„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Istentiszteleten vagyunk egytt, amelyen bcsvtel trtnik. Szeret szv hozztartozk bcsznak a vratlan hirtelensggel hazakltztt frjtl, desaptl, nagyaptl, testvrtl s rokontl. s mert istentiszteletet vgznk, nem mltatst, nem nekrolgot kell errl a szszkrl mondanunk, hanem Istennk hatalmt s dicssgt kell hirdetnnk s az vigasztal zenett szlanunk. A koporsban fekv atynkfirt immr semmit sem tehetnk. Az rkkval sorsa mr eldlt, mint ahogy mindannyiunk dvssge vagy krhozata itt, ebben a fldi letben dl el. Az ige neknk szl, akik mg e fldi vndorton vagyunk. Neknk ad benne egy parancsot s egy lehetsget a Mindenhat Isten. Figyeljnk ht az igre!
Parancsa gy hangzik: „Menjetek be a szoros kapun!” Azt jeleni: keresstek meg azt az utat, amely ezen a kapun t az dvssgre, az rkletre vezet. Ezen a vilgon azrt van egyhz, istentisztelet, igehirdets, hogy mindenki szmra nyilvnvalv legyen ez az t. Most is erre ksztett neknk, mg itt lknek lehetsget a mi Urunk. Keressk az ige ltal az dvssg tjt.
Ktfle lehetsges lett van: a szles t s a keskeny t. Az egyiken sokan jrnak, egszen szlesre tapostk azt. Ez az t a sokasg, a tmeg tja. A msik ton kevs a jrkel. Keskeny, rgs, grngys svny ez, tvisek szeglyezik. Az egyik ton azok jrnak, akik nz mdon csak magukkal trdnek. Hitvallsuk ez: egyszer lnk, vigadjunk, amg lehet, mienk a vilg. Ezek gtlstalanul gzolnak t msokon, emberi szvekre taposnak, csakhogy k maguk rvnyesljenek, boldoguljanak. Nyomukban knnyek, tkok maradnak; azzal k nem gondolnak. Ez az t sok jt gr az embernek, mgis a veszedelemre visz. Ennek az tnak a vgn a Stn ll. Egyedl rl, amikor a tgas kapun t ilyenek znlenek be hozz, a krhozatra!
De a mi Urunk Jzus Krisztus azt hirdetteti az igben, hogy van egy msik lehetsg is. Van egy keskeny t is, amely szoros kapun t az letre vezet. Ezen Isten megvltott gyermekei jrnak, keresztet hordozva. Azok jrnak ezen az svnyen, akik Valaki elttk jrt kvetnek: a keresztet hordoz, msokrt szenved Jzust. Az tantvnyai ennek az tnak a vndorai. Azok, akiket megrintett s ezzel magnak elvlasztott. Ismertetjelk a szeretet s az, hogy kszek htra maradni, mst elre engedni, kszek msoknak szolglni, megbocstani, knnyeket trlni. s ahol ezen a keskeny ton elvonulnak, nyomukban tbb lesz a szeretet, a bkesg s a boldogsg; egy kicsit szebb lesz ez a vrrel s knnyel ntztt fld.
Akik ezen az ton jrnak, az letre mennek. Fldi, mland letket is az teszi boldogg, hogy szvkben mr ittltkben megrzik az rklet kezdett. Krisztussal jrni, Vele trni, szenvedni is j, mert hitnkben megerst, sebeivel megvigasztal s sok nyomorsgon t gyzelemre vezet bennnket.
Gyszol Testvrek, drga Szerettetek tja immr a Mindenhat Isten eltt van. A mi Urunk kegyelme 62 esztendt szabott ki szmra e fldn. Neki is elbe adta az letlehetsget: azt, hogy melyik utat vlassza. Ez az tja immr lezratott, az a mi Istennk eltt van. n csak azt tudom elismtelni, amit tletek hallottam: hogy 35 vi hzassgban nagy szeretettel ragaszkodott hitvestrshoz, forrn szerette gyermekeit, unokit. s azt, hogy minden tevkenysgben, fizikai s szellemi munkjban egyarnt a hsg, a ktelessgtudat jellemezte. Azt krdezzk: elg-e az dvssgre mindez? Brmily hsges szolglat, buzg ktelessgteljests vgn is csak azt mondhatjuk: haszontalan szolgk vagyunk, voltunk. Az dvssget megfizetni, megszolglni, kirdemelni nem lehet.
Nem is ez a mi remnysgnk a kopors mellett, hanem az, hogy br koldusszegnyek, nyomorult bnsk vagyunk, - Jzus Krisztus megfizette bn-adssgunkat, vtkeinkrt a kereszten Isten igazsgos tletnek eleget tett. Megvltott minket a krhozattl. Neknk az elgttelt kell hv szvvel elfogadnunk s hlbl neki lnnk. Aki ezt cselekszi, nem lt hallt, az immr talment a hallbl az letbe. Azzal a hittel llunk Atynkfia koporsja mellett, hogy amennyiben ezt az isteni kegyelmet s irgalmassgot elfogadta, Krisztus rdemrt felmentst nyert s rsze az igazn tl R eltt van, az rkkvalsgban. Ez a hit adjon Nektek, szeretteinek s neknk, mindannyiunknak igaz vigasztalst.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre