„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
77. "SZEMEID TANTIDRA NZNEK..." - tantn-vn felett - zsa. 30,19-21a
77. "SZEMEID TANTIDRA NZNEK..." - tantn-vn felett - zsa. 30,19-21a
77. „SZEMEID TANTIDRA NZNEK…”
- tantn-vn felett -
Alapige: sa 30,19-21a.
Gyszol Testvreim!
Nehz s rthetetlen beszd ez, amit elttetek felolvastam. Azrt nehz s azrt rthetetlen, mert kopors mellett lltok. Benn egy drga let, amely a mi fogalmaink szerint nem let tbb. Krltte milyen mlysges a gysz s a siralom! Hogyan lehetne ht rthet az ige: „Te np…nem fogsz te srni tbb”? rthetetlen szmotokra, akik egy np, egy gylekezet vagytok, egy nagyobb csald - s benne egy kis csald, amely ha kisebb is a gylekezetnl, de annl nagyobb a fjdalma. rthetetlen szmunkra az ige szava. Amikor egy egsz gylekezet gyszol, lehetsges-e hogy beteljesedjk rajtunk: „Te nem fogsz srni tbb”? Vagy gondoljunk a kisebb csaldra, amely a csald egybetart lelkt, sszetart erejt vesztette el. Igaz lehet az ige szava: „Ad nektek az R kenyeret a kesersgben s a nyomorban vizet…” ? rtelmnk ellene mondhat, de mivel mindez Isten grete, teht igazsgnak kell lennie. gy hallgasstok azrt, mint Istennek hozztok szl szavt, hogy belle vigasztalst mertsetek.
I.
Koporsban nyugv Szeretteteket, zv. K.G.-n K.M. testvrnket a tanti plya rgs, m llekment tjra hvta el Isten. Az els indtst erre taln mr cskszeredai otthonban nyerhette, ahol nyolc testvr kztt volt a legkisebb s ahonnan a tanulni vgys s a tantani vgys Nagyvradra szltotta. Ott vgezte el az vnkpzt, hogy azutn Istentl rendelt hitvesvel, aki szintn tant volt, a nyrdmente falvainak, kzsgeinek gyermekseregt-ifjsgt tantsk-neveljk sokves fradhatatlan munkval s ldott szolglattal. s Nyrdmente szmos csaldja, gyermekserege letben valsgg lett a most meghallott ige szava: „… szemeid tantidra nznek s fleid meghalljk a kilt, szt mgtted: ez az t, ezen jrjatok!” A K. hzasprra sok-sok szempr nzett fel. Sok figyelmes szv hallgatott a szeretetbl fakad szavakra: Ez az t, ezen jrjatok! Boldog lehet az az ember, aki tmutat tud lenni msok szmra. Mert Krisztus az t: neknk re kell mutatnunk. Minden tantvnynak.
II.
Aztn a msokrt, npnk nagy csaldjrt vgzett munkbl visszavonulva, Tinektek, hznpnek: egyetlen finak, menynek, unokjnak szentelte az lett. Levette vllatokrl a hztarts gondjt, terht. Szinte csodlatos energival munklkodott, fradhatatlanul. S mg jt napp tve fradozott rettetek, az arcn rksen mosolyt hordott. Ilyennek ismertk a nagyobb csaldban, a gylekezet kzssgben is. Rendszeresen ott volt az istentiszteleten kisunokjval egytt, s alzatosan hallgatta a Legfbb Tantmesternek, Jzus Krisztusnak az tmutatst: ez az t, ezen jrjatok! gy lehetett az lete Krisztusban elrejtett, megvigasztalt lett!
Az igbl mertett hite adott ert a szenvedsek elhordozshoz is. Hlsan emlkezett vissza a h trsval tlttt 39 boldog esztendre; s csendes, derlt szvvel hordozta kzttetek, Szerettei kztt a msfl vtizedes zvegysget. s a Gazda kegyelmes volt hozz: csak lete utols hetben kellett slyos fjdalmakat hordoznia.
Remnysgnk szerint most megpihent. Nem ebben a koporsban, hanem az Fejnl, Krisztusnl. Hitnk vigasztalsa szerint a hven szolglkat a fldi munkamezrl hazahvja s maga mell lteti a Szolglat Ura: a mi Urunk Jzus Krisztus!
III.
Tinektek, Szeretteinek ezrt szlhat gy az eleinte taln rthetetlennek tn ige: „Te np - Isten npe - nem fogsz te srni tbb!” Aki megszomortott, meg is vigasztal, aki megsebzett, az meg is gygyt tged. „Knyrl rajtad , kiltsod szavra, mihelyt meghallja, megfelel nked.” Felelete er s vigasztals a feltmads s az rklet hite ltal. gy adja nektek az R a vigasztals kenyert s pohart, hogy gyszotok ltal is kzelebb kerljetek az Atya szvhez. - Ezrt a megvigasztalt ember csndes rmvel s az rk let remnysgvel vegyetek bcst drga hozztartoztoktl A B.F.R.A. Isten velnk, viszontltsra. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre