„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
62. AZ IGE LTAL FORMLT LET - hven szolgl presbiter felett - Zsoltr 119,92-93
62. AZ IGE LTAL FORMLT LET - hven szolgl presbiter felett - Zsoltr 119,92-93
62. IGE LTAL FORMLT LET
- HVEN SZOLGL PRESBITER FLTT -
Alapige: Zsolt 119,92-93.
Gy.T.!
Egy klfldi r sszegyjttte a keresztynsg nagy egynisgeinek letrajzt. Mindenikk lett egy-egy ige fnyben lttatja. Mvnek is ezt a cmet adta: „Trtnelemforml nagy igk”. Ez a bizonysgtev jl megrtette azt, hogy Isten igje embereket forml, az Isten irnt engedelmes emberek ltal pedig trtnelmet forml, hogy ezen a vilgon minden Isten orszga fel haladjon. - A 119. Zsoltr Isten igjrl, az embert s trtnelmet forml rk igrl zeng arany ABC. Ebbl a zsoltrbl, az Isten igjnek dicssgt zeng himnuszbl olvastam fel most e kopors mellett kt verset. Azrt ppen ezeket, mert ezekben ltom a B. T. aa. lett forml isteni zenetet. Figyeljnk r, hogy ebbl az isteni zenetbl gyszos vesztesgnkben ert s vigasztalst nyerjnk!
I.
Ez a zsoltr nyomorsgrl, majd meg gynyrsgrl beszl. Az emberi letnkrl tudjuk, hogy annak tartama 70, avagy 80 esztend, s nagyobb rsze nyomorsg s fradsg. Mi enyhtheti az emberi let nyomorsgt? Ignk felelete: „A te trvnyed”. Vagyis Isten trvnye. Isten szeretetnek nagy vigasztalsa van benne, ez ad enyhet a nyomorsgok kzepette minden hvnek. Mly tartalm igazsg van a zsoltr vallomsban: „Ha nem a te trvnyed lett volna az n gynyrsgem, akkor elvesztem volna az n nyomorsgomban” (92.v.)
B.T. aa. 80 esztends lettjt is sok elnyelssel fenyeget nyomorsg ksrte. Rvid volt a gyermekkor gondtalan boldogsga. 13 ves korban, - abban a korban, amikor egy kialakulsban lv gyermeknek a legnagyobb szksge van tancsra s gyngdsgre, - elveszti desanyjt. Hrom testvrvel osztozik az rvasg kesersgben. talakul a csald; az apa j hzassgot kt s a rgibl szletett gyermekek elszlednek. Testvrnk a nagyanyjhoz kerl, aki szves odaadssal igyekszik ptolni az elvesztett desanyt. indtja el a mestersg tanulsra, amely aztn letn keresztl kenyrad szakmjv lett. A nyomorsgokban Istennek e vilgba, az emberi szvekbe ltetett trvnye, a szeretet parancsolata nem engedte elveszni. Megrizte s megerstette.
Isten trvnynek gynyrsge tlttte be egsz lett. Az ige ragyogta be azt a 43 ves letutat, amelyet megrt szeretetben jrt vgig hitvestrsval. Nehz, kzdelmes htkznapok utn, Isten igje adott vigasztalst, hitet erst vasrnapot s nnepet. De nemcsak gynyrkdni tudott Isten igjben, hanem maga is gynyrkdtetett msokat, hossz idn t hitvesvel egytt nekelt a kistemplomi nekkarban, s ezzel az isteni trvnnyel: az evangliummal szolglt vtizedeken t presbiteri tisztsgben. s amikor mr nem tudott eljutni (teste ertlensge miatt) a templomba, hzhoz szegezett magnyban is Isten igje volt a vigasztalsa, bketrsre indtja. Az utbbi 10 v alatt ktszer kellett mteni a szemt, fokozatosan aludt ki testnek a lmpsa; de kezben mgis ott volt az imaknyv s az nekesknyv, mg a hitvest vrta haza a templombl, hogy ltala is meghallja a hirdetett ige zenett. Testvrek, ez az immr lezrt lett is alhzza azt a tnyt, hogy milyen nagy er, megtart er van Isten trvnyben! Valljuk mi is: „Ha nem a te trvnyed… elvesztem volna az n nyomorsgomban.”
II.
Ignk msodik mondata fogadalomknt hangzik: „Soha sem feledkezem el a te hatrozataidrl, mert azok ltal eleventettl meg engem.” (93.v.) B.T.-rl elmondhatjuk: valban soha sem feledkezett el Isten hatrozatairl. Mi tudjuk: Isten jt hatrozott fellnk. Ebben a ml vilgban gondok, bajok, prbk kztt halad az utunk, - de azoknak, akik Istent szeretik, minden javukra van. Azok dicsekedni tudnak a nyomorsgok kztt is; szegnysgkbl is tudnak gazdag ajndkokat adni, - ahogyan a mi presbitertrsunk is szvn viselte az eklzsia gondjt. Keresztel poharunk s tlcnk az s hitvese adakoz szeretett hirdeti. Testvrnk maga is megtapasztalta, hogy Isten igje letet forml, gazdagt er s hatalom. Megelevent er!
Krisztus Urunk az hatalmnak erejvel, szavval hvta el srboltjbl Lzrt, a negyednapos halottat; ez drga gret is egyben arra nzve, hogy egykor, ama napon gyzelmes igjre mindenek fel fognak tmadni. A hall gyzelme csak rvid ideig tart; az ige szava igaz: Isten megelevent bennnket. Hisszk, hogy ez a drga let sem veszett el. A mi szemeink ell eltnik ugyan, de tudjuk: lesz viszontlts. s ennek a boldog viszontltsnak remnyben bcszunk a hazakltztt testvrnktl, a Krisztus rdembe vetett bizalommal s mennyei Atynk irnti hlaadssal. (Bcs). - s amg fjdalmas szvvel osztozunk a gyszt hordoz csaldtagok prbltatsban, keznk imdsgra kulcsoldik, hogy gy ksrjk a vndortrl hazarkezettet a mennyei Atya trnusa el.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre