„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Mondjk, hogy a tenger mlyben van egy pont, ahol rks nyugalom van. Mi annyit teljes bizonyossggal mondhatunk, hogy az Istenben bz ember szvben valban van egy ilyen nyugalmi pont. Ilyenrl beszl a felolvasott ige: „m, az Isten az n szabadtm! Bzom s nem flek; mert erssgem s nekem az R, az R, s ln nkem szabadtm. S rmmel mertetek vizet a szabadt ktfejbl.” Errl a nyugalomrl szoktunk gy nekelni, hogy mg ha a hall rnyknak vlgyben jrunk is, szvnk nem fl a gonosztl. Jzus ajkra ez a bizodalom adta a keresztfa pokoli gytrelmei kztt a gyermeki vallomst: „Atyn, a te kezedbe teszem le az n lelkemet.”
Nincs is annl ldottabb dolog e vilgon, mint olyan embernek a kzelben lni, akinek szvbl visszasugrzik valami ennek a mennyei ajndknak, az Istenben val bizodalomnak a fnybl! - Titeket, Testvreim, abban a kegyelemben rszestett Isten, hogy szerettetek letbl sugrzott az ristenben val gyermeki bizodalom. Bzom s nem flek, vallotta egsz letben. Ebbl a szilrd bizonyossgbl fakadt az a ders jsg, amely szemeiben ragyogott, s az a megelgedettsg, amirl minden szava meggyzte a krnyezetben lket.
Honnan nyeri a csggeteg emberi szv ezt a tretlen bizodalmat, ezt a lelki megnyugvst az lett nyomorsgai kztt? Bizonyra ebbl a most elhangzott igbl: „rmmel mertetek vizet…” Az l vz, tudjuk, maga Jzus Krisztus, illetleg az hozznk hangz igje. A samriai asszony hallotta elszr Urunk felajnlst: a vz, amit ad, olyan, hogy aki belle iszik, tbb meg nem szomjhozik. St, az ilyen ember maga is dt forrss lesz embertrsai szmra. A mi Urunk Jzus Krisztus a Szabadt, a Ktf, vagyis a forrs; Tle nyerjk el naponknt a nyugalmat, bkessget ad l vizet. Szerettetek bkessgnek s megelgedettsgnek isteni titka az volt, hogy naponknt mertett ebbl a ktfbl.
I.
„Nem flek”, vallja az Istenben bz llek. Vallotta ezt drga Szerettetek is. Pedig az az lett, amelyet zv. S.I.-n, szl. B.R. testvrnk vgigjrt, egyltaln nem volt sima. Szlfalujbl, Szszpntekrl alig 12 esztends korban eljtt, ide a vrosba. desapja meghalt, a csald talakult, pedig odahagyta a szli hzat. Ksbb, a mostohaapa halla utn az desanya is bejn a vrosba, s egytt jrnak naponta megkeresni a meglhetskhz szksgeseket. Aztn Isten akaratbl hitvestrsra tallt; szp, kzdelmes s mgis rmteli esztendk kvetkeztek. A hzassg csaldd lett, amelybe egyms utn t kisgyermek kopogtat be. Testvrnk itt is megtapasztalta a prbk tzes kemencjt, hiszen asszonyi lnynek els gymlcst, az els gyermeket alig pr hnapos korban visszakrte tle az ajndkoz R. s amikor a ngy megmaradt gyermeknek rvendhetne, - hiszen sorra ltta felserdlni ket, - akkor kidl mellle az ers trs; egymaga marad. Mintegy msfl vtizedes hzassgra tbb mint hrom vtizedes zvegysg kvetkezett. Most volt igazn nagy szksge arra, hogy naponknt tlje: Erssgem s nekem az r. Isten az n Szabadtm! Benne tallt vigaszt, remnyt s btortst a lelke. Mint ahogy mindannyian tljk annak igazsgt, hogy Isten sok mindent elvehet tlnk, de egyet nem vesz el soha: nmagt. Amikor megkevesbedik a hozznk kzelllk szma, Isten mindig nmagt nyjtja krptlsul minden megvltott gyermeknek.
II.
Aztn kvetkezett a testi prbltatsok sora. Egy alkalommal kt keze egyszerre volt eltrve. Nagy bntets, nagy prba volt ez, hiszen annyira szeretett virt dolgozni! Szemvel is mtttk, kt zben is; aztn nyaksrvvel operltk. Azutn meg lbt trte egy ess kvetkeztben s mr-mr a hall kzelsgbe jutott, - de mindezen prbk kztt vele volt az r, az ers Isten. Lelke elepedt volna, de vizet mertett jra meg jra a szabadt ktfejbl. Kzben pedig hite megersdtt, mert ismtelten tapasztalta, hogy Isten velnk van a testi szenvedsekben s lelknk gytrelmeiben egyarnt; soha el nem hagyja vlasztottait, megvltottait. Minden igazn hv, engedelmes Isten-gyermeknek ez a mindennapi tapasztalata, Testvrek!
III.
s most ez a szp, hosszas, 82 esztends vndort vgetrt. A kopors mellett vigasztalst vrtok, ez termszetes. Hadd hirdessem szmotokra azt az evangliumot, hogy ti is megnyerhetitek a kereszthordozshoz szksges ert Krisztus Urunktl. Isten nagy kegyelme, hogy ilyen sokig megtartotta kzttetek desanytokat. Most pedig Jbnak a hitvel mondjtok el: Az r adta, az R vette el, ldott legyen az rnak neve! Szvetek fjdalmval forduljatok Krisztus Urunkhoz, akinek adatott minden hatalom mennyen s fldn. s akkor meghalljtok ti is biztat szavt: Aki hisz nbennem, ha meghal is, l. Ha e fldi storhzunk elbomol, pletnk van Istentl, nem kzzel csinlt, rkkval hajlkunk a mennyekben. Gyszol Szerettei, gy bcszzatok drga hozztartoztoktl (bcs); mi pedig, Testvrek, imdkozzunk, hogy a megsebzett szvek meggygyuljanak, s az rklet hitben megersdjenek; hogy minden megszomorodottak vigasztalsra talljanak Istenben, az lk Istenben, a mi Urunk Jzus Krisztus ltal.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre