„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.!
A hall hatalma gyjttt ssze bennnket erre az istentiszteletre. Bcszs ez, itt, a csnd birodalmban. rkkval Istennk hazahvta a fldi munkamezrl szolgllenyt, zv. P.F.-n szl. G. M. testvrnket, fldi vndorlsnak 88-ik vben. Urunk Istennk flksztette t a hazatrsre: a halls, lts megromlsa, erejnek lass megfogyatkozsa mind olyan jelek voltak, amelyek figyelmeztettk, hogy kszljn a hazatrsre. s most, me, a vndort vget rt. Mint egy knyv, amelynek utols lapjra az r odarja az utols szt: Vge. Becsukott, bezrt knyv testvrnknek az lettja. Vegyk, Testvrek, keznkbe a Knyvek Knyvt, Istennk igjt, hogy olvassuk ki abbl Teremt s Megtart Istennknek az zenett. Ebben mindannyian vigasztalsra tallunk.
I.
Ez az ige egykor Izrael fiaihoz szlott. A szvetsges np tagjaihoz. A szvetsg legbensbb kibrzolsa a Szentrsban a hzassg. Izrael s Isten hzastrsak. gy olvastuk az igbl: „Mert frjed a te Teremtd,…”. Sajnos, minden szvetsget megront az ember bne. Izrael npe is szomoran tapasztalta ezt. Tbbszr elhagyta Istent, de ilyenkor mindig maga lett elhagyott. Azonban Isten a messzire szakadt trsat is szereti. Hazahvja. Mg Babilonbl, a fogsgbl is. St, a bnbl is. Azrt kldtt Megvltt ennek a bns vilgnak. Minket is hazahv ltala s hazavr. Hazahv az idegen fldrl, a ml letbl is, az igazi letre. Fldi letnket Isten oldalrl gy is lehet tekinteni, hogy az nem ms, mint szakadatlan hvogats. Istennk hvsa gy hangzik: trj haza nhozzm; ne maradj a bnben. Csak akkor lsz, ha ezt meghallod s megcselekszed. n vagyom a te Megvlt Istened. - Az a nagy krds, Testvrek, hogy meghalljuk-e ezt a hvogat szt? Ez a mostani istentisztelet is, ez a gyszos ravatal is, tulajdonkppen egy drmai erej hvogats: Ember, trj meg nhozzm, trj haza!
II.
gy hvogatta Isten a mi ntestvrnket is. „Mint elhagyott s fj lelk asszonyt”, akinek az lete nagyrszt egyedlisgben telt el. Szntelenl hvogatta t az r. Hvta, mint egyetlen s igen szeretett gyermeket, mint boldog ifj lenyzt, aki kezben az vni oklevllel elindult a gyermeklelkek csodlatos birodalmba. Hvogatta, mint ifj asszonyt s desanyt azokkal a drga ajndkokkal, amikbl a legtbb embernek osztogatott az R.
De csupn hrom esztendt tartott a frjvel elkezdett pros let. s kvetkezett a tbb mint hat vtizedes egyedllt, amelyben drga fia s reg szli jelentettk a csaldot, a valakihez val tartozs melegt. Ekkor, letnek e hosszas idszakban tapasztalhatta ntestvrnk naponknt az ige vigasztalst: „Frjed a te Teremtd!” Isten az rvk atyja s az zvegyeknek hsges trsa. Ezen a hossz ton Isten j egszsggel ldotta meg t krptlsul. Munkjban rmet tallt s gy csndes megelgedsben teltek napjai. Mindeniknknek ad Isten ehhez hasonl tapasztalatot. Ha valamit elvesz, valakit elszlt melllnk, mindig megmutatja, hogy miben nyjt krptlst s vigaszt. Isten hvst halljuk meg azrt mindenkor, mert hv az rmben is, a bnatban is. A vilgtl el, nmaghoz.
Hvogatta testvrnket az anyafld is. Hiszen itt pihennek nagyszlei s ebben a srban, ahov portestt elhelyezzk, pihen az desanya is, valamint egy esztendeje itt nyugv fia is. Egytt a csald. De a mi Istennk nem csak itt, a fldn gyjt egybe minket. azt akarja, hogy a mennyben is egytt legynk, minden vlasztottaival egytt.
Testvrnket is erre a mennyei letre, rk letre hvogatta leginkbb. Testvrnk nagyon szerette az igt, mert abbl hallotta jra meg jra ezt a hvogatst. A harangok szavbl, a Biblia olvassbl, a templom csendjbl egyarnt kihallotta Jzus Krisztus hvst: Jjjetek nhozzm, ti megfradtak, n nyugalmat adok nktek. „Jvel haza, n gyermekem!” s me, most hazatrt. Teste ide, az anyafldbe. De igazi nje, remnysgnk szerint, amaz rkkval vilgba.
III.
Ez a hvogats felnk is hangzik, Testvreim! Most is ez hangzik. Tudjuk Isten rott igjbl, a Szentrsbl, hogy nincsen itt maradand vrosunk, hanem a jvendt keressk. Hadd mondjak el ezzel kapcsolatban Nektek egy rgi legendt. Az si elbeszls szerint, Kolumbusz Kristf egy alkalommal a tengerparton stlt. Volt ott egy felrat, amely gy szlt: Non plus ultra, Nincs tovbb. Ez azt jelentette, hogy itt az ismert vilg vge; ezen tl csak az cen vgtelenje van. De egyszer a tenger vize valami ismeretlen gymlcst sodort ki a partra. Kolumbusz felvette, nzegette. Kell hogy legyen tovbb, mondotta. Kell lennie egy msik vilgnak, ahonnan ez a gymlcs ide sodrdott. Ez a bizonyossg indtotta el felfedez tjra, - s mi tudjuk, hogy valban megtallta azt az addig nem ismeret vilgot.
Mi is valljuk: kell lennie egy msik vilgnak. Hasonlthatatlan z gymlcsk beszlnek errl, amiket zleltet velnk a mi Istennk. Ezek ltal von bennnket ama msik, rk vilg fel. Oda ment be, remnysgnk szerint a mi szeretett ntestvrnk. Bcszzunk tle hittel s ksrjk t imdsgban az rkkval Isten szne el.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre