„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.!
Nagy t ll a mi koporsban nyugv asszonytestvrnk mgtt. Nem csak erre az utols tra gondolunk, ahov elksrttek, Uzontl Marosvsrhelyig; nem is csak arra az tra gondolunk, amit fldi plyja sorn vgigjrt Brasstl, a blcshelytl, idig, a srhalmig. Hanem arra a tbb mint 81 esztendre gondolunk, amit asszonytestvrnk a blcs s a kopors kztt megtett. A Szentrs gy tant bennnket, hogy az egsz fldi letnk nem ms, mint egy t: vndorls a szletstl a hazarkezsig, a szmunkra Krisztus ltal ksztett rkkval lakhelyig. Errl a nagy trl szl hozznk a felolvasott ige. Tekintsk t annak fnyben hazatrt ntestvrnk lett.
I.
„Nagy tadon megfradl…”, mondja ignk. zv. Sz. J.-n, szl. Zs. R. testvrnk valban nagyon megfradott. letutunkon, vndorlsunkban nemcsak a munka az, ami elfraszt bennnket. Sokkal inkbb lelkileg fradunk meg. Fraszt az egyedlisg, a gysz, a bnat… s ezekben bven volt rsze Sz.J.-n testvrnknek. Brassi otthonban ngy testvr osztozott a szli szeretet melegsgben s biztonsgban. De a kedves arcok sorra elmaradtak mellle: a szlk, azutn a testvrek; maga maradt utolsnak a sorban. Nagy t, hossz t, amelyre visszatekintve csak srhantokat ltunk, fj bcszsokra emlkeznk…
S a fradt vndor most pihenni tr. De csak ami belle a mlandsg. Remnysgnk szerint ami belle rk, az mr az rnl van. Igen, mert nehz utunkon Isten igje is, de a gyakran nekelt nek is hvogat: „Jjjetek ti, megfradtak, talljatok nyugodalmat!” s aki erre a hvsra hallgat, aki ennek engedelmeskedik, annak a szmra nem flelmes a hall, mint Isten hazahv eszkze sem!
II.
Mert amint az ige folytatja: „…mg sem mondd: mind hasztalan!” Az let mland, az t is nehz. Tapasztalja ezt a hv ember is. Mgis, mi tudjuk, hogy ez a vndort nem hibaval. Minden emberi letnek Istentl megszabott clja van; az a dnten lnyeges, hogy ezt a clt felismerjk s elfogadjuk. . Sz.J.-n fldi lete sem volt hibaval vndort. Isten kegyelme sok szeretet-szllal kapcsolta t egybe szeretteivel. Szleinek hls-szv gyermeke, majd Istentl rendelt trsnak, frjnek, 26 ven t hsges segttrsa, s a gyermeknek, akit 3 ves kortl finak fogadott, gondos desanyjv lehetett. Tinektek, gyszol szeretteinek, szeret, csendes csaldtagotok, akit szerethettetek, felkarolhattatok, polhattatok.…
s ebben a szent szolglatban, egyms terhnek a hordozsban, kedvt lelte az R. Igazi nagymamja lehetett az unokknak; befogadta ket szvbe s otthonba, - ahogyan utols hnapjaiban, de azt megelzen is, Ti is befogadttok t s szolgltatok nki. Testvrek, az az let, amely szeretetet tud rasztani, lehet kzdelmes, lehet gondokkal tele, de semmikppen sem hibaval let! Mg sem mondd: mind hasztalan”, valljuk ki is az ige szavt.
III.
„Erd megjulst rezd…”, gy folytatdik az ige. Boldog tapasztalata ez is a hv embernek. Elfradnak az ifjak, meglankadnak a legklnbek is; de akik az rban bznak, azoknak erejk megjul. Isten az ige ltal jtja meg az ernket. A mi Urunk Jzus Krisztus szava bztat: jer, ne flj! Sz. J.-n egyike volt a kedves, ismers arcoknak kicsiny imahzunkban. rltnk, ha lttuk, mert sugrzott rla az Istenben val bizodalom, a csendes s mgis hatrozott hit, Isten gyermekeinek a bkessge. ldott legyen Isten, hogy az ernket mindig megjtja ezen a fraszt s kzdelmes letton!
IV.
Mg egy ldst kzl velnk a mi Urunk az igben: „gy nem levl beteg.” Pedig zv. Sz.J.-n letben is eljtt a betegsg, a testi elertleneds. Az rszklet fj, meg-megjul szenvedse szmra - amint szoktuk mondani, - a hall postja volt. Tudjuk, hogy a testi betegsg vele jr az letnkkel. A Bibliban minden betegsg a bnt pldzza. Felolvasott ignk szava ebben a vonatkozsban is igaz marad. Valljuk, hogy Jzus Krisztus, az ldott Orvos, rettnk is szenvedett a kereszten. „Betegsgeinket viselte s fjdalmainkat hordoz” s ezltal neknk gygyulst szerzett. Sokszor rszeslt ebben a mi ntestvrnk. A karcsonyi szent nnepek eltt, uzoni otthonban, mg egyszer maghoz vehette az rvacsora szent jegyeit, a lelki betegeknek val orvossgot. Mg egyszer maghoz kapcsolat az gretet: Aki eszi az n testemet, l rkk. Hisszk, hogy immr megtapasztalta ezt a vgleges gygyulst is. A koporsban csak teste nyugszik, lelke azonban Krisztusnl van.
Ezzel a hittel bcszhatunk el tle (bcsvtel). Drga Szerettetek erejt az rkkval R oltalmazta, jtotta meg. Most pedig, remnysgnk szerint, immr nla van. Az idvezlt lelkek serege a mennyben egy hazatrt llekkel gazdagodott. Adjunk hlt fldi letrt a mindenek Urnak.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre