„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! Amikor egy-egy lett lezrul, elkezdjk kutatni magunkban, hogy ki is volt az, akinek a koporsja mellett meg kell llnunk. Az let nem ms, mint folytonos utazs, az ton gyakran elsietnk egyms mellett; a hall azonban megllst jelent. A halllal szemben kell megvlaszolnunk a nagy krdst: mi az let? Mi a hall? Valamikppen egyik a msikat magyarzza. Valahol azt olvastam, hogy „az let megbzats, a hall visszahvs”. J, hogyha ezt tudja az ember; mg jobb, ha ennek megfelelen li az letet! St: boldog az az ember, akinek sikerl gy lnie az letet.
I.
Ignk is olyan ember szavait idzi, akit boldognak mondottak az emberek. Mirt? Nem azrt, mert gazdag volt, hatalmas volt, kimagasl szerepet jtszott az emberek kztt. Hanem valami egszen msrt. Azrt neveztk boldognak, mert szolgl letet lt. Segtsgre sietett az rvnak, zvegynek. A vaknak szeme volt, a sntnak lba. A szklkdk gy tekintettek r, mint atyjukra. Mg azoknak az ismeretleneknek az gyt is jl megfontolta, akikkel semmi szl nem kttte ssze.
Bizonyra ez a boldog let. Mivgre vagyunk vgl is e vilgon? Nem azrt-e, hogy ezt cselekedjk? Isten maga szeretet s minket is szeretetre hvott el. letnk megbzs, mgpedig szolglatra szl megbzats. A hall pedig az letnk lemrse, a szolglatbl val visszahvs!
II.
Az a frfi, akinek ravatalnl llunk, szintn gy lte az lett, mint megbzatst, betltsre vr feladatot. 88 s fl ven t tartott ez a megbzats. llomshelyei: Mrkod, a szlfalu, Kolozsvr, majd Brass: az ifjkor boldog vei, Marosvsrhely: a munks esztendk s a nyugalom letszakasza.
A megbzats, a szolglat keretei klnbzek voltak. M. J. aa. kenyrkeres szolglatt a vast biztostotta, amelynek szolglatban tbb mint 40 vet tlttt. Munkatrsai gy ismertk ott, mint vgtelenl pontos, ktelessgtud, munkjt szeret dolgozt. Nem is lehet ez mskpp. A keresztyn embernek a munka nem ms, mint a bizonysgttel htkznapi, de nagyon fontos eszkze.
A msik szolglati keret: a csald, ahol 8 szeretett gyermek tpllsa, nevels, gondja vette ignybe minden erejt. Taln ezt a szolglatot vgezte a legnagyobb rmmel. Gyakran gy gondolkoznak a szlk, hogy felneveltem gyermekeimet, most mr felszabadultam a velk jr gondok terhe all. M. J. testvrnk soha sem rezte felmentve magt e szolglat all. Akkor sem, amikor gyermekeinek gyermekeit, st a kvetkez nemzedket: azok gyermekeit lthatta maga krl. Szinte ktelessgnek tartotta, hogy az nnepek, csaldi vfordulk alkalmval megajndkozzon benneteket munkjnak, szorgalmas fradozsnak gymlcseibl.
desaptok nevelsnek, tantsnak eredmnye, munkjnak magvetse bennetek lett gazdag aratss. Boldog az az ember, akinek a munkja ilyen gymlcsket terem.
Harmadik szolglati terlete az embertrsak kzssge volt. Ahogyan az igbl olvastuk Jb szavait, gy rezzk, ezek tallak M. J. letre is. A szomszdot tbbnek tekintette szomszdnl: testvrt ltott benne. Btran fordulhatott hozz brki a bajban. Jutalma az volt, hogy szksg estn is szmthatott szomszdai, embertrsai segtsgre. Az emberi szolidaritsnak ez a gykere, Testvrek: meg kell ltnunk a msik emberben a testvrt! Maga a mi Urunk Jzus Krisztus tant bennnket erre. Ki az n felebartom? Minden ember, akin segtek, akinek szolglok. Krisztus az igben tant erre. M. J. is innen: az igbl, hitbl nyerte a sarkall pldt s az ert. gy lett boldog emberr.
Megbzatsa e fldn vgetrt. Ha valakire illik, re bzvst elmondhatjuk: megboldogult. Szolglata jutalmt immr tvette attl, aki Istennek legengedelmesebb szolgja volt: Jzus Krisztustl. - Ezrt hlaadssal s remnysggel bcszzatok tle mindenszerettei: hitvestrsa, gyermekei, menyei, vejei, unoki, ddunoki, rokonok, munkatrsak, jszomszdok, ismersk, keresztyn gylekezetnk tagjai. A boldog feltmads remnysge alatt mondjuk: Isten velnk, viszontltsra.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre