„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! Mindenkinek van kedvenc szne, virga, kedvelt neke. A keresztyn embernek van kedvelt igje. Minden hv embernek megvan a maga egy-kt biblia verse, vagy igeszakasza. Ez a most felolvasott zsoltr Cs. B. zsoltra volt. Sokszor nyert belle ert, biztatst, vigasztalst. Hiszem, hogy e mostani alkalommal is vigaszt ad ltala az R. Mert ez a zsoltr a mlysgbl indul s a szabadulsig vezet. gy hallgasstok ht, Gyszol Testvreim!
I.
„A mlysgbl kiltok hozzd, Uram! Uram, hallgasd meg az n szmat; legyenek fleid figyelmetesek knyrg szavamra!” (1-2.v.) Ezt a mlysget, - akr a zsoltros, - nagyon korn megjrta Cs. B. testvrnk. Mint munks szleinek legkisebb, hetedik gyermeke, hamar megismerkedett az let slyos kzdelmeivel. Tanja s rszese volt annak a kemny kenyr-harcnak, ami naponknt folyik az emberek kztt. Egyttal azt is megtapasztalta, hogy a fldi kenyr csak akkor tpll, ha azt az let Kenyere zesti meg. A testvrek hitben, szeretetben nvekedtek fel, konfirmltak; a szli otthonbl mindnyjan magukkal vittk Isten s az embertrs szeretett. A nehzsgek kztt Istenhez kiltottak s a kegyelem Istene meghallgatta ket. ldott tapasztalat ez!
Alig 17 ves volt, amikor ketts vesztesget kellett elviselnie. Elbb a sokat szenvedett desanytl, aztn egy hnap mlva az desaptl is el kellett bcsznia; teljes rvasgra jutott. Most jtt el igazn az ideje annak, hogy a mlysgbl kiltson, hogy vigaszra, erforrsra talljon.
s ezt a kilt szt Isten meghallgatta. gri ezt mindnyjunknak: „Hvj segtsgl engem a nyomorsg idejn, n megszabadtlak tged s te dicstesz engem.” (Zsolt 50,15). A gysz terhvel tovbb kell menni az letton, j kzdelmek, j feladatok fel. Az apostol szavval mondjuk: „Mindenre van erm a Krisztusban, aki engem megerst” (Fil 4,13). Tovbb kellett mennie Cs.B. testvrnknek is; a mlysgbl a magassg fel vezet ton. Mestersget tanult s munkba llott, hogy aztn ngy vtizeden t szorgalommal, hsges helytllssal munklkodjk, elbb a vrosi Kzzemeknl, utbb a Kereskedelmi Vllalatnl. Keresztyn ember szmra a munka nem ms, mint istentisztelet, mgpedig a kvlvalk eltt vgzett istentisztelet. Mert Testvreim, az, hogy ki hogyan lni meg a kegyessgt: nem lthat; a cselekedetei ellenben lthatk. Ezen mri le a vilg, hogy mennyit r gyakorlatban a keresztynsgnk.
Elkltztt testvrnket gy ismertk, mint aki a ktelez els mrfldn tl, szvesen jrta a msodik mrfldet is. Ez az, amire minket sajt szvnkn kvl senki sem ktelez. Nem lehetett olyant krni tle, amit - ha mdjban llott, - ne teljestett volna. Nemcsak segtett, de szvesen segtett, nemcsak szolglt, de mindig mosolyogva, szeretettel szolglt. - Mert tudjuk: a ktelessgtuds lehet knyszer is. A jt vidm szvvel, rmmel cselekedni: ez mr a keresztyn let ismertetjele. Ehhez a szolglathoz Isten adja az ert, akihez gy imdkozik a zsoltros: „Vrom az Urat, vrja az n lelkem, s bzom az gretben” (5.v.)
II.
Cs. B. Isten gretre bzta magt lete msodik szolglati terletn: a csaldi let mezejn is. 40 ve kttt hzassgot. Hitvestrsban nemcsak hsges segttrsat, de hv, imdkoz testvrt is tallt. Egytt jrtk Krisztus iskoljt, amelynek f tantrgya egyms terhnek a hordozsa. A keresztyn ember a hzassgban ismeri meg, hogy a szenvedlyes szerelem hogyan szeldl csendes, egymst hordoz szeretett, amikor felismerjk, hogy az lettrs egyben psztor, testvr, jbart s polt, akit renk bz a Gazda s akire rbzatunk. Cs.B.-k gy hordoztk egymst; gy dajkltk-neveltk fl az Istentl kldtt ngy drga gyermeket s gy tapasztaltk meg, hogy a keresztyn ember nem a munkjbl, nem a keresetbl, hanem Isten megbocst kegyelmbl l. Hogyan is mondja a zsoltr: „Ha a bnket szmon tartod, Uram: Uram, kicsoda maradhat meg? Hiszen te nlad van a bocsnat, hogy fljenek tged” (3.v-4.v) . A fellrl nyert hit, az igbl vett remnysg s a naponknt gyarapod szeretet mindenhez ert adott mindkettejknek naprl napra s esztendrl esztendre.
III.
Isten gy vgezte, hogy a munkn s a csaldon kvl egy harmadik munkamezt is rendeljen hazatrt testvrnk szmra; ez a kzssg volt, az eklzsia. Elbb az alsvrosi gylekezetnek volt hsges dalrdistja, hitvestrsval egytt, utbb a meggyesfalvi egyhzkzsgnek buzg presbitere. Sokszor rltnk kezemunkjnak: imahzunk karbantartsban, irodahelyisgnk fthetv tteln munklkodott. Isten elljrv tette t s ebben hven kvette mindannyiunk elljrjt, Jzus Krisztust. A zsoltr zenete itt mr kitgul; az egyni imdsgon tl a kzssgre tekint: „Bzzl …az rban, mert az rnl van a kegyelem, s bsges nla a szabadts. Meg is szabadtja Izraelt minden bnbl” (7-8.v).
IV.
Erre a szabadtsra tekintnk most mi is, Veletek egytt, fjdalmas szv szerettei! Kicsi csaldi krtkn kvl veletek osztozik a szomorsgban az alsvrosi s a meggyesfalvi gylekezet minden hv tagja. - Legyen a Cs. B. zsoltra a mi zsoltrunk is. Gyszunkban imdkozzuk el egyttesen: „Vrja lelkem az Urat, jobban, mint az rk a reggelt, az rk a reggelt” (6.v).
Bizonysgot tesznk arrl, hogy a reggel eljtt, Jzus Krisztus megszletett, felkelt az igazsg fnyes napja; a hall rnyknak vlgyben lakozknak szabadulst hozott. Van feltmads, van rk let, van kegyelem s van bkessge a szvnknek.
Ezzel a Tle nyert vigasztalssal vegyetek bcst drga Szerettetektl (bcs). - Bzzl Istennek npe, az rban, mert bsges Nla a szabadts.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre