„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
A kopors mellett szomor, ktsgekkel s fjdalmakkal ll ember tancstalan s vigasztalan. De hitnk s remnysgnk szerint a kopors mellett megll valaki ms is: az let s hall Ura, a mi Urunk Jzus Krisztus. Krjk t ez alkalommal is, hogy adjon feleletet szvnk krdseire s ajndkozzon neknk vigasztalst igje ltal.
A felolvasott ign keresztl hrom dologban zen neknk a mi Urunk. Van ezekben egy szomor megllapts, egy feleletre vr krds s egy bizalommal teli krds. Hallgassuk figyelemmel!
I.
„Mily rvid az let! Mily semmire teremtetted te mind az embernek fiait!” A ZSOLTROS KIRLY - Dvid - gy shajt fel: Az ember lete hetven esztend, vagy ha tbb, gy nyolcvan esztend s nagyobb rsze nyomorsg s fradsg… T. S. testvrnk szmra ez 71 esztendt jelentett. Az utols kt vtizede ertlensgben telt el; fokozatosan gyenglt. Gyermekkortl fogva tapasztalta, hogy milyen semmi ez a fldi let. Az egykori szli hajlkot 12 gyermek npestette be; ezek kzl csak hatodmagval rtek felnttkort. Az rettebb korba csak hrman jutottak el, most immr csak ketten maradtok. Az egykori npes, ma mr nagyon megapadt csald trtnete is igazolja, hogy letnk e fldn olyan gyorsan tovatnik, hogy szre sem vesszk. Az vek szrnyon jrnak, mintha replnnek. ppen ezrt kell, Testvrek, okosan felhasznlni a ml idt. A 90. Zsoltr 12. versben olvassuk: Tants minket gy szmllni napjainkat, hogy blcs szvhez jussunk! A blcs szv azt jelenti, hogy letnk napjait tegyk gazdagg jcselekedetekben, embertrsaink irnti szolglatban. T.S. aa igyekezett lete napjait szorgos munkval tlteni. Miutn desapjt elvesztette, alig 10 vesen, igyekezett zvegy desanyjnak segtsgre lenni; 14 ves kora ta megszokta a kenyrkeres munkt. Jzus szavt kvette: Munklkodjatok, amg nappal van, mert elj az jszaka, amikor senki sem munklkodhat. Testvrek, ha msok javra munklkodva tltjk napjainkat, akkor a rvid fldi let is ldsok eszkze lehet!
II.
„Kicsoda olyan ers, hogy ljen s ne lsson hallt s megszabadtsa magt a Seolnak kezbl?”, olvastuk ignkbl a vlaszra vr krdst. Knny a felelet: Bizony, senki. nmagt senki meg nem szabadthatja a halltl. Amikor elj az ra, menni kell; mgttnk minden itt marad.
De van Szabadt. A hv ember ezzel a remnyteljes vigasztalssal jr a fldn. Mindenkiben lehet csaldni, csak az Istentl kldtt Szabadtban, Krisztusban nem. Azrt a hv ember remnysggel jr a temetben is. Azzal a hitvallsttellel, hogy „hiszem testnknek feltmadst s az rk letet”. Bizonysgot tesznk arrl, hogy nem cltalan az let, s nem remnytelen, mgha rvid is.
A rgiek hagyomnya szerint az let szemlletben nagyon nagy klnbsg van a hitetlen s a hv szemlletben. A hitetlen ezt mondja:
lek, s nem tudom, mirt,
meghalok s nem tudom, mikor,
tra kelek s nem tudom, hov, -
csodlkozom, hogy rlni tudok.
Ezzel szemben a hv ember vigasztalsa gy hangzik:
lek s jl tudom, mirt:
Isten dicssgre;
meghalok, de tudom, mirt:
hogy gyarlsgom levetkezve dicssgre formltassam.
tra kelek s tudom, hov: Atym hajlkba.
Csodlkoznm, ha szomor lehetnk.
Testvrek, van Szabadt, aki a hall hatalmbl is kiszabadtja a Benne bzt!
III.
Van az igben egy bizalommal teli krs is: „Emlkezzl meg rlam!” Milyen nagy dolog, hogy a mi Szabadtnkhoz kilthatunk ezzel a krssel. Akr a bnbn gonosztev a kereszten: Uram, emlkezzl meg rlam, amikor eljssz a Te orszgodban! Krisztus mg ennek a nagyon bns latornak is megkegyelmezett. gretet adott neki: Mg ma velem leszel a paradicsomban.
Ebben az rk hsg Szabadtban, Jzus Krisztusban bzva, remnysggel tekintnk T.S. testvrnk fldntli sorsra is. Ha fldi letben Krisztus kegyelmt megnyerte, nem lt hiba. lete nem enyszik el a hallban, rsze lesz a megigazul bnsk feltmadsban. Ezzel a hittel vegyetek bcst tle, Szerettei, a boldog feltmads remnysge alatt (bcs). -
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre