„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
B.A. tant testvrnk koporsja fltt mlt, hogy a Mesternek, az rk s legfbb tantnak, Jzus Krisztusnak a szavt halljuk. Hrom dologban mutatja meg, hogy mire hvta el a mi Urunk a tantvnyokat, akiknek feladatul ezt adja bcszsakor: Tegyetek tantvnyokk minden npeket. A Mester nyomba lp tantvny e vilgban s, vilgoss s hegyen ptett vros. Azz kell lennie.
I.
A srl tudjuk, hogy bell elg egy kevs is ahhoz, hogy zletess tegye az eledelt. De erre a kicsire felttlenl szksg van. Ptolhatatlan a s. gy hat, hogy maga elolvad, elvsz, - de a hatsa rzdik minden falaton. Neknk, Krisztus tantvnyainak, a keresztyn let j zt kell belevinnnk ebbe a vilgba.
Jzus Krisztus a vilg Vilgossgnak nevezte magt. Kveti ugyanezt a mltsgot nyerik Tle. A vilgossg nem nmagrt ragyog, hanem azrt, hogy a fnyben ltni lehessen. Ahol kigyl a fny, meghtrl a sttsg. A keresztynek a vilgossgnak a fiai. Rendeltetsk a villanykrt; nem magtl van a fnye, hanem a villanyteleptl, de az ram tragyog, tfolyik rajta s gy vilgt. Vajon vilgtunk-e?
A hegyen ptett vros messzire ltszik. Letagadhatatlan, hogy ott van. Ez azt jelenti, hogy a mi letnket sem lehet eltakarni. Nem magunkat mutogatjuk; de az emberek szreveszik jelenltnket a vilgban. Ltszik-e, messzirl is szrevehet-e, hogy Krisztus tantvnyai vagyunk?
A mindenkori tantvnyoknak e hrom dologhoz kell szabniuk magukat. Csak gy tlthetik be hivatsukat, gy szrmazik abbl Isten dicstse, emberek boldogsga s rme. Ezrt vagyunk mi, keresztynek, Krisztus-tantvnyok ezen a fld nev bolygn.
II.
Amit eddig elmondottunk, minden keresztyn emberre nzve rvnyes, de fokozottabban arra, akit Isten a tanti, npneveli szolglatra hvott el. A tant lete valban s: amikor nmaga elenyszik, hatsa, tantsnak, pldaadsnak j ze tovbb l a tantvnyok letben. Msodszor: a tant vilgossg. lete csupa kzdelem a sttsg letet megbnt hatalma ellen. A vilgossg: ismerete, tuds, tjkozottsg, helyes tlkezs, okos der. Mindez rad abbl, aki rendeltetsszer letet l, mint vilgossg. Harmadszor: a tant olyan, mint a hegyen ptett vros. Felnznek r. Jelleme, szemlyisge dnt a tantvnyok szmra. letplyja msokat tba igazt. Mekkora felelssg s milyen risi lehetsg ez!
Most ennek a jzusi ignek a fnyben emlkeznk B.A. testvrnk letre s adunk hlt mindazrt, amit ebben az letben ajndkul adott neknk Isten.
lettja a Szkelyfldn indult, rkos kzsgben, 71 vvel ezeltt. Hol szvta magba a szolgl let j zt? Bizonyra els renden a csaldi hajlkban. Azutn meg Kzdivsrhelyen, ahol ltalnos iskolit vgezte. Meg Szkelykeresztron, ahol kntortanti oklevelet szerzett. Mindezekben az iskolkban indtsokat nyert a szolgl letre, a keresztyn ember llhatatossgra. Tudjuk, hogy a snak az a termszete, hogy kocka alakban kristlyosodik. Ez a kvetkezetessg jellemezte munkjban atynkfit is. Ers kz, pontossg, rend.…nem is lehetett msknt. Hiszen: ha a s megzetlenl, mivel szzk meg? gy vitte bele a msokrt ls, a szolglat j zt tantvnyai lelkbe s munkatrsai letbe egyarnt.
Vilgossgg is rendelte t a Gazda. letnek fklyja kigylt Marosugrn s Szkesen, majd kzel egy vtizeden t lngolva gett Fehregyhzn, izzott Szabdon s Marosszentkirlyon. Mi a vilgossg termszete? Ha egy stt szobban meggyjtunk egy kis vilgot, a hzban mindenv elltszik. gy lett B.A., a tant, klnskppen Fehregyhzn a kzsgnek mindenesv; igazn a nemzet napszmosv. Szvetkezetet szervezett, dalkart, fvs-zenekart igazgatott, buzglkodott a mlt emlkeinek az sszegyjtsn, - hogy a vilgossg letet alakt erv lehessen. A gyertyaszl nem magrt van; magt megemsztve msoknak szolgl. gy vilgolt a klt Petfi Debrecenben, vagy Luther Mrton Wartburg vrban, avagy Krsi Csoma Sndor a messzi Tibetben. k szzszor dicssgesebb misszit tltttek be, mint a ragyog csillr, amely lha mulatozkra rasztja fnyt. A msokrt l, szolgl ember lete nemszt lngnak az ellobogsa, - de gy szp, gy rtkes, gy igazn emberi let az let.
Aztn: hegyen ptett vross is tette a mi testvrnket az R. Munklkodott mint tankerleti felgyel , s e szolglatban sokat tehetett az j oktatsi rendszer megalapozsrt. s lete utols munkaterletn, a Npi Egyttes tagjaknt szp nekszval szolglta a vros s a vidk mveldst. Nem lehet elrejteni a hegyen ptett vrost; elbe ll az embernek; ilyen a keresztyn ember lete, szolglata is.
III.
Most gy ltjuk, hogy elenyszett a s, kigett a lmpa, leomlott e hegyen ptett vros. Elttnk csupn e kopors, a gyszolk szvben az emlkek bs fjdalma. Mit adhat az ige? Szvnkbe rja a tanti-psztori-neveli, de minden keresztyn emberi let lnyegt: magunk megemsztse rn is szolglnunk kell msoknak. gy utal a mi egyszer emberi letnk a Mester letre, kereszt-ldozatra, amelybl dvssg s let fakadt. - Ennek a boldog rkletnek jegyben bcszzunk szeretett testvrnktl s mondjuk: Isten velnk, viszontltsra.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre