„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.!
A hirtelen hall megrz fjdalmat okozott. Sz. L.-n, szl. G. I. testvrnk, letnek 55-ik, boldog hzassgnak 33-ik esztendejben, hazatrt. Vratlan hirtelensggel ragadta el t, lete virgban, vagy lete deln, a hall. De hiszen minden hall vratlanul jn. Mg akkor is, ha hosszas betegsg s fokozatos elgyngls elzi meg. Igazat mond az nek: „Minden perc, st minden ra / Emlkeztet koporsra” Keresztyn embernek ezrt llandan kszenltben kell llni. Mindig kszen a szolglatra, de kszen a hazakltzsre is.
A szeretet s hsg hzastrsi szvetsgt szttrte az elvls hatalma. A szeret szvek mg bcscskot sem vlthattak egymssal. Gytr mirtek ktsgei frasztjk a szvnket is, az rtelmnket is. Szegny az emberi sz a vigasztalsra, ertlen minden gondolat a titkok megfejtsre. Hallgassunk azrt Istennk szavra, mert az let s hall nagy krdsei csak isteni gondlatok vilgossgban nyernek szmunkra rtelmet. Mit mond Isten egy ilyen helyzetben? Az szavbl megnyugtats, vigasz s tmutats szrmazik.
I.
Ignkbe Isten az szolgjval beszl. Ezkielnek a neve azt jelenti, hogy Isten megerst. Az R megjelenti a prftnak, hogy gysz vr re. Hirtelen hall tjn elveszi mellle felesgt. Isten azt is megmondja, hogyan kell neki, Isten szolgjnak, elhordoznia ezt a gyszt.
Neked, gyszol Testvrem, nem szlott kln kijelents arrl, ami most trtnt. De a 4 vvel ezeltt vgrehajtott mtt, hitvesed fokozatos gyenglse: jel volt, hogy nem tudhatod sem a napot, sem az rt, de rvidesen el kell vlnotok egymstl. Ezkielnek gy szlott az R: „m, n elveszem tled szemeidnek gynyrsgt hirtelen halllal…” teht Isten maga hatrozta ezt gy. a maga akarata szerint cselekszik mindent mennyen s fldn. Nem baleset, nem gondatlansg ldozata az, akinek haza kell trnie Gazdjhoz, hanem Isten rendelse megy vgbe minden let fltt. N, mondja Isten. n, aki neki letet adtam, lete cljt eleve elhatroztam, dvt Krisztusban elvgeztem. n, aki kezemben tartom az egyesek sorst csakgy, mint a csillagok milliit. n veszem el, - ezt mondta Isten Ezkielnek, elhvott szolgjnak. s most Tihozztok szl gy Isten: bnatos frj, szeretett gyermekek s unokk, kedves rokonok.
indtotta el ezt a drga letet Kisgrgnyben. Prblta fjdalommal mr tja kezdetn: alig 3 ves volt, amikor desapjt elvesztette. De a mennyei Atya mellette volt, gondjt viselte, vezrelte. tja vrosunkba vezetett. Itt megajndkozta emberi gondviselvel, frjvel. Majd desanyv tette, aztn rmt mg tovbb fokozta, hiszen unokkat lelhetett keblre. Egyiknket 4 hnapos kortl nevelte fl. Ezekben mind meg kell ltnunk, most, az elvlskor is, a mi Istennk drga ajndkait. Isten az vit vezeti, rluk gondot visel, bajokon is tviszi, bkessget s rmet is ad vlasztottainak. - Ez volt eddig.
II.
Most azonban olyan fjdalmasan hangzik a Teremt szava: N elveszem. Pedig tudnunk kell: Isten ezt joggal megteheti. Mgis nagyon kevs az olyan ember, aki elmondan Jbbal, a kiprblt szenvedvel: Az R adta, az R vette el, ldott legyen az rnak neve! Mit mond Isten: N, aki boldogsgodat adtam, aki t szemed s szved gynyrsgv tettem, letek forrsul adtam: n veszem t vissza krtkbl.
De mirt? , krdezzk. Korltolt rtelmnk nem rti Isten tetteit. El kell fogadnunk azt, Testvrek, hogy Istennek tbb nincs szksge hazahvott gyermekei esetben a fldi let elkszt iskoljra. Ms cljai vannak vele ezutn, mint eddig voltak. Isten klnben sem tartozik igazolni a maga tetteit. Szmunkra Isten kijelentse olyan, mint a tengeri viharban az irnyt: a sttsgben is megv az eltvedstl, hogy a biztos clba megrkezhessnk. A csapkod hullmok kztt erre az isteni szra figyeljnk. Most nem rtitek, mirt trtnt e gysz. Legyen most elegend az a hit, hogy azoknak, akik Istent szeretik, minden javukra szolgl. Ezt most mg nem rtitek; ezutn fogjtok megrteni.
III.
Isten meghagyja azt is, hogy mit tegyen az szolgja a gyszban: „…ne srj s ne jajgass, se knnyed ne hulljon. Fohszkodjl csndesen…” azt kvnja tlnk az R, hogy hitnkhz mltan hordozzuk a gyszt. Isten gyermekeihez nem a klssgek, hanem a csndes gysz illik. „Fohszkodjl csendesen”: mint az desanya, aki beteg gyermekre nagyobb gondot fordt mint az egszsgesre. Isten a maga erejvel akar a gyszban megajndkozni. Engedelmeskedjetek ht egyetlen rk Uratoknak a szenvedsnek az tjn.
Tieteket, Gyszol Testvrek, most egy jabb kapocs kt ssze az rkkvalsggal. Ezrt ne ktsgbeesssel, hanem az rklet csndes remnysgvel bcszzatok a hazatrttl. Fohszkodjatok csndesen, ert s vigasztalst krve mindannyiunk szeret Atyjtl, a mi Istennktl.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre