„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
91. A CSELEKEDET JUTALMA. - kisgyermek fltt - Jermis 31,15-16a
91. A CSELEKEDET JUTALMA. - kisgyermek fltt - Jermis 31,15-16a
91. A CSELEKEDET JUTALMA
- kisgyermek fltt -
Alapige: Jer 31,15-16a.
„Sz hallatszott Rmban, srs s keserves jajgats!” Milyen sokszor tapasztaljuk ennek az ignek a beteljesedst az letben! Hnyszor trnek ki jajveszkelsben az desanyk gyermekk miatt! Voltak s nincsenek! Ebben a kt szban az desanyai szv minden rmt s fjdalmt ssze lehet foglalni.
Minden desanya vajdik, aggdik, fl, amikor gyermeknek letet ad. Mihelyt azonban meghallja vilgra jtt magzatnak a srst, rgtn rm tlti el szvt. Mg szenved, mg beteg s mgis rm sugrzik az arcrl; mintha teljesen megfeledkeznk a killott fjdalomrl. Ilyen az desanyai szeretet. Ez a szeretet nmagt flldozni, jt-napp tenni, szinte mindenre kpes. Tr, szenved, kzd, frad, verejtkezik, lett ldozza oda aprnknt gyermekrt. Az desanya akkor a legnagyobb, amikor a legnagyobb prbnak van kitve. - Lehet- nagyobb prba annl, mint amikor szeretetnek trgyrl azt kell tudomsul vennie, hogy mr csak volt - s nincs tbb? Nincs, nincs ennl nagyobb prbltats, nagyobb fjdalom!
Titeket, Gyszol, Csald, most Isten megmagyarzhatatlan rendelse ezzel a fjdalommal prbl. Hat esztendeig rasztotttok e kisgyermekre szvetek pazarl szeretett. Isten vigaszul adta nektek az elvesztett msik gyermekrt. Akkor remnykedtetek: egyszer mr killottuk a prbt, taln nem kell mg egyszer tmennnk annak gytrelmes tzn! s most, me, hrom gyermeketek kzl a msodiktl bcsztok! s ppen azon a napon, amelyen a szletsnapja van! Ms csaldoknl ez rmteli vfordult szokott jelenteni, nlatok fjdalmas gysznak a napja. Azt krdezzk: hogyan is tudjtok p elmvel elhordozni ezt a rettent csapst?
De halljtok: ebben a rettent gyszban mgis ezt mondja az R: „Tartsd vissza szdat a srstl s szemedet a knnyhullatstl…” Milyen nehz, mennyire teljesthetetlen kvnsg ez! Mily nehz a trkeny ni kebelnek ebben engedelmesnek lennie! me, szeretetnek legszentebb trgya odalett. s nektek ltnotok kellett heteken, hnapokon t, hogyan ernyed s lankad s fonnyad el virgz kicsiny lete. s nem tudtatok rajta segteni; minden hiba! A tehetetlensg fj rzsnl nincs is taln fjbb rzs, tapasztals a vilgon! Nincsen nagyobb fjdalom, mint az, amelyet visszafojtunk nmagunkba. A visszafojtott fjdalom slya alatt megszakad a szv. Az R pedig azokat a szveket teszi ki e slyos prbltatsnak, amelyek eleve kevsb teherbrak: az desanyai szveket. Nem teljesthetetlen parancs ez: „Tartsd vissza szjadat a srstl…?
Minden attl fgg, Testvrek, hogy minek nzzk a gyermeket? Ha a sajtunknak tekintjk, gy teljesthetetlen az ige parancsa. s minl inkbb annak nzzk, annl slyosabb az elvesztse. Pedig a gyermek vgkppen nem a mienk: Isten ajndka s gy tulajdonkppen az v. Minden gyermek Isten szeretetbl fakad ajndk, azrt adja az R, hogy ltala megtapasztaljuk a tiszta szeretetnek az ldst.
Ezt tapasztalta meg Jkb s ezrt fokozdott a boldogsga, amikor egyre tbb lett a gyermekinek a szma. ezt lte t Anna, akinek meddsgt megszntette az r, gyermeket ajndkozva neki. Ezrt oly kifogyhatatlan a hla az engedelmes szlk letbl. Az ilyen lelkek az R szavra egyszerre megnmulnak s nem nyitjk fel szjukat. Az ilyen szemek megsznnek a knnyhullatstl, mert a koporsn keresztl is az ajndkoz Istenre nznek. rzik, hogy meglesz az cselekedetknek a jutalma. Mert Isten mindig szeretetbl cselekszik. Ok nlkl soha semmit nem tesz, minden cselekedetnek meghatrozott clja van. Nem gynyrkdik a mi fjdalmunkban. Elssorban az szvnek fj, ha prbra kell tennie bennnket.
Ha ezt megrtjk, tehetetlen jajsz helyett t fogjuk keresni. s akkor hitnk szemvel azt is megltjuk, hogy milyen jutalmat tartogat ebben a gyszban szmunkra. Amikor szeretetnk trgyt kiveszi a keznkbl, Isten arra tantgat minket, hogy kell hogy az els legyen az letnkben. A tovbbi cl az, hogy akit meghagy szmunkra, azt is benne tudjuk szeretni.
Testvrek, vigyk gyermekeinket idejben Jzushoz, ltala pedig mg kzelebb mennyei Atynkhoz. s amg ezt tesszk, mi magunk is kzelebb kerlnk Istenhez, ltala pedig az elksztett mennyei otthonunkhoz. - Remnysgnk szerint, ebbe az otthonba vitte be Urunk kegyelmesen a ti gyermeketeket. J helyen van ott. Jertek, krjk a mi mennyei Atynk vigasztalst, imdkozva. men.
92. KTS S ORVOSSG
Alapige: Jer 33,6.
Gyszol Testvreim!
Akinek a koporsjt fjdalmas szvvel krlvesszk, orvos olt. Rvid fldi letben Isten akaratbl azt a hivatst tlttte be, hogy a fjdalmat, a szenvedst enyhtse kzttnk. Erre a hivatsra kszlt sokvi megfesztett munkval, tanulssal Szkelyudvarhelyen s itt, Marosvsrhelyen egyarnt. Ezt a hivatst gyakorolta elbb Marosludason, utbb vrosunkban, mint az Unirea kzpiskola fogorvosa. Ki tudn megmondani, hny beteg szenvedst enyhtette? Hnynak adott fjdalmra ktst s orvossgot? s me, az sebre vglis nem volt orvossg s el kellett mennie, alig 36 vesen, az emberlet tjnak feln oda, ahonnan nincs visszatrs ebbe az ltalunk is ismert ltmdba, amit emberi letnek neveznk! Fjdalmatokban jertek, folyamodjunk az egyetlen vigasztalshoz, Isten igjhez.
I.
Szerettetek hirtelen odalett lete fjdalmasan hzza al azt az igazsgot, hogy minden kpzelt nagysga ellenre, milyen rettenten tehetetlen az ember. Pedig milyen sokan szerettk dr. M. Cs.-t! sokan llottatok mellette ldozatksz szeretettel: hitvestrs, drga gyermek, szeret desanya s desapa, aggd testvr, ldozatkszen fradoz kezel-orvos s egyttrz kollegk, orvostrsak, hsges lelki bartnjvel egytt. Sebzett letre mgsem volt kts s orvossg. Valaki csak hivatst hordoz e fldn, az megtapasztalja, hogy az let s hall nagy krdsben nlnl nagyobbra van szksg. Az orvosnak is szksge van az Orvosra, Akirl az evangliumokban olvasunk, s Aki nemcsak rgen, de ma is meg tud gygytani minden sebet s szenvedst, - a llek sebeit is, amit nem mutat meg a Roentgen-kszlk, sem ms orvosi mszer. Valamint a psztornak is szksge van a j Psztorra; a msokat vigasztalnak az igazi Vigasztalra. Szksgnk van arra, aki nlunknl nemcsak mrhetetlenl nagyobb, hanem aki MS, mint mi vagyunk. Csak tud segteni rajtunk. Mert jaj, igazat mond a klt:
„… mert rettenetes, hogy az ember
tja oly silny s oly rvid
a fldi portl a veszend
hson t vissza a porig…
Por s por kzt porladok s bent
istenekkel vagyok tele…
De nekem ms kellene, nkem
egy kls isten kellene,
egy kls, kznsges isten,
Isten, aki gy van, ahogy
a fk vannak, isten, akit nem
n, a svrg alkotok,
isten, aki nem bntet azzal,
hogy elbvik a vak ell,
ilyen Isten menthetne csak meg
a hall flelmeitl…” (Szab Lrinc)
A mi keresztyn hitnk arrl tesz bizonysgot, hogy egykor eljtt a mi vilgunkba valaki: Jzus Krisztus, az ldott Orvos, a j Psztor, a Vigasztal - s Benne tallkozni lehetett s lehet ma is a valsgos Istennel. Vele, aki nem magunkbl lp el mint legnagyobb, akit nem n, az ember alkotok meg magamnak, mert szksgem van r tmaszul az letben, ht mg a hallban! Lehet tallkozni az l, Valsgos Istennel a mi Urunk Jzus Krisztus ltal. Ezt a fldi letet ppen erre kaptuk. Testvrek, ne mulassztok el ezt az ldott lehetsget. Jjjetek Istenhez, amg nem ks!
II.
Ez az rkkval, l s valsgos Isten hvta maghoz szenved gyermekt, M.-Cs-t. sokan marasztottk volna idelent. de sebeire itt nem volt gygyuls. Az igaz Isten azonban azt hirdetteti nektek, szeretteinek, hogy „…n hoztok nki ktst s orvossgot, s meggygytom t…” s ki mern tagadni, hogy amit mi az emszt kr utols stdiumnak ltunk, - Isten fell nzve esetleg nem a gygyuls kezdete-? Hiszen az utols, nehz prbltatsokban tani lehettetek, hogy szenved testben volt idelent; lelke mr a hvsra figyelt, a fellrl alhangz szra; hallotta a gyermekkori neket: Ers vrunk nknk az Isten! - amivel hvogatta t az ers oltalomba a mi szabadt Istennk! Hvta a megfradt szenvedt az elksztett nyugalomba.
Mert Testvrek, azok a boldogok, akik idelent s rvid ideig szenvednek, hittel s bketrssel. Az ige szerint ugyanis a mi pillanatnyi knny szenvedsnk igen-igen nagy rk dicssget szerez nknk. Fldi ltnkben a mi kls embernk megromol, a bels ellenben naprl napra pl. Mert a szenvedsek kztt tisztul s ersdik a hitnk s az rk letre nyer gygyulst az letnk.
III.
Szl ez az ige hozztok is, Gyszol Szerettei a hazatrtnek. Fjdalmas gyszotokra Isten vigasztal Isten vigasztal igje legyen a kts s az orvossg. Nem az id, nem a felejts lesz szmotokra kts s orvossg, hanem az let Urba, Jzus Krisztusba vetett l hit. Ez a hit ad ert ahhoz, hogy egyms terht is hordozni tudjtok. Az ige gy folytatdik: „…s megmutatom nkik a bkessg s hsg kincseit.” Imdkozzatok ezrt a bkessgrt, hogy a szlk, a hitves, a drga unokk szvt ksse ssze a bkessg s a hsg tja: legyen ez az egymsrl val gondoskods krisztusi tja. Ittmaradt szerettei: egymsban szeresstek drga hozztartoztokat tovbb!
Ezzel a fellrl vett vigasztalssal, l hittel s elktelezssel vegyetek bcst drga szerettetektl (bcs). Ajnljuk t immr az rkkval Isten nagy kegyelmbe, bnbocst szeretetbe s irgalmassgba, knyrgvn…men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre