. Drga gyermeketek rtette az lett erre az gretre, mr 15 esztends korban, amikor oly mennyei ervel szlt hozz az R szava, hogy megtrsnek igje lett: „Aki gyz, oszlopp teszem azt az n Istenemnek templomban…” Aki gyz! Ezt a gyzelmet megharcolta, kivvta a mi Megvltnk a kereszten. S olyan j hozznk, hogy gyzelmben rszest bennnket! Ahogyan az a k, melyet az ptk megvetettek, az Isten templomnak szegeletkvv lett, - gy a mi alszll, engedelmes letnk oszlopp lehet a mennyei szentlyben! Mekkora jutalom! A keresztyn misszi egyik kortrs hse mondotta ezt a mondatot: „Nem bolond, aki odaadja, amit gysem tarthat meg, hogy megnyerje azt, amit nem veszthet el…” Isten vilgban a mennybe vezet t lefel vezet, az alszllson t visz haza bennnket az r.
Krisztus Urunk igje szerint a vmszed „megigazulva mne al az hzhoz”. Testvreim, nem az a dnt, hogy mire vittk ebben a fldi ltben. Nem az, hogy mit szereztnk, mit gyjtttnk. Minden itt marad, semmit magunkkal nem visznk. Hanem az a dnt egyedl: hogyan megynk haza? Bszkn, ntelten nem lehet. Csak Krisztusunk rdemben bzva. A fldi lt nagy lehetsge: Krisztus vre ltal igazz lehetnk Isten eltt! Aki ezt megnyerte, az boldogan, bksen megy az hzhoz al.
Melyik hzhoz? A fldi ltben Isten hzbl megynk al a mi tmeneti hajlkunkba. tkltzsnk idejn a fldi storhzbl megynk az igazi, rk otthonunkba, az Atya hzba. Mg e fldi storhzban vagyunk, szntelenl betlti a szvnket az igazi otthon utni vgyakozs, hiszen tudjuk, hogy „a mi orszgunk mennyekben van, honnt a megtart R Jzus Krisztust is vrjuk, aki elvltoztatja a mi nyomorsgos testnket, hogy hasonl legyen az dicssges testhez…” me, az alszlls tja vezet az igazi magassgba, Istennk rk hajlkba.
Hisszk, hogy Sz. P-t a mi Urunk, Istennk eleve elrendelte a szeld, csendes, bizonysgtev letre; hisszk, hogy t el is hvta az alzatossg tjn jrsra, hisszk, hogy Krisztus vre ltal t meg is igaztotta, - s ami elttnk mg nem lthat, de egykor lthatv lesz: immr meg is dicstette. Mert ami fellnk nzve megalztats, Isten fell nzve felmagasztaltats.
Fj knnyeitekkel ne tartztasstok t vissza ezen az ton. Drga Szerettei: engedjtek el a kezt, mert a msik lz mr Isten kezben van. Hadd trjen haza, megigazultan, Krisztus vrben megtisztultan oda, ahov mindnyjan vgyakozunk: Az Atya hajlkba.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre