„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! Kzeledhetnk-e ehhez a koporshoz, amelyben egy sokat szenvedett ntestvrnk levetett porstora nyugszik, - ms igvel, mint a nagy szenvednek, Jbnak a vallomsval? Adhat-e vigaszt ebben a gyszban emberi sz? Valaki, aki tment a testi-lelki szenvedsek gytr llomsain s mindvgig kitartott hitben, szl hozznk az igben - s ltala nektek kld a mi Istennk vigasztalst, gyszol Testvreim! Figyeljetek r!
I.
„n tudom!” Milyen hatrozott hitvalls ez! Mit tudhatunk mi? Az emberi tudsmrl holnapra elavultt vlik. Gyakran kiderl, hogy az, amit tudtunk tves volt, nem jl tudtuk. Minden tudsunk, tapasztalatunk bizonytalan. Minden kiigaztsra, jobbtsra szorul. s itt mgis egy hatrozott vallomssal tallkozunk: n tudom. vezredek tvlatbl is megdobogtatja a szvnket. A nagy bizonytalansgban, amelyben emberi letnk lezajlik, van egyetlen nagy bizonyossg. Ezt nem magunktl tudjuk, hanem azrt, mert neknk ezt Isten kijelentette. Ezt Jzus Krisztusban meg is bizonytotta. Erre a tudsra r lehet bzni az letet. Ez a tuds nem szorul jobbtsra, kiigaztsra. Biztos ismeret, biztos tuds.
Nos, mi az, amit ilyen bizonyossggal tudhatunk? Ezt: „hogy az n Megvltm l s utoljra az n porom felett megll…” ez a mi hitnknek drga bizonyossga, amely mindig megvigasztal bennnket. Bizonytalansgban az egyetlen bizonyossg, amely ert ad s a legnehezebb szenvedsekben is lni, trni, szolglni rdemess teszi az letet!
II.
Sz. Zs.-n szl. B. E. testvrnk rszre is ez a bizonyossg volt az let, a bketrs s az alzat alapja. Sokat prblt letben minden erre plt r. 55 esztendn t ez a tuds, ez a szilrd bizonyossg adott neki ert s biztatst. 22 esztends slyos prbltatst csak ezzel a bizonyossggal volt kpes elhordozni. Ez a fellrl val tuds azt jelentette szmra, hogy van szemlyes Megvltja: Jzus Krisztus, aki a maga lett adta rette is a keresztfn. Ez a bizonyossg tovbbmenve azt jelenti, hogy Megvltja nem maradt a hallban, hanem feltmadott s l. Megkezdett munkjt tovbb folytatja vinek a lelkben.
Ez a bizonyossg azt jelenti, hogy Jzus Krisztus nem csak az emberisghez jtt. Velnk, mindannyiunkkal megrzeteti hit ltal, hogy a mi Megvltnk, aki szeret, erst, vigasztal letnk minden idejben! Milyen nagy dolog az, ha valaki elmondhatja Jbbal: n ezt tudom. Nem csupn sejtem, vagy remlem. Engem ez a tuds ltet. Az v vagyok, aki lett adta rettem. Azoknak, akik t szeretik, minden javukra szolgl. Mg a szenveds, a kereszthordozs is.
III.
„s miutn ezt a brmet megrgjk, testem nlkl ltom meg az Istent…” , gy folytatdik Jb vallomsa, hitvallsttele. Sz. Zs.-n testvrnk is nagyon hajtotta ezt a remnysgbeli ltst. lete utols 2-3 esztendejben fokozatosan aludtak ki testnek lmpsai. A szeme fnye, a legdrgbb fldi jnk, elvtetett tle. Nagy prbltats volt ez rajta. Ksbb jtt ms prba is: egyik lbt is fel kellett ldozni, - hogy egy kicsit mg nyjtani lehessen az letet. m ez utbbirt soha sem panaszkodott. Elfogadta a prbt Isten gyermekeihez ill alzattal. De a szeme vilgnak az elvesztst nagyon fjdalmasnak tallta. Azrt imdkozott, hogy legalbb az egyik szeme nyern vissza a ltst, hogy Biblijt olvashassa. Vgyott arra, hogy Megvltjnak szavt hallja a Szentrsbl s az igbl vigasztalst vegyen. - m a fldi ltst sohasem nyerte vissza. Remnysgnk szerint a drgbb, a mennyei ltst nyerte meg Urunktl. Azt, amirl a szenved Jb hitvallsa szl: „…testem nlkl ltom meg az Istent, akit magam ltok meg magamnak, az n szemeim ltjk meg, nem ms…” (26-27a v.). Drga szerettetek itt csak a skramentumi ltst nyerte meg. Hls volt ezrt is, amint azt utols rvacsorzsakor meg is vallotta. Szenvedsbl most mr megpihent, hite immr valsgg vlott, Jzus Krisztusnak, ami drga Megvltnknak kegyelme ltal.
Gyszban itt maradt szerettei: hitvestrsa, 2 fia, menye, testvre, sgorni, unokaccsei, kzeli s tvoli rokonok, jszomszdok, - letbl vegytek azt a bizonyossgot, hogy l a mi Megvltnk. Higgyetek benne, ragaszkodjatok hozz, hogy nektek is letetek legyen az nevben!
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre