„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
A bcsvtel szomor perceiben nemcsak mi vagyunk a kopors krl. Velnk egytt megll mellettnk Valaki, aki fldi letben mindig a megszomorodottakat kereste, hogy vigasztalst adjon nekik. tegnap s ma s mindrkk ugyanaz, - az l Istennek rkkval Fia. Ez az R Jzus Krisztus ll meg a kopors mellett, hogy hitet adjon s megvigasztaljon benneteket s mindannyiunkat. a mi J Psztorunk. Odahagyta mennyei dicssgt, hogy emberi testben kznk jjjn s itt a mi h Psztorunk legyen. Szeret gondoskodsa igazgatja letnket ma is. gy munklkodik, hogy az vi szksget ne szenvedjenek soha semmiben. Gondoskodik legelrl, vzrl, lelknk megvidmtsrl. Mindenek felett pedig vezet bennnket az igazsg svnyn. hsgben asztalt tert, s ha knnyeznk, letrli knnyeinket. - Jertek, fj szv testvrek, teljk meg szvetek ezzel a vigasztalssal!
Ez a zsoltr: hitvalls. Bizonysgttel arrl, hogy milyen nagy kegyelem, ha valaki ebben a fldi letben a J Psztorban vetett hitben l. Valban, Testvreim, milyen nagy vigasztals ez: van Gazdm, van gondoskod, hsges Psztorom. gondot visel rlam, ezrt nem szklkdm, mindenem megvan, minden a javamat szolglja.
Amikor most visszatekintnk egy szp, hosszas s mgis oly gyorsan elml, tovatn letre, - az letplyra, amit a koporsban fekv desanya, nagyanya, nagynni s rokon bejrt, alzatos, hv szvvel mondjuk el: Dvid kirlynak ez a zsoltr-imdsga lehetett volna zv. N. Gy.-n szl. K. M. testvrnk vallomsa is. is elmondhatta szp, hosszas lettjn: az R az n psztorom, aki gondot visel rlam, megld, vezrel, megnyugtat, s mg a rosszat is javamra fordtja. Errl tesz bizonysgot a kzel kilenc vtizedes lett, amelyet itt, e mland vilgban bejrt.
„Az R az n psztorom…” Drga szerettetek jl tudta, mit jelent ez. Psztori csaldbl indult ez lettra. desapja lvita-lelksz, npnek egyszemlyben tantja s lelkipsztora. Hrom gyermekkel: kt fival s egy lennyal ldja meg Isten, s mindeniket ugyanarra a szolglatra sznja: legyetek tantk, legyetek ti is psztorok a J Psztor mellett. Testvrek, nincs nagyobb rm e vilgon, mint bojtrnak lenni a Psztor mellett! Ebben a szolglatban naponknt tapasztaljuk, hogy a Gazda „fves legelkn nyugtat engem s csendes vizekhez terelget engem” . A fves legel: Isten drga igje, a lelki kenyr. A csendes vz: az imdsg. Aki ezzel a kettvel naponknt l, az elmondhatja: Nem szklkdm.
Mind a hrom testvr a nagyenyedi Bethlen Kollgium tantkpz intzetben vette az letreszl ajndkot s feladatot: hogy tantknt terelgesse a rbzott gyermeki lelkeket a fves legelkn, a csendes vizek mell, az igazsg svnyeire.
Drga szeretteteket messzi utakra vezette a Psztor, de mindig „az igazsg svnyein” hordozta. Hiszen a katedrrl mindig az igazsg tjt mutogatta a szomjas gyermeki lelkeknek. gy vezette elszr Curtea de Arges-re. Ott tlttte gyakorl veit. Innen Havadra, majd Szovtra vezette Psztora. Aztn egy kitr a plyn: pr vig neveln egy bukaresti csaldnl; aztn az t visszavezetett szkebb hazjba, Erdlybe. Maroshvz, majd Gdemesterhza kvetkezik, utna meg Erdszentgyrgy. Amikor rvbe rne, jn a hbor sodrsa, a menekls. Maradhatott volna ott, ahol knyelmesebb sors vrt volna re, de visszajtt Erdlybe. Kibd lett az jabb llomshely, itt rte nyugdjazsa, 44 vi szolglat utn…
Szp, hosszas lett. Ki tudn megszmllni tantvnyait? Ki tudn elsorolni, hny j szakmunks, mrnk, orvos nyert tle kisiskolsknt indtst az egsz letre?
Ezen az letton trsat is rendelt szerettetek mell a Gazda. H gondviselt, akivel kerek flvszzadon t jrhatta csendes bkben s rmben az let vndortait. s ekzben szntelenl tapasztalta, hogy igaz a Zsoltr szava: „Asztalt tertesz nkem az n ellensgeim eltt, elrasztod fejem olajjal, csordultig van a poharam.” Isten mindentt asztalt tertett s tpllta a fldi s mennyei eledellel egyarnt. Nyugdjas korban, zvegysgben is megvolt kenyere, s hozz a llek bkesge, csndes rme is…
Neki is t kellett mennie a hall rnyknak vlgyn is, senki sem mentes ez all. Fjdalmas volt ez a prba, hiszen elsszltt gyermekt, 3 vet let kislnyt kellett visszaadnia az t ajndkoz rnak. Fj r maradt nyomban a szvben, a seb, amelyet egsz letn t hordozott. De Isten nem szve szerint szomortja meg az embernek fit. Ha megszomort, meg is vigasztal minket az kegyelmnek gazdagsga szerint. Drga szeretteteket is megvigasztalta; adott msik gyermeket: fit, akinek rlhetett, akit flnevelhetett s aki reg napjaiban mellette lehetett. s gyermeke utn msik gyermeket is nyert: menyben, betegsgben pedig jsgos gondozt szeretett unokjban. Hogyan is mondja a Zsoltr? „Mg ha a hall rnyknak vlgyben jrok is, nem flek a gonosztl; a te vesszd s botod, azok vigasztalnak engem.” A vessz s a bot: nem fenyt eszkzk a Psztor kezben; nem sszetrni akar azokkal bennnket, hanem az tain terelgetni…
Ha gy, egy egszknt nzzk ezt az immr lezrt 88 ves letutat, mi is a Zsoltr szavaival foglaljuk ssze a vgs tanulsgot: „Bizonyra jsgod s kegyelmed kvetnek engem letem minden napjn…” Isten jsga s kegyelme vele volt rmben s gondok kztt egyarnt. Mg a vgs prbltatsban is: hiszen rvidre szabott szenvedsnek az tjn vitte t t a mland vilgbl az igazi LETbe!
Ebben a testben csak 88 vet lakozott, - senkinek sincs itt a fldn rk lakozsa, - de a zsoltros vigasztalsa: „Az R hzban lakozom hossz ideig”, - a mi vigasztalsunk is. Gyszol Szerettei a hazakltzttnek: szeretett fia, menye, unokja, tvolban l unokaccsei s unokahgai, kzeli s tvolabbi rokonok, volt plyatrsak, jszomszdok s ismersk: gyszotokban az szolgljon vigasztalsul, hogy aki hven munklkodik itt, ebben a mland letben, az nem a hallba, az enyszetbe, elmlsba megy, hanem immr tment a hallbl az igazi letbe, az r hzba, a mennyei dicssgbe.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre