„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Itt llunk a kopors mellett s gy tekintnk r, mint egy felkilt jelre. Harc, kzdelem, szeretet, odaads, mind nem r semmit, mert Isten vgzse ellen kzdeni nem lehet. Tudom, hogy megtartotttok volna drga halottatokat minden ertkkel. Vllalkoztatok volna a lehetetlenre is. De amit Isten egyszer elvgez, azt nem lehet megmstani. Ez a valsg, ez a megmsthatatlan tny, ami a gyszt, a fjdalmat olyan elviselhetetlenn teszi.
s a nmasgban, a fjdalomnak a csendjben megrz ervel kell hatnia ennek az ignek, amit elttetek felolvastam. Azrt, mert nem ember szava, hanem Isten!
Mi azt nehezen tudnnk eldnteni, hogy ez a bizonysgtevs kinek az ajkra illik. Hogy ki mern elmondani nmagrl flemelt fejjel, akkor, amikor tudja, hogy az let Ura nemsokra szmon kri minden tettt. - De az, aki itt fekszik, ebben a koporsban, minden bizonnyal ers hittel vallotta ennek az ignek a tartalmt. Mskpp nem lehetett volna az a kvnsga, hogy a bcs fjdalmas rjn e szavak ltal vigasztalja az R a ti gysztl, fjdalomtl prblt, szomor lelketeket.
Ignk lesen kettosztja elkltztt testvrnk lett. Nagy klnbsg van a kett kztt, s mgis ugyanaz a vons a meghatrozja mindkt rsznek: a remny. Ez letnek az els fele a koporsig tartott, de a msodik fele boldogsgban folytatdik a mennyben.
A remny nem volt hibaval svrgs csupn. Mennyire megltszott testvrnk egsz fldi letn, hogy az R jsga s kegyelme kvettk t minden tjn! Azt a kegyelmet, amelyet Urtl kapott, nem sta el, hanem mint klcsnben kapott talentummal, hsgesen sfrkodott vele. Szerettei, ti tudjtok ezt a legjobban. Mint frje, te rezted naponknt hitvestrsi szeretetnek valsgt. Te, szeretett gyermeke, mindenkor ott lthattad desanyd szemben ragyogni az odaad desanya mindenmelegsgt.
Egytt tapasztalttok, hogy gy akarta a karjn hordozni a kis csald minden terht, mintha lett volna kztetek a legersebb. s most? Azt gondoljtok bizonyra, hogy most mr eltvozott, mindrkre itt hagyott benneteket. De nem. Nzzetek krl: minden szoba, a szobknak minden btordarabja az emlkt leheli. Nzzetek krl s lsstok meg: milyen sokan vannak itt, akiknek a lelkbe plntlta bele a tudomnynak s a hitnek ragyog fklyjt. Nehogy azt higgytek, hogy knny munka volt ez. St inkbb igen fradsgos szolglat volt a bizalmatlan, gyanakv gyermeksereget megnyerni a tudomny szmra. De megbirkzott ezzel a feladattal.
Verejtkes, de nemes kzdelem volt ez! Ha egyltaln el lehet mondani valakirl, hogy jsgos, re tallt ez a jelz. gy osztotta szt tudst, szeretett tantvnyai kztt, hogy szigorsgban is minden tantvnya megrezte szvnek odaad jsgt.
Lehet, hogy most arra gondoltok, hogy ez az ldozatos let teljessggel elveszett szmunkra. Pedig nem. Az emberi let rtkt azon szoktk lemrni, hogy valaki mennyi maradandt alkot a nyomba lpk szmra. Hazatrt testvrnk maradand emlket hagy itt kzttnk. Testvrnk rni tantott, de tantotta az rst is. Tantott bett vetni, de tantotta a Biblia rk igazsgait is. Tantott szeretni s tantott imdkozni is…
Ennyi mindenre egy embernek sincs elg ereje. Honnan volt ht hazatrt testvrnkben az er? Onnan, hogy az R jsga s kegyelme elksrte t egsz letben. A kapott kegyelmi ajndkrt hls is volt mindenkor. Vasrnaprl vasrnapra ott lthattuk t az r hzban. Imdsgos knyve fl hajolva vrta azt a pillanatot, amikor ajkrl felhangozhat hitvall neke: Az R nnkem riz psztorom… Beteggya is templomm vltozott, amidn hallgatta az R igjt s maghoz vette az rette is megtretett testnek s a kiontatott vrnek szent jegyeit.
lete els felnek meghatrozja, mint mondottuk, a remnysg volt. Urban, hsges Psztorban val remnysgt a fjdalom sem trte meg, pedig ebben is rsze volt. Forrn szeretett gyermeke valahol a fogsgban halt meg; mg hal poraiban sem simogathatta meg t. Egsz letn t gyszolta, de nem ktsgbeesetten s lzadozva, hanem Isten gyermekhez illen, keresztyni alzattal s nmegadssal.
Drga szerettetek maga is pldt adott a gysznak hittel s remnysggel val elhordozsra. Ha megszlalna, most ezt mondan: ne essetek ktsgbe! Vegyetek vigasztalst Isten kzelltbl s igjbl. Emeljtek szveteket a magasba, Istenhez, a hsges Psztorhoz!
Szerettetek igazi lete most kezddik el igazn. Valljuk a zsoltr szavaival: az R hzban fog lakozni hossz ideig. Ebben nem szabad ktelkednetek. Hiszen a mi Urunk erre nzve megdnthetetlen bizonysggal szolglt. Ez a bizonysg nem ms, mint Jzus Krisztusnak a hallbl trtnt feltmadsa. Krisztus Urunk mindannyiunkrt meghalt, s aki csak hiszen benne, annak mind kszen ll a mennyei hajlk, az R hzban lakozs drga lehetsge.
Urunk kegyelmt s jsgg gy kell flhasznlnunk, hogy szntelenl a clra tekintsnk: egykor az R hzban fogunk lakozni. Hossz idig, - vagyis a vgtelensgig. Az rkkvalsgig.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre