„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
61. NYUGALOMRA TRS - kntortant felett - Zsoltr 116,7
61. NYUGALOMRA TRS - kntortant felett - Zsoltr 116,7
61. NYUGALOMRA TRS
- kntortant felett -
Alapige: Zsolt 116,7.
Kedves Testvreim, Gyszol Gylekezet!
Alapignk nyugodalomrl beszl. Lelknknek is szksge van a nyugodalomra. Hogy a testnek a mindennapos munka utn nyugalomra van szksge, azt mindnyjan tudjuk. De a lleknek ugyangy szksge van a nyugalomra. Lelknket sokfle gond s b terheli meg s olyan nagyon jl esik, ha csak pillanatokra is meg tudunk szabadulni ezektl a terhektl. Vgyakozik a lelknk a fldi nyugalom utn is, de mg inkbb az rkkval nyugalom utn, amelyet Isten ksztett szmunkra alkalomrl alkalomra.
Ezt az rkkval nyugalmat nyerte el a mi elkltztt atynkfia is. Fldi lett lland nyugtalansgban, zaklatottsgban tlttte el. Sokfele megfordult, vndortja orszghatrokon vezetett keresztl, de igazi otthonra sehol sem tallt. letben bebizonyosodott, szmtalanszor beigazoldott az apostol mondsnak igazsga: Nincsen itt neknk maradand vrosunk, hanem a jvendt keressk. Kereste a jvendt, mikzben szorgalmasan vgezte evilgi teendit; lelke is belefradt a sok munkba. Kereste a pihenst is, a nyugodalmat, amely csak most jutott osztlyrszl, egy hossz let napjainak a lepergse utn.
Testvreim, mi valamennyien vgyakozunk elrni ezt az rkkval nyugodalmat, amelyet Isten mindnyjunknak kszen tart. De addig, amg ezt elrjk, szntelenl munklkodnunk kell, gy, ahogyan a mi elkltztt testvrnk is munklkodott. Isten nem kvn nagy dolgokat tlnk. Csupn annyit, hogy hsggel lljuk meg a helynket azon a munkahelyen, ahov minket Isten lltott. A mi aa. is ilyen hsggel vgezte ktelessgt. Nagyobb gylekezetbl, hresebb kzsgbl jtt ide mikznk szolglni, de ezt soha nem emlegette. Hsges munkjrl azok tudnnak igazn beszlni, akik keze all nttek ki, mint friss vets az elksztett, jl megmunklt talajbl. Soha sem talltuk elfoglaltsg nlkl. Ahogy fzetek fl hajolt, ahogyan kicsi tantvnyaival az utcn elbeszlgetett, ahogy a dlutni rkban a gymlcsfit gondozta, - az mind arrl beszlt, hogy ez a mi testvrnk tudta s vallotta, hogy a mi munknk nem hibaval az rban.
Munkja utn lelke most mr megtallta az hajtott nyugodalmat. Mert szksge is volt r; az let s a hall nagy krdsei llandan foglalkoztattk tpeld, vitz elmjt. De lete vgn hite megersdtt, s hborg lelke megnyugodott az ristenben. Felismerte, hogy mindaz, ami letben vele trtnt, ktsgtelenl a javra szolglt, s az R jt tett vele, ahogyan ignk is mondja.
Jt tett vele letben. Megldotta azt a munkt, amit vgzett. Valahnyszor gyermekeink ajkn felcsendl egy-egy zsoltr, amelyet tantott, szolglatra fogunk emlkezni. R emlkeznk majd akkor is, amikor gyermekeink, s a gyermekekbl lett felnttek felidznek egy-egy olyan ismeretet, amelyet tle hallottak elszr. Jt tett vele az Isten. Megreztette vele azt, hogy az Szent Fit rette is hallra adta a keresztfn, hogy neki is rk lete legyen a Benne val hit ltal. s amikor ezt megrtette, tpeld lelke minden eddigi homlyos krdsre vlaszt tallt.
s jt tett vele Isten hallban is. Rvid betegsg s megenyhlt szenvedsek utn szltotta el t az lk sorbl. Akkor, amikor mr nem keresett hiba, hanem a buzg imdsg Isten akaratt kutat keressvel. Beteggyn boldogan tett bizonysgot azoknak, akik krltte llottak, hogy lete fordulpontjain mindig jt tett vele Isten. lete utols napjaiban gy lett vezrigjv a 116. Zsoltr 7. Verse, mai alapignk: „Trj meg n lelkem a te nyugodalmadba, mert az R jt tett teveled.”
Ezt az isteni gretet hagyta htra aa. azoknak is, akik most fjdalommal llnak koporsja mellett: mindnyjunknak. A fldi let, akr hosszabb, akr rvidebb, tulajdonkppen vndort. Ezen sok az ismeretlen svny; sokszor eltvelyednk rajta, vagy idegen tra trnk. Testnk s lelknk belefrad a mindennapirt val kzdelembe, a szeretteinkrt val flt aggodalmaskodsba s sok ms tehernek az elviselsbe. De Isten neknk is adja grett. Szmunkra is elksztette az rkkval nyugodalmat, hogy letnk vgn mi is boldogan tehessnk bizonysgot arrl, hogy az R jt tette mivelnk is. A mi elkltztt kntor-tant atynkfit pedig azrt ajndkozta neknk, hogy az lete s szolglata pldamutats legyen szmunkra, a maga fogyatkos s tredezett voltban is. lete Isten gretnek megerstsre szolglt mindannyiunk szmra. Ksznjk meg t Istennek.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre