„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
K.T.! Gyszol Gylekezet! Ez a vigasztal zenet, amivel az risten ebben az rban keresi a mi elcsggedt szvnket, egy nagy szenvednek az ajkn szlalt meg els zben. Mindannyian ismerjk Jbot, a Szentrsnak ezt a mlyhit egynisgt, aki a legnagyobb testi s lelki szenvedsek idejn is megrizte hitt. Pedig mg tulajdon hitvese is megelgelte mr szenvedseit s arra bztatta t, hogy tkozza meg Istent s haljon meg. Ezekre a kroml szavakra felelt Jb azokkal a szavakkal, amiket az imnt hallottatok. s ezekben a szavakban az emberi let alapllst foglalta ssze Istennek ez az igen kedvelt szolgja.
„Ha mr a jt elvettk Istentl, a rosszat nem vennk- el?” Mindnyjunk letre tallnak ezek a szavak. Az risten meggazdagtja az emberi letet fldi s lelki javakkal, de meg is terheli prbkkal s szenvedsekkel. Klnskppen illenek ezek a szavak erre a mi megbklt s megnyugodott asszonytestvrnkre, aki nem tl hosszas, de igen slyos szenveds utn visszaadta lelkt teremt Istennek s Urnak. Elmondhatta is, hogy elvette Istentl a jt is, a rosszat is. Olyan volt az lete, mint ltalban minden let ezen a mland vilgon. Felntt, gymlcst termett s rlelt, utna meg visszatr az anyafld lbe. gy van ez, jl tudjuk, a termszetben is. Vannak gak, amelyek mg erseknek, remnytl s lettl duzzadnak ltszanak, de jn a szl s a vihar, jn a pusztt villmls s idejekorn letri s legeti ket. Ez volt a sorsa ennek a sokat szenvedett asszonynak is. Egyszer, munks let volt az v, s ha azt krdezn valaki: mondjuk meg egy szban, hogy kicsoda volt ; gy vlaszolhatnnk: desanya volt. Milyen keveset mond ltszatra ez a sz, s mgis milyen sokat foglal magban. Hiszen van-e ezen a fldn nagyobb s szentebb hivats, mint desanynak lenni? Gyermeket szlni, felnevelni azt szeretetre, jsgra, engedelmes letre! Van-e szvet melegtbb rm ezen a vilgon az desanya rmnl, amikor azt ltja, hogy gyermekei bkessgben, egyetrtsben, szeretetben lnek egymssal? Ennek az desanynak is, akinek koporsja mellett llunk, - mint annyi ms desanynak is, - ez olt a szent hivatsa, ez volt az ldott rme. s amikor a gyermekeire gondolt s elgynyrkdtt abban a szeretetben, amely ket egymssal sszekapcsolta, elmondhatta azt a bizonysgttelt, amit itt a Jb knyvbl olvastunk: „Elvettem a jt az n Istenemtl!” s elmondhatta azt is, hogy nem lt hiba. gy, ahogyan el is mondotta; - ti tudjtok azt, gyermekei, akiket szlt s akik gyermekei utn lettetek gyermekeiv, - hogy ti voltatok az meghajlott, megfradt letnek az rme. A ti szeretetetek, szolglatkszsgetek fnyben, ha fldi szemei idejekorn el is homlyosodtak, ldott ltsra nyltak meg benne az Istenben val hitnek s bizodalomnak lt szemei. Milyen drga volt neki ez a lts! Mennyi ert adott neki az utols harcnak a megkzdsre, mg legyzte magban a hall flelmt s bnbnattal, alzattal s engedelmessggel kszlt Megvlt Urval val tallkozsra s az Eltte val szmadsra!
Isten akaratbl betelt rajta az ignek a msodik fele is. Hirtelen jtt r a slyos betegsg; az a pillanat, amikor a rosszat is el kellett vennie az Urtl, Istentl. gy adta neki az risten ezt a nehz szenvedst, mint letnek utols nagy prbra ttelt: vajon h marad-e? Tudja-e bketrssel hordozni keresztjt? R tudja-e bzni lett egszen Megvlt Urra, aki az vnl sokkalta nagyobb szenvedssel vltotta meg a bns emberisget az rk krhozattl?! s ezen a megprblt asszonyon is betelt a Jb llhatatossgrl szl bizonysg: „Mindezekben sem vtkezk … az ajkaival”.
Elvette a jt s elvette a rosszat is, mg itt, ebben a fldi letben. Boldognak mondhatjuk, mert itt, a fldn szenvedett, hogy a sron tl - remnysgnk szerint - rk boldogsgban, dvssgben legyen rsze. Amint Jakab apostol szavain keresztl is vigasztal minket ez ige: „Boldog ember az, aki a ksrtsben kitart; mert minekutna megprbltatott, elveszi az letnek koronjt, amit az R grt az t szeretknek” (Jak 1,12). Ebben a remnysgben vesznek bcst drga szerettktl gyermekei, menyei s veje, testvre s unoki, valamint mi mindannyian , akik utols fldi tjra elksrjk t. Az a remnysg tpll bennnket. Hogy nem rk ez az elvls; lesz ldott tallkozsunk vele is mennyei Atynknl, ahol hitnk szerint mindnyjan elvesszk a szmunkra elksztett legfbb jt: az rk dvssget.
Addig is, neknk, itt maradottaknak azt zeni Isten, hogy amg idnk van, l hittel s buzgsggal munklkodjunk; flelemmel s rettegssel vigyk vghez a mi idvessgnket. Ti, gyermekei, rokonai, szerettei: gy szeresstek s becsljtek egymst, ahogyan szeretett benneteket s engedjetek annak az intsnek, amelyet olyan nagyon a lelketekre kttt utols szavaiban is. Hiszen az tredkes szavain t is Krisztus Urunk szava hangzott, aki gy bcszott tantvnyaitl: „Amint n szerettelek titeket, gy szeresstek ti is egymst.” Mert a szeretetnek s a megbocstsnak az tja az egyetlen t, amelyen jrja bkessgnk lehet Istennel s egymssal, mg majd e fldi let utn elrjk a tkletessget.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre