„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.!
Olyan megnyugtat szmunkra annak a tudata, hogy sorsunkat j emberek intzik. Azrt olyan j rzs ez, mert meglehetsen ritka. Valban boldogsg, ha gyeinket jindulat emberek szeretet intzi, akik letnket a maguk gynek tekintik. Nos, nem csupn megnyugtat, de egyenesen felemel azt tudni, hogy letnk az Isten gye. Ennek a tnynek az ismerete megvigasztal minket minden krlmnyek kztt. Hallgassuk ht meg a kopors mellett Istennek erre vonatkoz grett, amint azt az imnt felolvastuk: „Vnsgtekig n vagyok az, s megszlstekig n visellek; n teremtettem s n hordozom, n viselem s megszabadtom”. Krjk Istent, hogy ez az ige s ennek zenete tltse be szveteket igaz vigasztalssal.
I.
Ignk zenete azt tartalmazza, hogy a teremtstl egszen a halltl val megszabadulsig velnk van a Mindenhat Isten, akit Krisztusban szeret Atynak ismernk meg. n teremtettem, - n viselem, - n hordozom, - n megszabadtom: csupa drga gret, amelyeknek a bizonyossgt alhzza az letnk. Kzelebbrl a koporsban nyugv testvrnk fldi letplyja is.
Sok munka, gond, nehzsg s szenveds ksrte 74 ves vndortjn Sz. I. Testvrnket. De mennyi kegyelmet, ert s ldst rasztott r az R ezen az ton! Az ige minden szava, kifejezse megannyi ldsra emlkeztet. „Teremtettem” = gondoljunk itt arra, hogy minden letnek Isten a forrsa. az, aki elindt az tra, s aki megszabja a cljt, a terjedelmt s a tartalmt az letnknek. Sz. I. aa. letnek kezdetnl is ott llott a szeret s kegyelmes Isten, s mindent elre meghatrozott testvrnk sorsra nzve. „n hordozom” = mi csak gy tudjuk hordozni az letnk klnfle terheit, ha valaki azzal egytt hordoz bennnket. Sz. I. testvrnknek igen sok s igen nehz terhet kellett hordoznia. Hiszen tudjuk, hogy 6 ves korban Isten kikutathatatlan blcsessge elvette mellle az ers tmaszt, az desapt. A csald talakult s neki fiatalon kenyrkereset utn kellett nznie. A cukorgyrban kezddtt szerny, munks, nll lete. Jzanul, becslettel munklkodott. Elbb egyedl, majd Isten kegyelmes gondviselse trsat ajndkozott neki. A kis csald aztn nvekedett, kt leny s egy figyermek npestette be a boldog kis csaldi fszket. Tz boldog esztendt tlthetett gy az szeretteivel, aztn jtt a nehz prbltats idszaka, amely szinte hrom vtizeden t tartott. Felesgt slyos betegsg prblta, aminek kvetkeztben soha meg nem gygyult egszen. Frfitestvrnknek egyedl kellett a kis csald szmra mindenrl gondoskodnia. Munkba jrt, gyermekeinek dolgait intzte, beteg felesgt polta. Csoda, hogy maga is ssze nem roskadt a sokfle gond s prba slya alatt. Ezekben a nehz esztendkben tapasztalta meg igazn Isten szeretetnek a valsgt. Isten megprbl, de meg is szabadt. Megsebez, de be is ktz. Nehzsgeken visz t, - de ert is ad azok elhordozshoz. A hitetlen ember a bajok kztt ktsgbe esik, vagy a hallba menekl. A hv ember ellenkezleg: ert nyer keresztjnek elhordozshoz. Isten grete teht megll: n hordozom!
A csaldrl val gondoskods, a beteg hitvestrs polsa mellett mg egy slyos prbt tartogatott szmra Isten: alig 15 ves kort rt drga fit kellett eltemetnie. Milyen nagy szksge volt akkor Isten erejre, a mennyei Atya vigasztalsra! Akkor lte t igazn annak a megrendt ldozatnak a nagysgt, amibl mindannyian lnk: hogy Isten is odaldozta mirettnk, knos gytrelmeknek kiszolgltatva egyszltt Fit, a golgotai ldozatban! Stt mlysg, elnyelsre kittott szjknt st szakadk volt ez a gysz, de Isten kegyelmes keze thozta t rajta.
Isten kegyelme hordozta t az regsg gondjai kztt is. A nyugalom esztendeiben hitvest polgatta, s rettetek: lenyairt lt, megbklt, alzatos szvvel. Aztn jtt az zvegysg terhe; 6 vvel ezeltt; azutn meg maga lett beteg, ngy vvel ezeltt. Az er naprl napra fogyott; lassan ksztgette t Isten blcsessge krhzban s odahaza egyarnt a hazatrsre. s most, me, a hazahv szra megtrt Teremtjhez.
II.
Ha csupn erre a lezrt mland letre, ennek kevs rmre s sok kzdelmre, szenvedsre tekintennk: ez nem lenne elg vigasztals szmunkra a kopors mellett. Vajon csak ennyire teremtette Isten az embert? Munka, verejtk, fjdalom, gysz, szenveds - s semmi egyb? Ignkben mg egy drga gret hangzik: „n megszabadtom”.
Ez azt jelenti, hogy van szabaduls mg a hall, az enyszet hatalmbl is. Jzus Krisztus azrt jtt a vilgba, hogy ezt a szabadtst vghez vigye rettnk a kereszten. Van Szabadtnk! „Aki az nevt segtsgl hvja, az megtartatik.” Remnysgnk szerint Sz. I. aa. megszabadult a halltl. Jzus szava igaz szmra is: „Aki az n beszdemet hallja s hisz Annak, aki engem elbocstott, rk lete van annak, az nem megy a krhozatra, hanem immr talment a hallbl az letre!”
Milyen megnyugtat s milyen felemel ezt tudni: letnk az Isten gye, mert az teremt, hordoz, szabadt kegyelme vigyz, rkdik felette!
Gyszol Szerettei, fjdalmatokban nektek is azt gri az R, hogy ha benne bztok, akkor titeket is atyai szeretete hordoz, vezrel, megvigasztal s egykor a hall hatalmbl is kiszabadtva, rk letet ad. E hittel bcszzatok (bcs) drga hozztartoztoktl. Ezzel bcszunk mi is: Isten velnk, viszontltsra. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre