„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Szl ez az ige most hozztok gy is, mint fj szv hozztartozkhoz, de gy is, mint amelyben Isten szavnak igazsgt szemlljk egy emberi leten keresztl. Figyeljnk r, hogy szomorsgunkban vigasztalst nyerhessnk belle.
I.
„Vessed az rra a te terhedet!” Benne van ebben a felszlt mondatban az a tny, hogy az let teher. Valamikor nem olt az. Isten az letet szpnek, jnak, lni rdemesnek alkotta. De megrontotta azt a bn. Azta teher minden let. Gond, egyedlisg, gysz, szomorsg, betegsg jelenti ezt a terhet… vgl pedig a kikerlhetetlen hall. lni annyit jelent, mint terhet hordozni.
gy volt ez N. B.-n, sz. M. B. testvrnk letben is. Kzel 69 esztends fldi vndortja nagyobb rszt teherhordozs volt. Korn megismerkedett az let terheivel. Az desapa korai halla mg szinte gyermekknt odalltja t az zvegyen maradt desanya gondjainak a megfelezsre, kisebb testvreinek nevelsre. Aztn kenyrkeres munkjban sokfel, messzi utakra vezette t a Gazda titokzatos terve. Blcshelyrl, Tvisrl Cskszeredba, aztn Brassba, Bukarestbe, vgl ide., Marosvsrhelyre. Kzben srok domborultak: az desanya, a testvr maradnak el a vndorton, hogy Isten gondviselse krptlsul ms, j letekkel ajndkozza meg.
A messzi idegenben trsra tall, akinek oldaln kzel 43 esztendeig egytt hordozhatta az let nehz terheit s egytt rvendezhetett a ritka rmknek. desanyai rmnek els gymlcst, az els gyermeket egy s fl ves korban visszaveszi tle a Teremt, - bizonyra hitnek megprblsa vgett, - de krptlsul ms kt fit ad helybe. Aztn hbor s menekls s fj egyedlltnek a terhe kvetkezik, mg frje a hbor klvrijt jrja; aztn egy kis bkessg, rm, szakadatlan munka - s kt infarktus… jeleknt a kzelg hazatrsnek. Sok teherhordozs utn gy ksztette t Isten hazafel, pihensre, szolglata jutalmnak tvtelre.
II.
mde ignk vigasztal, bztat szava nemcsak arrl beszl, hogy az let teher. „Vessed az rra a te terhedet”, hallottuk e flszltst, s most jn az gret: „ gondot visel rlad”. Testvrek, ez az evanglium. Isten valakit elkldtt ebbe a megterhelt emberi letbe, a szomor emberek vilgba: Fit, Jzus Krisztust. szenvedett miattunk, helyettnk s rettnk. Azrt, hogy neknk bnbocsnatot s rk letet szerezzen. mr e fldi letben is velnk van: igjvel megvigasztal, szenveds jegyeivel megbtort, ert ad. Isten gondvisel szeretet ad ugyanis ert az let terheinek elhordozshoz. N. B.-n testvrnk sokszor tapasztalta ezt. Isten gondvisel szeretetrl tett vallomst felnttknt, nagyobbik fival egytt, a konfirmcija alkalmval, de egsz lete ebben a hitben gykerezett. gy lhetett is ldott gondviselje hznpnek, szeretett hitvesnek s gyermekeinek.
volt a csaldban az akarat. Maga nem tanulhatott, de gyermekeit ldozatosan tanttatta, hogy k, mint mondotta, kevesebb terhet hordozzanak, mint amennyit neki kellett elhordoznia. Betegsgben is az adott vigasztalst, hogy kldetst elvgezte a fldn; ha betelik az ra, nyugodt szvvel kltzhet haza, mennyei Atyjhoz, a mi Istennkhz.
III.
Mg egy gretet olvastunk az igben: „Nem engedi, hogy valamikor ingadozzk az igaz”. Ki ez az igaz, akirl a zsoltr beszl? Hiszen mi valamennyien bnsk vagyunk. Ez valban gy van; de Krisztusban val hitnk szerint hv bnsk. Kegyelembl igazsgot nyertnk. A megigazult hv mell odall az R, hogy ne ingadozzk; el ne hajoljon a hittl, meg ne tntorodjk. Ehhez ers fundamentumra van szksgnk. Ez az alap nem mr, mint maga Jzus Krisztus. Aki az szavt nem csak hallja, de meg is cselekszi, az megtapasztalja, hogy blcs emberknt ksziklra ptette a maga hzt. Nem rendl meg a viharok idejn, nem omlik ssze, mint az, amelyik homokra plt. Minden fldi pts csak egy idre trtnik. Aki Krisztusra pt, az rk letre pt. beviszi elhvott tantvnyait az letre. Hisszk, ntestvrnket is bevitte mr oda.
Tinektek, Gyszol Testvreim, azt tancsolja Isten igje, hogy gyszotok terht vesstek az rra; segt elhordozni azt. gondot visel rlatok: hitet ad, remnysget ad az rk letre, s nem engedi, hogy ingadozzatok. Valljtok szilrdan: a mostani elvls csak egy idre szl. Urunk vrvel szerzett birodalmban lesz viszontlts. Bcszzatok azrt drga szerettetektl ezzel az l remnysggel, amely soha meg nem szgyent! A boldog feltmads remnysge alatt legyen nyugalma csendes; legyen rsze a Jzus Krisztus napjn az igazak feltmadsban.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre