„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! A vilgjr szkely legny krdsre - Tamsi ron bbjos regnyben - „Mi vgre vagyunk a vilgon?”, egy nger ajkrl hangzik a vlasz: Azrt vagyunk a vilgon, hogy valahol otthon legynk benne. A mrhetetlen nagy vilgbl, amelyet Isten teremt szava hozott ltre, nagy-nagy akarssal verejtkes kzdelmek s harcok rn kialaktunk egy kis vilgot, hogy abban otthon rezzk magunkat. Mindeniknknek van egy ilyen kis vilgunk; boldogtalan az az ember, akinek nincsen, mert az sehol sem tallja fel nmagt, soha sehol sincs otthon.
K. N. testvrnk nem is egy, de hrom kis vilgot alaktott ki magnak. Ahogy a ti elbeszlsetekbl megrajzoltam magamnak desaptok, nagyaptok bels embert, gy ltom t, amint aki egy rzelmi, egy rtelmi s egy akarati vilgot formlt magnak - s nektek. Ebben a hrom vilgban lte le a szmra kiszabott 76 esztendt; s amit az egyik vilgban megtanult, elsajttott, azt beleptette a msikba. Taln kzel jrunk az igazsghoz, ha kimondjuk a ttelt, hogy azrt let, hogy ennek a hrom vilgnak a szpsgre, az azokban lt rtelmes letre tantson meg minket a mi Istennk.
I.
Az els, az rzelmi vilg: egy puha fszek; ez volt szmra a csald. Ahonnan elindult, abban a fszekben 13 fika tallt melegsgre, szeretetre; 12 vrszerinti testvr s egy 13.-ik: egy tallt gyermek, akit a szlk ppgy elfogadtak a maguknak, mint a testkbl-lelkkbl fogant tbbieket. Innen indult el K. N. a maga els szm vilga fel. A j induls, az egykori csald sszetart erejre val emlkezs volt az rk plda, amelynek nyomban kialaktotta a maga fszkt. ten nttetek fl ebben, kt gyermek s hrom unoka, akiket hat hnapos koruktl a felserdlsig nevelt nagy gondoskod szeretettel, ebben a csaldi fszekben hitvestrsval az 56 vi egyttkzdsben sikerlt olyan kis vilgot kialaktania, amelyben jl rezte magt a rokon s az idegen, a vendg, vagy a ltogat egyarnt. A nevels, az emberr formls szp s nemes cljt csak egy ilyen meleg fszekben, boldog kis vilgban lehet vgezni. gy, ahogyan azt K. N. aa. Vgezte.
II.
Innen, az rzelmi vilgbl, a puha fszekbl indult ki kapcsolata a termszet vilgval, s ebbl alaktott ki magnak egy rtelmi vilgot. A mi benzingzs, rohan vilgunkban sokan jrjk a termszetet, a vilgot, de igen kevesen vannak, akik ltjk is azt, meg is rtik azt. A most felolvasott ige pedig errl beszl; a termszeti vilgot nem csak ltni, de rteni is kell: „Avagy beszlj a flddel s az megtant tged, a tengernek halai is elbeszlik nked. Mindezek kzl melyik nem tudja, hogy az rnak keze cselekszi azt?” (7-8.v.) Mennyi mindenre megtantanak bennnket a teremtett llatok! Figyeld csak meg az anyamadr odaadst fiki irnt. Vagy a mhecskk jl berendezett trsadalmt. Ki tantotta ket a virradattl ks estig tart szorgalmas munkra? Milyen mrnki tudomnyt sajtt el az tlag 40 napig l mhecske, hogy minden hatszg sejtet ugyanolyan szgbe ptsen fl? Mekkora akarater, milyen fradhatatlansg, cltudatossg van a munkjban! Milyen csodlnival ez!
K. N. gy jrta a termszet vilgt, mint engedelmes tantvny. s amit a flddel val beszlgetsben, az l vilgra val figyelsben megtanult, annak ti vetttek hasznt, szerettei. Az rtelmi vilg ltal az rzelmi vilgot: csaldtagjait, szeretteit gazdagtotta.
III.
De kialaktott magnak egy harmadik vilgot is, - ez volt a hivats, a mindennapi munka vilga, az akarati vilg, gy is nevezhetnm, hogy a cselekvs vilga. A npes, nagy csaldban kisgyermekknt megszokta s megszerette a munkt. Ez a munkaszeretet kihatott egsz ksbbi letre. Csak annyit hadd mondjak el, hogy ugyanazon vllalatnl, a Cukorgyrban 42 esztendt tlttt; munkba llstl a nyugdjazsig. Csak annyit emltsnk mg meg, hogy ahogyan kis, rzelmi vilgban, a csaldban, t letet indtott el, - a munkahelyn ifjmunks nemzedkek kerltek ki kezei all. Mert amit az egyik vilgban nyert: szeretete, tapasztalatot, lmnyt, azzal mindig a msik vilgot gazdagtotta.
A cselekvs volt mgis az igazi vilga. Titeket is cselekv szeretetre tantott. Klnskppen akkor, amikor mr bcszkodott. Az letben mindent el lehet rni, csak akarni kell, mondotta. Erre volt lelkest plda az lete is.
s most K. N. itt hagyja az hrmas vilgt. Ti pedig, - tlzs nlkl - egy vilgot vesztetek el benne. Rg tudttok ezt., a kt vtizede hordozott betegsg ksztgetett titeket erre a fjdalmas bcsra. Meg is tetttek, amit ember megtehet. Vigyztatok r ti, gyermekei, hitvese, kezelorvosa, unokja, - de tudnunk kell, hogy csak eddig terjed az ember lehetsge. A Gazda szavra, aki a teremts jogn s a megvlts jogn egyarnt letnk Gazdja, haza kell trnnk, nem maradhatunk rkre e fldn.
Vigasztalsul olvassuk tovbb a hozznk szl igt: „Mindezek kzl melyik nem tudja, hogy az rnak keze cselekszi ezt? Akinek kezben van minden l llatnak lete, s minden egyes embernek a lelke.” (9-10.v.) - Gyszol Szerettei: hitvestrsa, gyermekei, menyei, vejei, testvrek, rokonok, vegytek tudomsul, hogy az rnak keze cselekszi ezt. Igazi vilgunk nla vr elksztve bennnket. Oda kell eljutnunk. Itteni kis vilgunk szpsgt, rtkt is amaz rk vilg adja. letnk, lelknk a Gazda kezben van. Megszomorodott szvnket tegyk az irgalmas s rkkval, mindenhat Istennek, a minden vigasztals Atyjnak kezbe.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre