„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Szabad-e a kopors mellett boldogsgrl beszlni? Felfogsunk szerint csak knnyes gyszrl, fjdalomrl, zvegysgrl s rvasgrl lehet sz ott, ahol arat a hall. Mlandsg, tehetetlen belenyugvs a vltozhatatlanba, az rk emberi sors emlegetse: egyszer mindannyiunknak meg kell halnunk; gy rezzk, emberekknt csak errl szlhatunk. Ennl tbbet, msabbat csak az adhat az ajkunkra, a szvnkbe, Aki maga is tbb nlunknl. Aki tbb az embernl, a halandnl: az Isten Fia, aki halott vala s l rkk: Jzus Krisztus. Engedjtek, hogy szlaljon meg ebben a szomor rban. maga mondja el tinektek, hogy az elmls, bn s hall vilgban egykor megjelent az LET. Emberi testben beleszletett a mi knnyes-vres vilgunkba, azrt, hogy meghaljon, de az hallbl neknk letnk legyen. Emberektl elhagyottan, trstalanul lt, hogy mi soha se legynk egyedl. Magra vett minden boldogtalansgot, hogy mi boldogok legynk.
Nem is olyan rtelemben hasznljuk ezt a szt a kopors mellett, mintha minden ember boldogg lehetne egyszeren a hall ltal. Sokszor szlunk gy elkltztt testvreinkrl: mr boldog. Mr nem szenved. De a teljes rs arra tant minket, hogy csak arrl mondhatjuk el hallban, hogy boldog, akit boldogg tett az Istennel jrs a fldi letton. Az ige szerint: „Boldogok a halottak, akik az rban halnak meg,…” (Jel 14,13). Aki mindenkor Istennel jr, az rban l, - boldog, mind az letben, mind pedig a hallban.
Teht az a boldog ember, aki Krisztus lett li. Jzus Krisztus mondja: „Tanuljtok meg ntlem, hogy n szeld s alzatos szv vagyok, s nyugalmat talltok a ti lelkeiteknek.” Ez a nyugalom: ez a boldogsg ebben a mland vilgban. Jzus Krisztus trasztja belnk a maga lett, mint a szltke a szlvesszkbe a term ert. Sok emberben savany, retlen gymlcst terem, - de van olyan emberi let is, amelyben nemes borr rik. Mindenkinek annyit kellene megvalstania fldi ltben Krisztus letbl, amennyihez Tle ert kapott.
Hazatrt testvrnk a szeldsget lte meg Krisztus letbl; ez adott neki lelki nyugalmat s ezltal lehetett Szmotokra, szerettei szmra a boldogsg eszkze.
Szeldsge szeretett vltozott irntatok: hitvestrs, gyermekek, testvr, unokk. Ezrt nem hallatszott otthonotokban soha hangosabb sz; nyoma sem volt az indulatossgnak. Az a szeretet munklt benne, amely az jtestamentum bizonysga szerint mindent hiszen, mindent reml, mindent elfedez, mert hossztr; nem irigykedik, nem gerjed haragra, nem rja fel a gonoszt. Ez a szeretet soha el nem fogy.
Testvrnk szeldsge, krisztusi lelklete szerny alzatossgknt volt ismert munkatrsai kztt. Ezzel szerezte meg azok megbecslst. Palettjn szeldsge szpsgg nemesedett. A mvsz szeldsge hdolatt vltozott a legnagyobb szpsg: Isten teremt s gondvisel hatalma irnt.
Ki tudta rla kzlnk, hogy tantott, mint tanr? Ki tudta felle, hogy kpeivel killtsokon szerepelt; mvszett nagyra becsltk a szpet szeretk? Szeldsge mindent elrejtett, ami nmaga volt, hogy arrl valljon sztlanul, Aki tbb, mint , az ember: Istenrl, Jzus Krisztusrl!
Ignkben drga gret van: azrt boldogok a szeldek, mert rksgl brjk a fldet. Nem ezt a fldet. Nem a temet hat lbnyi fldjt, hanem azt, amirl az tdik parancsolatbl tudunk: Tiszteld atydat s anydat, hogy hossz leted legyen a fldn, amelyet az R, a te Istened d tenked. Ezt az rksget gri Isten a szeldeknek is.
Ebbe az rksgbe ment be, - remnysgnk szerint, - az 58 vi fldi munka utn hazatrt aa. mr a fldn az v volt, most pedig, hisszk, vglegesen elnyerte azt.
Tinektek, szeretteinek az ige vigasztalsa azt mondja, hogy gyszotok boldog remnysgg szeldl e fldn, hogy fldi letetek utn elre ment szerettetekkel egytt rkljtek az rtl meggrt rkkval fldet, a Mennyek Orszgnak boldogsgt.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre