„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Szomoran, fldre szegezett szemekkel, megilletdssel llunk elkltztt testvrnk koporsja mellett. Szvnkben a fjdalom rzse tanyz; ezernyi emlk elevenedik meg bennnk s mindeniknek a vge egy szomor shajts: mindez mr a mlt. Mland letnk vndortjn llomsokhoz jutunk, ahol jlesik hosszabb-rvidebb ideig megpihenni, hogy aztn legyen mire emlkezni reg napjainkban. Mindez milyen hamar elmlik! Mire tartsabb pihenhz rkeznnk, mr lepergett az letnk, mint homokszemek a klepszidrn. Nincs nyugalmunk, nincs tartsabb pihennk se ebben a fldi letben. Ezrt jrunk szomoran az letton, ezrt szegezzk most is a fldre szemnket.
Amikor az ige zenete megszlal, ebben a gyszos rban, Isten azt vrja tlnk, hogy mindez megvltozzk. Azt akarja, hogy gondolataink ne maradjanak itt e fldn, hanem llekben emelkedjnk fl az trnushoz. Azrt szl gy ignk: „Emeljtek az gre szemeiteket, s nzzetek a fldre ide al…” Elbb az gre kell tekintennk, hogy aztn igaz valsgban meglssuk azt, ami itt a fldn trtnik. Csak akkor ltjuk t a fldi lt rtelmt, ha elbb flemeltk szemnket az gre, s onnan kerestk a vlaszt az let s a hall nagy krdseire.
De az ige mintha csak mg fokozn a gyszos rzseket. Mg jobban elmlyti bennnk a mlandsg rzst. Azrt van ez, hogy Isten meglttassa velnk, hogy semmi sincs a teremtett vilgon, ami maradand lenne. Nemcsak a mi leheletnyi letnk oszlik szt, mint a pra, de: „… az egek, mint a fst elfognak, s a fld, mint a ruha megavul…” Ez a vilg gy, ahogyan van, pusztulsra tlt. Amit a bn csak megrintett, megfertztt, annak el kell vesznie. De van valami, ami megmarad az ember s vilga pusztulsa utn is, ez pedig Isten szabadtsa s igazsga. Ahogyan az ige mondja: „… de szabadtsom rkre megmarad, s igazsgom meg nem romol.”
Ezt a ketts igazsgot tbbszr is megrezte lete folyamn a mi elkltztt ntestvrnk. lete virgban volt, amikor mr jelentkezett romland testben annak a betegsgnek a csrja, amely t srba vitte. De nem lzadozott, bksen kszlt az elmlsra, az tkltzsre. Ids kora a megbklt regsg verfnyes idszaka volt. lett bearanyozta az emlkezs. Sokszor lehetett ltni, amint virgot vitt a temetbe olya nagyon szeretett frjnek srhalmra, aki id eltt magra hagyta t. Kicsi keresett megtakartgatta, hogy hol az egyik, hol a msik gyermeknek juttasson valamit. Szinte most is ltjuk, amint szelden bekopogott a csaldi otthonok ajtajn, az egyhz szmra flre tett fillreket sszegyjteni. Nem egyszer hivatalnok volt, de az ige ldott tovbbadja, Isten egyszer bizonysgtevje. Vigasztalst, az ige ldott orvossgt adta tovbb mindentt, ahol csak megfordult.
Szemeit az gre emelte. Onnan nyert ert sokfle terhnek elhordozsra. Nagy vilggsek t sem kerltk el; legnagyobb gyermeke idegen fldn, kzs srban vrja a feltmads harsonjt. Csodlatos volt, ahogyan ez a ntestvrnk belenyugodott Isten akaratba. Tudta azt, hogy a fld laksainak gy, vagy gy, de el kell vesznik, mert senkinek sincs kzlnk itt maradand vrosa.
Ez a mi ntestvrnk tudta azt, hogy ez a vilg elmlik, s annak kvnsga is, de aki az Isten akaratt cselekszi, megmarad rkk. Mert minden test f s minden szpsge, mint a mez virga. Megszradt a f, elhullt a virg, ha az rnak szele fuvallt r, de Istennk beszde mindrkre megmarad. (sa 40,6-8).
Hazakltztt testvrnk megtapasztalta Isten szabadtst is. Amikor kisebbik fia, aki most kztnk jelen van, hazatrt a hadifogsgbl, zvegy desanyja vigadva beszlt Isten csodlatos szabadt kegyelmrl. De ugyanakkor megrezte Isten igazsgossgt is, aki gy osztogatja ezen a vilgon a fjdalmat s a megprbltatst, hogy a msik kezvel be is ktzi a megsebzett szveket s a fj sebeket. Ebben a szabadtsban s igazsgban remnykedve vrta aztn a hallt beteggyn, s mi hisszk azt, hogy az risten rszeltetni fogja t az r Jzus Krisztus ltal szerzett nagy szabadtsban s igazsgban. Mert Urunk azt akarja, hogy az vi kzl egy is el ne vesszen, hanem rk letet vegyen. Ezt az rk jutalmat, remnysgnk szerint, immr el is nyerte a mi testvrnk a meghalt s feltmadott Jzus Krisztusnak kegyelmbl.
Minket pedig, akik itt llunk az koporsja mellett, arra tant az lete, hogy emeljk fel szemnket az gre, s ezutn gy nzznk mindent, ami ezen a fldn mivelnk trtnik: Isten oldalrl. Meg kell ltnunk azt, hogy e fldi letben semmi maradand dologgal nem brunk. Semmink sincs, ami rk rtkkel brna. Mg az g s a fld is elmlik. De van valami, ami mindrkre megmarad, s ez Istennek a szabadtsa, amelyet neknk is megadott a Jzus Krisztusban, s az az igazsg, amelynek minket is rszes tett ltala.
Ebben a remnysgben bcszunk a mi elkltztt testvrnktl. elre ment, hogy ott vrjon szeretteire s mindnyjunkra a tls parton: az rk let honban. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre