„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Ha valaki bemegy egy ajtn, ami mgtte be is zrul, flelmet rez. Hiszen rettenetes rzs valban: gy elvlasztva lenni mindentl s mindenkitl. Aki bell van, nem jhet ki, aki meg kvl van, nem lphet be az ajtn. A bezrt ajt, brmilyen keskeny is, kt vilgot vlaszt el egymstl.
Ajt csukdik be a hallban is, aki elmegy, amgtt bezrul, akik itt maradtak, azok hiba zrgetnek, kiltanak utna: nem tudjk t visszahvni. El kell engedni a maga tjn.
Ennek a szomorsgnak az elviselhetetlen terhe alatt nygtk Ti is, Gyszol Testvrek! Becsukdott egy ajt: elment azon t egy msik vilgba drga szerettetek, sok ezerbe kerl gygyszer, utnajrs sem tudta t visszatartani. Neki mennie kellett, Ti pedig el kellett hogy engedjtek a kezt.
Mivel is vigasztalhatnlak benneteket Isten gyarl szolgjaknt, aki magam is vigasztalsra szorul ember vagyok? Ne is vrjtok ezt tlem, se senki embertl. Tlnk, emberektl nem telik az igaz vigasztals, mivel mindannyian vigasztalsra szorul emberek vagyunk. Forduljunk azrt mennyei Atynkhoz, t krdezgessk; Tle krjnk engedelmes szvet, hogy az felelett elfogadhassuk.
I.
Isten beszde elssorban ezt mondja: ezt az ajtt maga Isten zrta be elttetek. Kt kln vilgban lnk: egyik az ideigval, a msik az rkkval. t azonban csak az egyik fel vezet, ajt csak egyfel nylik, ti. befele; innen oda lassanknt mindnyjan t kell hogy menjnk, de onnan ide nincs visszatrs. Az R rendelte gy, maga zrta be a kzajtt a kt vilg kztt.
St, mg ezt is olvassuk Rla: Az R megszomort,… veri s szomortja az embernek fit. Keresztyn hitnket ez prblja meg leginkbb. Hogy lehet egy ilyen Istenben hinni, aki gy vlaszt szt drga ktelkeket, egy meleg csaldi kzssget, aki megszomort s akinek sjt keze renk nehezedik? Lehet-e „kegyelmes” Istenrl beszlni, amikor mi olyan kegyetlennek rezzk a sok bajt, gyszt, elvlst, rvasgot? Hogyan bnhat gy velnk az az Isten, akirl mindig azt halljuk, hogy szeret Atynk neknk? - Ez van, ugye, nem is lehet ms a szvetekben, megszomorodott hitvestrs, rvn maradt szlk s gyermekek, bnkd testvrek? Mi ms is lehetnek a gyszol szvekben?
II.
s most mgis arra krlek Titeket, figyeljetek Istennek a szavra. A Szentrs arra tant minket, hogy a hallban s a kegyelmes, a szeret Istennel llunk szemben. Lnye megmagyarzhatatlan; fldi letnk folyamn kiismerhetetlen. Ki tudn csak azt is elfogadni, hogy „azt bnteti, kit szeret”? Haland elmje nem rheti fel t.…
Mgis: el kell fogadnotok, hogy cselekedte azt is, aminek kvetkeztben mlysges fjdalommal van tele a szvetek. az, aki most megszomortott titeket. Szabad knnyeket srni, gy azonban, hogy tudjtok: van vigasztals! Isten azt gri, hogy „meg is vigasztal az kegyelmesgnek gazdagsga szerint”. Br most csak a szomorsgot tapasztaljtok, higgyetek abban, hogy jnni fog a vigasztals is.
Fogadjtok el, Testvrek, hogy szksg van arra, hogy nha az R megszomortson minket. Ha mindig csak rm volna az osztlyrsznk, gondolnnk-e a msokkal? Bizonyra elfeledkeznnk Istenrl is, embertrsainkrl is. A szomorsg nmagunk megvizsglsra, megalzkodsra, bnbnatra vezet. A szomorsg prbra teszi Isten gyermekeit, hiszen „az orcnak szomorsga ltal jobb lesz a szv”. Szvnk megjobbulst akarja Isten, s ehhez flhasznlja a szomorsgot is. Sorsunk sttl rnya kzt szent arca rejtezik. Szeret Atynknak az arca, aki amikor fit bntetti, fegyelmezi, maga is knnyezik bellrl…
Gondoljatok most arra, gyszol Testvrek, hogy Isten sokszor adott rmet is. Sajnos, mi egyrtelemben azt vljk, hogy az rm, a szerencse tlnk van; a bnatrt, kudarcrt ellenben Istent okoljuk. s ezrt vagyunk a prba alatt sszetrtek. - Kedves Csald, gondoljatok arra, hogy Isten adott rmet is a negyven esztends letton, a 15 ves boldog hzassgban, drga kincset adott a kt drga gyermekben, a munkban, amellyel szeretteirt fradozott, az nnepnapok meghitt rmeiben. Sok-sok drga emlk maradt ezek nyomban a szeret szvek mlyben…
III.
Aki ad, annak jogban ll vissza is venni. Isten az let, minden let adja, Neki van egyedl joga arra, hogy az ltala rendelt idben azt visszavegye. De az, aki nektek adta drga szeretteteket, hatalmas arra is, hogy egykor visszaadja t. A bezrt ajt tovbbra sem nylik fl, ide, ebbe a fldi ltbe nem jn tbb vissza. Ti fogtok sorra utna menni. Ott lesz majd teljes a vigasztals s az rm. A titkok leple lehull; az rthetetlen rthetv lesz, s mindnyjan rlhetnk az angyalok s idvezlt lelkek rmvel!
Minderre maga az R Jzus Krisztus a biztostk, aki maga is bement ezen az ajtn. Rgrdtettk a srkvet, de harmadnapon feltmadott a hallbl s neknk rk letet ksztett. Aki itt, e fldi letben Vele jrt, az ott, a bezrt ajtn tl is Vele lesz. Ezzel a vigasztal hittel vegyetek bcst szeretett hozztartoztoktl s mondjuk mindannyian: Isten velnk, viszontltsra. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre