„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
85. ISTEN UTAI S GONDOLATAI - N.J. vrtemplomi presbiter fltt - zsa. 55,8-13
85. ISTEN UTAI S GONDOLATAI - N.J. vrtemplomi presbiter fltt - zsa. 55,8-13
85. ISTEN TAI S GONDOLATAI
- N.J. vrtemplomi presbiter fltt -
Alapige: sa 55, 8-13.
Gy.T.! Keresztyn gylekezet!
Isten zenete utakrl s gondolatokrl beszl. Vannak emberi utak, gondolatok: ezek a mi terveink, elkpzelseink - s vannak ms gondolatok s utak: Istennek az tai s gondolatai. Ezek azonban nem egy skban vannak. Isten utai, gondolatai magasabbak az emberi utaknl, gondolatoknl. Neknk kt lehetsgnk van. Az egyik az, hogy grcssen ragaszkodunk a magunk gondolataihoz, utaihoz. Aztn ha azt tapasztaljuk, hogy gondolataink nem lesznek valsgg, s az utak, amelyeken elindultunk, elkanyarodnak: sszetrik az letnk. A msik a hitnek a lehetsge. Ez azt jelenti, hogy olykor fl kell adnunk a legszebb lmainkat; abba kell hagynunk a leggondosabban kitervelt utat, mert Isten mst akar velnk. Lehet, hogy ezt a msat nem rtjk, de mert Isten ezt adja elnkbe, - elfogadjuk. Vagy az lmaink trnek ssze, vagy n magam trk ssze! De ha oda adom emberi elkpzelseimet, meg fogom ltni, hogy Isten szebbet, jobbat gondolt fellem; akkor lekanyarodom a magam vlasztotta trl s Isten utain soha sem sejtett csodkat fogok tapasztalni.
Ez a hitnek az igen-t mondsa. Az a felismers, hogy eszkz vagyok a Teremt, Gondvisel Istennek a kezben. Az engedelmessg a legfontosabb, amit tehetek. Mint ahogyan engedelmes az es s a h, amit Isten kld a fellegekbl. Alszll az gbl, megntzi a fldet, termv, gymlcszv teszi azt, s a nyomban szebb lesz a fldnek egy darabja. „A tvis helyn ciprus nevekedik, s bogcs helyett mirtus nevekedik, s lesz ez az rnak dicssgl s rk jegyl, amely el nem trltetik” (13.v.). Ilyen kellene hogy legyen az emberi let is. Ennl szebbet lmodni sem tudnnk magunknak. Br olyan engedelmes eszkzk lehetnnk Istennk kezben, mint az es s a h!
Testvreim, ennl a koporsnl nem akarok mltatst mondani; ez nem is az n feladatom; sem mrlegre tenni egy emberi letutat: nem is vllalhatnm, hiszen hallatlan vakmersg volna. Ha mgis szlok N.J. testvrnk letrl egy-egy felvillantott kp ltal, csak az ige zenett szeretnm alhzni vele. Bizonysgot tenni arrl, hogy az letnk akkor lesz igazn szp, ldott s rtkes, ha Isten utairt s gondolatairt fel tudjuk adni nmagunkat.
1931 februrjban a budapesti mentllomson megszlalt a telefon. Segtsget krtek, mivel a villamos elgzolt egy embert. Kt fiatal orvosgyakornok indult a mentautval a baleset sznhelyre. De ezen az ton is trtnt valami, amire ember nem gondolhatott. A mentaut sszetkztt egy teherkocsival, a mentkocsi hasznlhatatlann vlott, de ami ennl slyosabb: mindkt fiatal orvosjellt agyrzkdst s kls srlseket szenvedett. - Mi tennnk mi egy ilyen helyzetben? Bizonyra elszr is nmagunkra gondolnnk. - Ott, akkor nem ez trtnt. Az ifj orvosgyakornokok taxiba vgtk magukat, tovbb folytattk tjukat s elsseglyben rszestettk a szerencstlen ldozatot, akihez kihvtk ket. Aztn a kvetkez mentkocsi mindhrmukat krhzba szlltotta.
Az egyik fiatal orvosjellt az akkor 22 ves N.J. volt. Az esetet az jsgok is megrtk, kiemelve a magukrl megfeledkezve szolglk ldozatksz segtsgnyjtst. N.J. ezt a szp letutat vlasztotta magnak, az orvosi plyt, hogy sok embernek segtsgre lehessen. Aztn gy trtnt, Isten rendelsbl, hogy mgsem lett orvos.
Hogyan is trtnik, amikor a fldi kilv plyrl tnak indtanak egy mestersges bolygt, vagy egy rhajt? Rendszerint az irnyt kzpontbl figyelik az tjt, klnbz modern kszlkekkel. Aztn, ha szksges, plyamdostst hajtanak vgre. Az az rhaj, vagy mestersges bolyg csak gy rhet a rendeltetsi helyre. Hv emberekknt tudjuk, hogy van ilyen mennyei irnyt kzpont. Onnan angyalok figyelik az letnket. s van olyan eset, amikor mennyei Atynk is mdostja a plynkat. Van olyan ember, aki ebbe lelkileg belenyomorodik, nem lehet az, ami akart lenni! s van olyan is, aki elfogadja ezt, mint Isten rendelst. Felismeri azt, hogy nem az a lnyeges: milyen pszmban munklkodunk. A lnyeges az a lelklet, amivel munknkat vgezzk.
A 22 ves orvosjellt szvbe Isten belerta azt, hogy a msik ember az els. Azon kell segteni, annak kell szolglni. Nem orvosi rendelben, opercis teremben, hanem egy kzhivatalban rendelte el N.J. tjt Isten. A Kereskedelmi s Iparkamarban volt felad, ksbb klnbz helyeken fellenr. Ki tudn azt megmondani, hogy hny szz emberen segtett, hny szz kisiparosnak vgezte teljesen djmentesen a knyvelst s intzte minden gyt-bajt? Egyszeren elfogadta azt az utat, amit Isten jellt ki szmra.
Volt egy msik ddelgetett gondolata is. (Melyiknknek nincsen?) 35 vvel ezeltt, az emberlet tjnak feln, hzassgot kttt. Elvonult a hbor zaja, puszttsa. Remlni lehetett, hogy most mr taln minden szp s j lesz. Csak egy valami hinyzik, - helyesebben egy valaki. egy gyermek kacagsa! vekig vrt erre, - s nem adatott meg. Az emberi gondolat fltt ott volt egy msik gondolat: Isten. Van ember, aki belebetegszik abba, hogy szve szeretetlt nem tudja „kiszeretni”, kirasztani magbl. N.J. elfogadta azt a msik gondolatot, Isten gondolatt - s megtallta azokat, akiket szerethetett. Testvre gyermekt, sgorai, sgorni gyermekt. s mint egy valdi desapa, mesl nekik, nevelgette s szeretgette ket. Mert az escsepp s a hpehely is mindig megtallja azt a rgt, amelyet meg kell ztatnia, termkenny kell tennie.
Volt ebben az lettban kanyar is. A mienkben is addik, noha mi egyenesnek kpzeljk el azt. Sttbe vesz t; szeretteitl tvol vezet, prbra tev, szenvedsteli t. Senki ember nem vlaszt ilyent magnak. De a hv ember Isten kezbl ezt is elfogadja, tudvn, hogy azoknak, akik Istent szeretik, minden javukra van.
S miutn nem csak a kis csald, hanem a nagyobb kzssg, az eklzsia npe is vesztesget sirat, gyszt hordoz: hadd mondjuk el azt is, hogy N.J. aa. mint egyhzi szolglattev (szmos esztendn t viselte a legnagyobb egyhzi tisztsget, a presbiteri tisztet), szenvedlyes igazsgszeretettel kereste az utat, a gondolatot, amely magasabb az emberi mrcnl. Lehet, hogy csak rszigazsgokra tallt, - „rsz szerint van bennnk az ismeret”, - de a szndk, a lelklet itt is ugyanaz volt: a msik ember, a kzssg szolglata. Tredkese, ahogy tlnk telik. De mindenkppen, amint ignk mondja: az rnak dicssgre, az embereknek jegyl, emlkeztetl.
Az engedelmes let, me, clhoz rt. Ignk szerint az es s a h nyomn let s megjuls tmad. j tavasz, j let. Szmunkra ez a feltmadsra emlkeztet. Az ember lete is a feltmadsban s az rk letben ri el vgcljt. Hisszk: drga szerettetek ezt a clt immr elrte.
s most Tihozztok, szeretteinek szkebb krhez szl az ige: hitvese, hga, unokaccse, unokatestvrek, rokonok. Mskpp gondoltatok a vgre. gy vlttek, hogy mg hossz vek sorn egytt maradhattok; hogy szp regsg utn kvetkezik be az elvls. De Isten gondolata itt is ms volt. Amikor egy Tle kldtt llek, - akr az es s a h, - elvgezte szolglatt a fldn, vissza kell trnie kld Urhoz. Ez trtnt. Nem kegyetlen sors, kiszmthatatlan vgzet okozta ezt a gyszt, Isten hvta haza megfradt szolgjt, nyugalomra, rk bkre. Talljatok ebben vigaszt s megnyugvst. Krjtek Isten Szentlelkt, vigasztalja meg szveteket, adjon hitet s adjon engedelmessget az gondolatainak vllalsra s elhordozsra.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre