„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Legfjbb rzsnk a tehetetlensg. Annak a megtapasztalsa, hogy akarnnk, cselekednnk… de nincs ernk, nincs hatalmunk hozz. gy rezzk magunkat, mint a megktztt szrny madr: flreplne, de nem tud, szrnyalna, de megktzi a r rakott bilincs. Ilyen lehet annak az orvosnak a helyzete, aki segtene, de nincs a kezben az letment gygyszer. Vagy a szl, aki kenyeret adna gyermeknek, de az egsz hzban egy falat sem tallhat. Vagy brmely ember, aki szeretne vigasztalst nyjtani a szomorkodknak, s nem tud vigasztalni, mert csak ember!
gy rezzk magunkat e kopors mellett. Mit is mondhatna emberi sz annak a fjdalomtl mgtrt szv desanynak, annak a ktsgbeesett desapnak, azoknak a megdbbent hozztartozknak, akik e szomor ravatalt krllljk? Mit mondhatnnk nektek, Gyszol Testvrek, amiben vigasztalst, ert, tmutatst tallhatntok? Van- e egyltaln ilyen emberi sz?
Megnmultam! me, azt mondja Isten igje is. Hallgatok, mert minden sz csak fjdalmat hv el. Arrl beszljek-, ami csak feltpn a fj sebeket? Hogy mit jelent az egyetlen gyermek lete, - s hogy milyen fjdalmas rt hagy annak a halla? Hogy mit jelent reggel dn, egszsgesen, fiatalon - nem egszen 20 vesen - munkba menni,… s soha vissza nem trni?! Beszljek-e arrl, hogy mi minden lehetett volna mg a koporsban nyugv ifj emberbl. - s most mr nem lesz ms belle, mint sztoml por a fld porban…?
Ennyi volna-e csupn egy emberi let? Az ige bizonyra ilyen tragikus mlysgekre tekintve szl gy: Megnmultam. s az igehirdet psztor, az igehallgat gylekezet tagjaival egytt gy nyjtja ki feltek, Gyszol Testvrek, a kezt, ezzel az egyszer emberi, st isteni szval, hiszen az igjbl, az rklet beszdbl vettk: Megnmultam!
II.
s mi legyen a Ti szavatok, Gyszol Testvreim, akiket ilyen slyosan rintett az Isten keze? Mit tehettek az elviselhetetlen fjdalom slya alatt? Az ige ezt mondja: nem nyitom fel szjamat!
Jl tudom, Testvrek, hogy ez nagyon nehz. Aki szenved, attl senki sem veheti el a panaszkods jogt. Azt a jogot, hogy legalbb kifejezst adjon a maga szenvedsnek. Ezt teszi minden ember, hv s hitetlen egyarnt.
A nagy krds az: hogyan tesszk? Lehet a csaps slya alatt megkemnyedni: megtkozni Istent, az emberi sorsot, a krlmnyeket, mindent. A mellettnk settenked Gonosz neknk is ezt tancsolja: tkozd meg az Istent s halj meg! Akrcsak a slyosan prblt bibliai szenvednek, Jbnak. Sokan ezt teszik. Nem lesz ltala knnyebb a fjdalom. Nem kvetkezik belle vigasztals! Lehet mst mondani s tenni. Azt, amit ugyanez a Jb mondott: Az R adta, az R vette el, ldott legyen az rnak neve! s lehet gy tenni, ahogyan a zsoltros tett: nem nyitom fel szjamat…
Isten adjon nektek ert, Gyszol Testvreim, hogy gy tudjatok cselekedni! Ne nyljon fel a sztok: Ne hangozzk belle tok-panasz, zgold, szmonkr, hitetlen s engedetlen beszd! Keresztyn ember gyszhoz a hallgats az ill. Azrt, hogy ne vtkezzetek. Krjetek Istentl ert s mondjtok: Uram, nem nyitom fel szjamat…
III.
Ahhoz, hogy ezt megtehesstek, hitre s erre van szksgetek. Mi ennek a hitnek a tartalma? Az, amit az ige gy mond: mert Te cselekedted.
Ami itt trtnt: Isten cselekvse. Nem a „sors szeszlye”, nem a kiszmthatatlan vletlen kvetkezmnye. Reformtus keresztyn hitnk arra tant bennnket, hogy „semmi sem trtnik vletlensgbl,… minden Isten atyai tancsbl s akaratbl j”. Isten cselekedte!
Mirt cselekedte? Tudom, hogy ez a kvetkez krdsetek. De Istent nem vonhatjuk szmadsra. az let adja s Neki joga van az letet vissza is venni. De mirt ily fiatal korban, mirt nem ks regsgben, hossz lett vgn? Testvrek, Isten nem tartozik magyarzattal senkinek. A fazekas gy formlja a kezben lv agyagot, ahogyan akarja. Az egyik ednybl asztali dszt, a msikbl konyhai ednyt, a harmadikbl valami egyebet forml. Mi mindannyian agyagok vagyunk a fazekas kezben. gy ltta ezt jnak a Teremt.
Mirt szlt el Isten egy-egy letet a mi ltsunk szerint idejekorn? Azrt, hogy figyelmeztessen: becsljk meg az letet. Azrt, hogy jobban szeressk egymst. Mert nem tudhatjuk, hogy meddig szerethetjk egymst. Azrt, hogy mi, akik mg egy ideig itt maradunk, szvnkre vegyk, okuljunk belle. Szmbavegyk a bneinket s gondoljunk arra, hogy Isten is odaadta az egyszltt Fit, s ez a nagy odaads nem volt rtelmetlen ldozat; bnbocsnat, dvssg sz.,lki98rmazott belle. s mert a Nagypnteket Hsvt kvette: Krisztusnak, az egyszltt Finak az ldozatrt van feltmads s van rk letnk. Vegytek ht szvetekre Isten szavt: „Megnmultam, nem nyitom fel szjamat, mert te cselekedted.” gy vegyetek bcst drga szerettetektl, Isten akaratban megnyugodva.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre