„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! Hossz szenvedsek utn hvta haza e ravatalon nyugv testvrnket a mindnek Ura. Az volt az blcs rendelse s kikutathatatlan akarata, hogy testvrnk bevgezze immr fldi hivatst s letnek 72-ik vben a hitben jrs fldjrl a szemtl szembe lts boldog hazjba trjen. Megszomorodott csaldja s mi mindnyjan, kik mg e fldi vndorton jrunk, fjdalmas, rsztvev szvvel llunk koporsja mellett. E kopors jra az emberi szeretet s tudomny csdjt, valamint a hall hatalmt hirdeti. Sokan csak ennyit ltnak. Meg azt, hogy Isten me, nem knyrlt meg szolgjn, hogy letben tartsa. Nem knyrlt rajta. A felolvasott ige pedig ellenkezleg, azt hirdeti, hogy az R knyrlt rajta. Gyarl emberi gondolataink megtkznek Isten egszen ms, a mienktl gykeresen klnbz gondolatval, amint hallottuk: „…azrt vr az R, hogy knyrljn rajtatok, s azrt felsges , hogy megkegyelmezzen nktek…”
Egy festmvsz egyszer kt klnbz kpet festett egy vszonra. Az egyik kp egy mesteri pkhlt brzolt, amelynek a sarkban a pk lesben ll s ldozatra vr. A kp al ezt rta: Vr tged. A msik kp egy szp hegyi tjat brzolt, ahol sziklk kztt tisztn csrgedezett az dt hegyi patak. E kp al is azt rta: Vr tged.
Mer ellentt ez a kt kp. Pedig ugyanaz az rtelme: vr tged. Az egyik vr, hogy megsemmistsen, a msik azrt vr, hogy feldtsen. A szenved keresztyn ember ezt a kt kpet hordozza magban., sokszor azt kpzeli, hogy valami ismeretlen titkos hatalom hljban vergdik. Vgzetes er vetette ki r a hlt s szmra nincs menekvs. Ezzel a kpzettel szemben Isten igje arrl gyzi meg a Benne hvt, hogy maga az r vette munkba az lett. Nem letnkre tr ellensggel llunk szemben, hanem azzal a Mindenhatval, aki Krisztusban szeret Atynkk lett. Az cselekedetnek, szndknak rejtett rtelme az rk knyrletben van. Testvrek, nagyon fontos, hogy ezt a kpet tartsunk szemnk eltt, hogy el ne csggedjnk, ktsgbe ne essnk az letton!
Ilyen ksrts s bizakods feszltsgben viselte keresztjt nehz szenvedsek kzepette J.K. aa. az egykori nagy csaldbl csak maga maradt. Sorra elkltztek a szlk, majd kt testvre is. Egyedl maradt azok kzl, akik valamikor oly boldogan ltek egytt a Szilgy megyei Kisdoboka csaldi otthonban. Vndortja Dsaknn s a Vrstorony-i tjakon t vezette ide, vrosunkba, ahol hossz veken t, nyugdjba vonulsig munklkodott. Az utbbi idben betegsge egyre jobban elhatalmasodott rajta. Slyosan megviselte az tlt kt operci; ltalban az utbbi vtized, hiszen ezalatt 19 alkalommal volt krhzban. Slyos szenvedsek kztt tanulta meg Testvrnk, hogy Isten vlasztottait a kereszthordozs jellemzi. De ezek kztt az R vrakozsa clhoz rt: J.K. aa. megismerte a szenved, az rte is kereszthallt vllal s azt elhordoz Krisztust. A Tle vett ervel trelmesen hordozta aztn a maga keresztjt, hazakltzsig. Remnysgnk szerint a kereszt utn vrja t a korona: a mindvgig llhatatosaknak Istentl grt rk jutalom.
II.
Ti ugyan, fjdalmas szv Szerettei, az ellenkezt panaszoljtok: azt, hogy az R knyrtelen volt, nem knyrlt rajtatok. Fjdalmas szv zvegye, aki most az egytt tlttt 49 esztend rmeivel s kzdelmeivel vagy tele, azt mondod: Hogyan knyrlt rajtam az r? n itt nem gyzelmet, nyeresget, hanem ppen ellenkezleg, megfosztatst, veresget ltok! desapt sirat fia, menye, nagyaprt keserg unokk, kik gy szeretttek, ezt mondjtok: hogyan lssunk knyrletet abban, hogy megfosztatunk ettl az oly drga lettl?! Rokonok, bartok: ti is inkbb azt a titkos hatalmat ltjtok, amely az letnkre tr, s nem ltjtok az Urat, aki azrt vr, hogy knyrljn…
De ha minden msknt beszlne is, ha ez a mostani gysz ssze is trne benneteket, remnykedjetek abban, hogy Isten gondolatai bkessgnek s nem hborsgnak a gondolatai. Az igaz keresztyn hit a stt gbolton is szivrvnyt lt. A hit mindent Istennek a kezbl vesz, aki a keserbl is dest tud kihozni. Ezrt a hit megtanul gy szlni a vesztesgben is: Az R adta, az R vette el, ldott legyen az rnak neve! Mindenki tudja, hogy fekete a kszn, de benne fny s tz rejtzik. gy rejtzik benne a hittel hordozott gyszban is a mi Urunk knyrlete. A keser pohrbl gy lesz hitnk ltal az dvssg pohara. Amita Krisztus Urunk kirtette a keser poharat a Gecsemn kertben, minden hittel szenvednek nagy bizodalma lehet abban, hogy hallt is legyz, diadalmas Krisztus gretben rszesedik. me, Testvrek, a forrs, amely az let s a hall szikli kztt csrgedez. Vr titeket, hogy feldtsen s vigasztalst nyerjetek.
Mertsetek ebbl a forrsbl naponknt: vegytek el Isten felknlt knyrlett. Ha ebbl mertetek, a halllal szemben az let bizonysgt veszitek. Fjdalmatok znvize fltt Isten Lelknek fehr galambja szll: vegytek szre. Kedveseteket Isten vrja, hogy minden szenvedst rk dicssgre vltoztassa t. Szvetek szinte rszvte ksri Szerettetek porstort. rizztek meg e fldi letben emlkt, kvesstek hitt. Mi pedig, mindannyian, emeljk szvnket buzg imdsgban Istenhez, krve az vigasztal kegyelmt a gyszban. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre