„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Amikor D. I. Koporsja mellett megllunk s az 44 esztends lettjra tekintnk, elkerlhetetlenl Dvidnak, a zsoltros kirlynak az imdsgos vallomsa jut az esznkbe: Az ember lete hetven esztendm vagy ha tbb, gy nyolcvan esztend, s nagyobb rsze nyomorsg s fradsg,…” Ebbe mg valahogy bele is nyugszik az ember. A termszet vilga is azt tantja, hogy ahogy szlets van, ugyangy van elmls is. A nvnyek, llatok lete is ezt pldzza. Kzs sorsa az elmls minden lnek.
De mit szljunk akkor, amikor nem 70-80 ves korban, hanem a mi ltsunk szerint idejekorn kell elmenni. - akr a koporsban fekv aa. esetben? Fszket ver bennnk valamilyen gygythatatlan betegsg s nincs mit tenni; hiba az orvosok tudsa, segt kszsge, pnz, ldozat, gondoskods, minden: el kell menni! Ilyen helyzetben lehetett az az imdkoz is, akinek ajkn ez a zsoltr megszletett, amelybl alapignket vettk. Ajkn felfakad a fjdalmas krs: „n Istenem! Ne vgy el engem az n napjaimnak feln;…”
Ezkis kirlyrl olvassuk a Bibliban, hogy Isten elkldte hozz a prftt ezzel az zenettel: Rendeld el hzadat, mert meghalsz s meg nem gygyulsz! Amikor a kirly tvette ezt az isteni zenetet, keserves srsra fakadt. Korainak tartotta mg e fldi letbl val tvozst.
Testvrek, nem mindig a vilgias lelklet, vagy a durva anyagiassg, vagy az let tlzott szeretete tart vissza bennnket az tkltzs gondolattl. Egy desapnak mg tennivalja van, ha kicsi gyermekeire tekint. Egyik nagy kltnk, Tompa Mihly vall errl csodlatos szpsggel: „Ne vedd rossz nven, des Istenem, / hogy n nkem nem kell mg a menny, / Nzz le az n hrom kis bogaramra, / s engedj robotolni rtk idelenn…”
D. I. aa. lelkben is ott lehetett ez a kvnsg. lni, lni szeretett volna mg. Feladatot ltott maga eltt. Szerette azokat, akikhez Isten hozz kttte a szeretet szlaival. A hitvestrsat, akivel 18 boldog esztendt tlthetett s mg oly sokat remlt egytt tlteni. A drga gyermeket, akire hossz veken t vrt, s amikor megrkezett, alig 4 vet rlhettek egymsnak. A testvreket, akikkel egytt olyan boldog veket tlthetett a szlfaluban, Maroscsapn… Kilencen voltak testvrek s kzlk egy mr a tls parton vrja a tbbieket. Hitvestrsa csaldjt, akiket sok szeretettel karolt fel s szolglt. A munkatrsakat, jbartokat…
m Isten gondolatai nem a mi gondolataink. Ennek a felismersre s elismersre ksztgette t Isten. Egy esztendeje klnskppen. A betegsg ltal belerta a lelkbe az igazsgot: nincsen itt maradand vrosunk, hanem a jvendt keressk. Jzus szava hangslyoss lett benne: Munklkodjatok, amg nappal van, mert elj az jszaka, amikor tbb senki sem munklkodhat! Lelkben csupn a krst ismtelgette, amit ignkbl hallottunk: n Istenem! Ne vgy el engem az n napjaimnak feln!”
De vannak - tudjuk, - meghallgatatlan imdsgok is. s ezek is a javunkra vannak, ha nem is tudjuk ezt a tnyt azonnal elfogadni. Figyeljetek a Gecsemn kertben imdkoz Jzusra. Milyen dbbenetes ima hangzik az ajkn: Atym, ha lehetsges, mljk el tlem e keser pohr…Az R, aki annyi lettel cselekedett kimondhatatlanul nagy csodt, egyetlen egyszer kr a maga szmra valamit. s az Atya nem teljesti! Mit cselekszik vajon a Fi? Lzadozik? tkozdik? Nem., hanem engedelmesen gy szl: Legyen meg Atym, a te akaratod. Ers llekkel indul a szenvedsek tjra. Mennyei Atyja gy akarja, - s ez az akarat j, mg ha a Fi szmra a legnagyobb testi s lelki gytrelmet is jelenti.
Nem lzadozott D.I. aa. sem. Kszlt az elkltzsre. Azeltt is szerette az igt, a nagy tra val kszlsben pedig klns htattal rvacsorzva kszlt hazafel. Urt kvette a szenvedsek tjn is.
Gyszol Testvrek, tanuljtok meg a szenved Jzustl az engedelmessget. Mondjtok ti is alzattal: legyen meg Isten akarata. Aki megsebez, be is ktz, aki megszomort, meg is vigasztal. Nem hagy benneteket fjdalmatokban magatokra. Aki prbl, az ert is megadja annak elhordozsra. s nmagt adja krptlsul az alzattal szenvedknek.
Krisztus Urunk a keresztfa gytrelmeinek elszenvedse ltal a legfbb jt szerezte meg minden Benne hv szmra. mutat utat a gysznak s siralomnak stt jjeln. Imdsgos szvvel bzztok ht magatokat Istenre. Halljtok meg grett: n mindenkor veled vagyok. s valljtok meg ti is: Te fogod az n jobb kezemet. Tancsoddal igazgatsz engem, majd dicssgbe fogadsz be engem…
Van az igben egy szp valloms is a fjdalmas krs mellett, ez gy szl:”…a te esztendeid nemzedkek nemzedkig tartanak”. Ebben a mondatban annak a kifejezse van, hogy a hv ember messzebbre lt a koporsnl. Az rk letre tekint. Erre eljutni a cl. Ennek a boldog rk letben a hitvel bcszunk a hazatrttl s ksrjk t Isten tnusa el. (Bcs). Isten velnk, viszontltsra.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre