„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! Nem temetsi, hanem mennyegzi nek szavait hallottuk a felolvasott igbl. Az nekek nekben ezeket a szavakat a menyasszony intzi vlegnyhez. A bibliai jegyespr szeretetben mindenen gyzedelmesked nagy er van. Sokszor mondjuk ki mi magunk is ezt: ers az n szeretetem. gy rezzk. Ers az n szeretetem, ezt rzi a hitvestrs. Eltrk szegnysget, nyomorsgot, hborsgot, ha kell, csakhogy szeretetem ltal a trsamat boldogg tegyem. Ers az n szeretetem, ezt rzi az desanya. Gyermekeimet karjaimmal fogom oltalmazni, blcsessgemmel oktatni, kt kezem munkjval eltartani; embert nevelek bellk, akik nevnk tisztessgt regbteni fogjk s akiknek a boldogsga letem elveszthetetlen nagy jutalma lesz. Ers a mi szeretetnk, valljuk ntudatosan valamennyien, minden ember. Ez az ntudat teszi biztoss a jrsunkat, nrzetess a beszdnket, acloss az akaratunkat s vidmm a tekintetnket. Van ebben igazsg, s van - sajnos - nmi ncsald is. A teljes igazsgot Isten igje mondja el ugyanis neknk.
I.
gy vlem, ez az ers szeretet lakozott ebben a gynge asszonyi teremtsben, akinek koporsja mellett llunk. V.D.-n, szl. P.L. testvrnk a testi-lelki szenvedseknek olyan tjt jrta vgig letnek 63 esztendeje alatt, amelyhez valban olyan erforrs szksges, amilyent csak az ers szeretet adhat. Akiket nagyon szeretett, azok sorra elmaradoztak mellle. desapjt, nagyszlit, btyjt s tbb kzeli rokont sorra szltotta el mellle az R- olyan sok kopors mellett, s olyan sok szomor gyszban tanulta meg a szve az igt: „…mert ers a szeretet, mint a hall, kemny, mint a sr a buzg szerelem;…” Csak az ers szeretet kpes elfogadni Isten kezbl a gyszt is, valamint Isten msik parancst: hogy tovbb kell lni, tovbb kell szolglni, tovbb kell szeretni - a megmaradtakat.
Ez az ers szeretet volt az ltet ereje. Hat vtizednyi letbl egy fl letet, mintegy 30 esztendt betegeskedett. Elbb bels bajok knoztk, majd a mozgsban, a jrsban val korltozottsga, a szem-mtt, a szv meggyenglse: sorra kvettk egymst mindezek. Hogy is lehet ilyen hosszas szenvedst bketrssel elhordozni? Testi szenvedseket, lelki prbkat killni panasz s zgolds nlkl?! Ers szeretettel! Az embernek ltet eleme lehet a szeretet. lnem kell, szeretnem kell az enymeket; szolglnom kell javukat s boldogulsukat.
Ennek az ers, szolglni akar szeretetnek volt a megjelentse, l pldja ez az asszonyi lt. Mint hitvestrsnak hsges segttrsa, mint forrn szeretett gyermekeinek gondos, fradhatatlan s szeretetben tallkony desanyja: ers szeretetvel egybe tartotta a csaldot. Az utols prbltatsban is errl az ers szeretetrl tett bizonysgot, s amikor mr csak a szenved-trsak voltak mellette, gy szlott azokhoz: minden gondolatom a gyermekeim! - Ers szeretete ott is nagyobbnak bizonyult, mint a testi fjdalom. Akkor sem nmagra, hanem Tirtok, szeretteire gondolt!
II.
s most, amikor gy ltjuk, hiba volt minden igyekezet: nem tudttok t visszatartani, itt marasztani; el kellett neki is mennie a minden fldiek tjn, - most taln gy ltjtok, hogy az emberi szeretet mgsem elg ers. St: gyenge, hiszen ppen ott nem tud segteni, ahol a legnagyobb a szksg. Nincs elg ernk lefogni a hall hideg kezt, amely elragadja a jsgos trsat, a gondos desanyt s nagyanyt, a melegszv rokont… Dbbenetes, amikor arra kell rbrednnk, hogy megvltsra szorul, gyarl emberek vagyunk! Nem elg ers a mi szeretetnk, nem tud a halllal birokra kelni.
Isten igje ppen ezrt vigasztal bennnket, mgpedig nem csalka, hanem igaz vigasztalssal. Van valaki, akinek a szeretete ersebb a hallnl is. Krisztus Urunk az, Aki kereszten val szenveds s hallbl trtnt feltmadsa ltal legyzte a hall hatalmt. mondja virl: „Az n juhaim halljk az n szmat, ls kvetnek engem, s n rk letet adok nkik s senki ki nem ragadja ket az n kezembl. Remnysgnk szerint drga Szerettetek ott van mr ennek a legersebb szeretetnek a karjaiban. J helyen van ott. Az ldott Orvos, a j Psztor vigyz re. Egykor ti is ott lehettek vele, annak az ers szeretetben, akinek szerelmbl sem let, sem hall ki nem ragadhat minket.
Az let lngja, a szeretet lngja, amely boldogg tett egy kis csaldi otthont, kialudt. De az ers szeretet soha sem alszik ki, mert az ige szerint: „…lngjai tznek lngjai, az rnak lngjai.” Mint a Mzes csipkebokra, amely g, de el nem hamvad soha.
gy ljen bennetek tovbb drga hozztartoztok szeretete s akkor elmondhatjuk mindnyjan, hogy nem lt hiba. lete magvets, amely bennetek j gymlcsket termett az rkletre. gy bcszzatok A B.F.R.A. szeretettel s hittel hazatrt drga hozztartoztoktl (bcs) - Szvnkben erstsen minket az, hogy annyi marad itt bellnk, amennyi szeretet volt bennnk. S ez az ers szeretet megmarad a hallon tl is, az rk letre.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre