„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! Istentiszteletre gyltnk ssze. Istennel tallkozunk miden alkalommal, amikor a Szentrsbl az szavt halljuk. Jban vagy rosszban egyarnt. A mi Urunk szl, mi pedig felelnk az szavra. Temets alkalmval ugyancsak Isten szl hozznk, mg pedig egy let tanulsga ltal. Mi pedig felelnk; akr a mai ige szavval: „ldjtok npek a mi Istennket, s hallasstok az dicsretnek szavt.” (8.v.) gy hallgassuk, Testvrek a vigasztal igt, hogy imdsggal felelhessnk r!
I.
„Mert megprbltl minket, h Isten, megtiszttottl, amint tiszttjk az ezstt” (10.v.). - A koporsban nyugv asszonytestvrnkrl elmondhatjuk, hogy fldi letnek egsz idejben a prbk tjt jrta. A legels prbltatsban 66 vvel ezeltt volt rsze. Egy istenksrt tett, egy hallra sznt mozdulat kvetkezmnyt hordozta egsz letben. Vlegny.-jelltjnek ngyilkossgra maga is gy akart vlaszolni. A hallos ugrs nem vetett vget letnek, - de nyomork maradt. Nagy tanulsg ez, Testvrek! Milyen messzire kihatnak tetteink kvetkezmnyei! Ifjsgunk egy-egy meggondolatlansgnak tkt, bntetst hordoznunk kell egsz tovbbi letnk folyamn, akr ks regsgnkig, mint ebben az esetben.
De mg ebben a nyomork testben is volt rsze testvrnknek rmben. Isten ert adott a prbk elhordozshoz s drga ajndkokat helyezett az letbe. Az egyik ajndk az volt, hogy amint elmondotta, letben soha nem volt beteg, orvossgot nemigen ismert (az utols hrom hetet kivve). Meggrnyedt testben vas-egszsg lakozott. Nagy ajndk volt ez szmra, de a krnyezete szmra is. A msik ajndkot az jelentette, hogy nem maradt egyedl sohasem. Isten rendelt neki lettrsat. Kapott ajndkba gyermekeket. Az asszonyi sors, az anyasg : Isten drga ajndka. Volt benne rsze! - mg akkor is el kell ezt mondanunk, ha Isten az ajndkokat prbkkal kttte egybe.
Az egyik slyos prba az volt, hogy frjt alig 6 vi hzaslet utn elragadta a hbor, a front, ahonnan soha nem trt vissza. Megkezddtt a kzel hat vtizedes zvegysg. A msik prba: kt kisgyermeke kzl a kisebbiket visszavette tle Isten. Szomor, magnos letsors az, ami ezutn kvetkezett, amelyben csak megmaradt figyermeke jelentett rmet, letclt, lnivgyst. Aztn rmre szolglt a kis csald szaporodsa, lombosodsa. Soha sem maradt egyedl.
Isten gy rendelte, hogy fia is hamarabb menjen el a minden fldiek tjn, mint . jabb slyos prba. Megprbltl minket h Isten…, amint ignkbl hallottuk.
Itt jrt kzttnk; nztnk re sznalommal s megdbbenssel. s sokszor elgondolhattuk: Istenem, milyen drga, megbecslhetetlen ajndk az let, az egszsg; az, ha szeret lelkek vesznek krl bennnket. Mennyi mindennk van, aminek rlni lehetne, - s vak elgedetlensgnkben tbbre vgysunkban nem vesszk szre!
Mirt e prbk sorozata?
Ignk ezt mondja: „megtiszttottl, amint tiszttjk az ezstt”. Testvreim, ha az olvasztba tett fm beszlni tudna: mi mindenrl vallana neknk. Rettent magas hfokon hevtve izzik, hevtik, hogy minden salak, minden tiszttalansg legjen rla s tiszta sznezstt legyen. Hogy az olvaszt munks a maga kpt meglthassa benne. Valami hasonlt tesz Isten velnk, gyermekeivel, a szenvedsek kohjban. Megprbl, tzben is tisztt, mg arct meglthatja bennnk. Nehz megrteni. De el kell fogadnunk, mert Atynk akarata.
II.
Isten nem csak megprbl a szenvedsek tzben. Ignkben ezt is olvastuk Istenrl: „Aki megeleventi lelknket, s nem engedi, hogy lbaink megtntorodjanak” (9.v.) Egyik szp neknkkel szoktuk vallani: „Jl tudod, mily gyarlk vagyunk, / knnyen tntorodik lbunk…”
Botladozott ntestvrnk is. A bajba jutott embert az jellemzi, hogy nyomorsgban fhz-fhoz kapkod. Gygyulst remlt. Taln a szentek, taln valami csoda visszaadja meggrnyedt testnek egyenessgt. Ms-ms kzssgeket keresett, ms-ms templomban imdkozott. Mintha Isten nem munklkodnk minden keresztyn kzssg letben, ahol t hittel segtsgl hvjk!
Ne tljk el. Sokan jrjk ezt az utat. Azt remlik, hogy a hovatartozs megvltoztatsval megvltozik az letk, knnyebb lesz a sorsuk. Pedig itt, bell kell megvltoznunk neknk, mindannyiunknak. Nem a reformtus, vagy a katolikus egyhz, vagy a szabad keresztyn felekezet, vagy valamilyen ms kzssg segt: hanem egyedl Isten Szentlelke. Aki Isten Lelkt kri, azt a bnbnat tjn lelki gygyulsra s bkessgre segti.
gy tette Isten vele is. Eljutott a bnbnatra s hazatrt. Nemcsak mihozznk, a mi reformtus egyhzunkba trt vissza ppen egy hnappal a halla eltt, - de hisszk, hogy Istenhez is hazatrt. Megbnta a gonosz szavakat, indulatokat s megltta a jt az t szeretkben. Megksznte menynek a h gondviselst, polst, szavai ldsra fordultak.
Megbklten, megnyugodva trt haza.
Egy erdlyi rn egyik knyvnek ezt a cmet adta: „Az anyk nem halnak meg”. Vajon mirt? Azrt, mert emlkeznek rjuk. Addig lnek e fldn, amg valaki hlval emlkszik rjuk. Mi azt mondjuk: nem csak e fldn, nem csak a hls emlkezetben lnek. Aki Istennel jrt s vit szolglta e fldn, az l rkk. Odafenn, Istennl. Ezzel a remnysggel bcszzatok ti is a hazatrt testvrtl. Mi pedig, Isten gylekezeteknt, mondjuk el a vallomst: „ldott az Isten, aki nem vetette meg knyrgsemet, s kegyelmt nem vonat meg tlem” (20.v.)
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre