„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! Ebben a nhny zsoltrversben benne van az let. Isten igje az letnek az igje, st: az rkletnek a beszde. Benne van minden Isten-gyermeknek lete s benne a ti szerettetek lete is, blcstl a koporsig. Hallgassuk gy a felolvasott igt, hogy az sszetrtsgbl Isten Lelke flemeljen, s a vigasztalan gyszban igaz vigasztalsra talljunk.
I.
Az els zenetben egy drga biztatst tallunk. Isten mondja ezt az gyermekeinek: „n mindenkor veled vagyok”. rm annak a tudata, hogy soha sem vagyunk magunkra hagyatva. Munks, dolgos nappalainkat, lmatlan jszakinkat rzi egy drga kz, egy drga atyai szv: Isten keze s Isten szve. Velem volt, amikor mg a nevt kimondani se tudtam, velem volt a kzdelmekben, velem a szomorsgban, velem az rm napsugaras svnyn; velem a bneimben, velem a szenvedsben s velem lesz akkor is, amikor mr senki sem tud velem lenni…
Isten a maga szmra teremtett bennnket; szvnk mindaddig nyugtalan, amg benne fl nem leli igazi nyugalmt. mindenkor velnk van. Most is!
Erre a biztatsra nem is lehet ms a vlasz, mint ez: „Te fogod az n jobb kezemet…” A kisgyermek, ha jrni tanul, szlje kzen fogja s gy vezetgeti. gy tart, gy hordoz, gy vezrel bennnket Isten. Neknk j az, ha nem magunktl cseleksznk; engedjk, hogy vezessen, s a maga utain jrtasson bennnket.
gy tapasztalunk meg boldog csodkat.
Ha Isten fogja a keznket, akkor csendesen kitrul elttnk letnknek az rtelme: „Tancsoddal igazgatsz engem s azutn dicssgedbe fogadsz be engem”. Nem az a legfontosabb, hogy mennyi idt tltnk itt, a fldn, hanem az, hogy letnk idejben engedjk, hogy Isten tancsa igazgassa letnket, - s fldi ltnk utn dicssg vr renk Isten rkkval orszgban.
N. S. drga testvrnk fltt is hangzott Isten atyai biztatsa: n mindenkor veled vagyok. Hangzott a kutyfalvi csaldi fszekben, amelybe beleszletett; szp, npes csaldi kzssgbe, amely 12 gyermeket fogadott el Isten kezbl, akik kzl csak a fele, hat nevelkedett fl. Ide rkezett utolsnak, legkisebb gyermekknt. Isten fogta az jobb kezt, amikor zsenge ifjknt az ppen nem knny kovcsmestersget kitanulta, s tancsval igazgatta lett, amikor bejtt a vrosba, hogy a szakiskolban megszerezze a szksges kpestst. Aztn Isten kzelsgt rezte mindvgig a kzdelmes letplyn: mesterek keze alatt itt, Marosvsrhelyen, aztn Bonyhn, majd jra itt a vrosban, nll mhelyben s szvetkezetben, a Metalulban s a Textilgyrban, kovcsknt s minsgi ellenrknt egyarnt. A nehz munka lassan felrlte energiit, megbetegtette a szvt; megrontotta a kls embert. De a bels embere naponknt jult Isten drga biztat grete ltal: n mindenkor veled vagyok… s felelni tudott r: Igen, Uram, te fogod az n jobb kezemet!
ppen 40 esztendvel ezeltt Isten keze egy msik kezet helyezett az vbe: elindult a csaldi let tjn. Milyen boldogsg az, ha ebben is rezhetjk, hogy nem pusztn az emberi elhatrozs tjn jrunk. Isten velnk van s az tancsval igazgatja letnket. Akkor lehet az dicssgre lni, szolglni, csaldban, munkahelyen, egyhzban, szeretteink kztt: mindentt.
Tancsval igazgatta Isten, amikor fszket rakott, s a kis csaldi otthonban boldogsg lakozott. Hitvesvel, kt szeretett fival naponknt megtapasztalta, hogy Isten vele volt, megsegtette s megldotta. A szeretet magvetse szeretetet gymlcsztt: bks s boldog esztendkn t hsges frjknt, ldozatos desapaknt szolglhatott vinek.
Az ige, Istennk letet ad beszde, amelyet ppgy szeretett vrosunkban, mint egykor szlfaluja kis templomban, mindig ert s biztatst nyjtott szmra. Boldog volt, mert hitvel megragadta Istent s Vele jrhatott…
Errl a boldogsgrl vall a zsoltros is ignkben: „Kicsodm van az egekben? Nladnl egybben nem gynyrkdm e fldn”. Boldog az, aki nemcsak a termszet szpsgben, nemcsak a mvszet alkotsaiban, nemcsak az emberi arcok vonsaiban, - de mindenek fltt Istenben gynyrkdik!
N.S. testvrnk tudott gynyrkdni Isten zenetben, Isten tetteiben, mert szerette Istent. Ezt lttuk szeld, alzatos, halk szav letn, ezrt vlasztotta meg t msfl vtizeddel ezeltt a gylekezet a presbiteri szp szolglatra is, amelyben mindvgig pldaadan szolglt. tadta az let, tadta az otthont is, amely kt hnapon t a templomunk volt. - Sokszor elnztem mly htatot tkrz arct, amint megllt a megtertett rasztala eltt, ahogyan kezbe vette a szent jegyeket, s azokban hitvel Urt lelte t. Elgondoltam: igen, ilyen az igazi, hv reformtus presbiter!
II.
Nem gondoltuk, hogy csak ennyit fogunk vele egytt meglni. Nem gondolhatttok, Szerettei, hogy mindssze 67 v az, amit kimrt szmra Isten e fldn. De hallgassatok itt is az rkkval szavra: „Ha elfogyatkozik is testem s szvem: szvemnek ksziklja s az n rksgem te vagy, oh Isten, mindrkk”. A testet s a szvet nem az rkkvalsg szmra alkotta meg Isten, csupn a parnyi fldi letre. Egyszer elfogyatkozik, mint ahogyan a meggyjtott gyertya is elg. De amg magt megemszti, msoknak az letbe vilgossgot, meleget raszt. Ezrt vagyunk e vilgon. s amikor a lng kilobban, tudjuk, hogy Isten a mi rksgnk…
Ebbe az rksgbe, hisszk, Isten bevitte immr drga testvrnket, hogy szolglatnak jutamt tvegye az rette is meghalt s feltmadott Jzus Krisztusnak a kezbl.
III.
Nektek pedig, gyszban itt maradt szeretteinek - s neknk, mindannyiunknak, - Isten szintn rszt ad az r az rk vigasztalsbl. gy szl biztatsa: „Isten kzelsge oly igen j nkem…” Gyszotokkal Istenhez menekljetek, Aki megsebez, be is ktz; aki megszomort, de meg is vigasztal, hiszen nem szve szerint szomortja meg az embernek fit. Isten nem hagy el; azt gri: veletek lesz. Ezrt mondjtok a fjdalmas gyszban ti is: „Az R Istenbe vetem remnysgemet, hogy hirdessem minden te cselekedetedet”. Remnysgeteket vestek az egyedl kegyelmes s vigasztal Istenbe; s ezzel az l remnysggel bcszzatok drga szerettetektl A B. F. R. A.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre