„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy. T.! A koporsnl ltalban emlkeznk. Arra, akit ismertnk, szerettnk. Emlkezik egy kicsiny kzssg: a csald. s gyakran emlkezik egy nagyobb kzssg is: a falu npe, a trsadalom. Ennl a koporsnl igazn ll ez. B. T. -ra nem csupn szeretteinek kicsiny kre emlkezik. Benne nem csupn a szeretett gyermeket, a ptolhatatlan desapt, a szeretett rokont siratjtok. A nagyobb kzssg is gyszolja munks, hasznos, alkot tagjt. gy emlkeznk Isten igjnek a vilgossgnl, s egyben krjk Urunkat, hogy adjon vigasztalst a fjdalmas vesztesgben.
I.
Mindannyiunk eltt ismert tny, hogy amilyen knny brlatot gyakorolni, ppen annyira nehz becsletesen helyt llni rhelynkn. Mennl fontosabb hivatst tlt de valaki, annl tbb kritiknak van kitve. A kzhivatalt visel ember nem kerlheti el a brlatot. Minl tbb embernek minl fontosabb rdeke fzdik tnykedsnkhz, annl lesebb szemmel figyelik tevkenysgnket. Az rdekek olyakor sszetkznek egymssal. Ilyenkor az tlet gyakran krhoztatss vlik valamelyik rdekcsoport rszrl. Ezrt nem knny s nem kvnatos a kzleti munka. Klnsen nem az a vltozsok, talakulsok korban. Olyankor, amikor a lehetetlensgek s tehetetlensgek kztt kgyzik az t. A kzleti ember nemcsak jt tehet, de vgtelen nagy krokat is okozhat. Drga, nagy intzmnyek mehetnek pusztulsba a keze alatt. Sok knnyhullats s jajsz tapad egy-egy knnyelm, feleltlen elljr tetteihez. Kzhivatalra az val, aki isteni kldetsknt fogja fl megbzatst. Aki fll tud emelkedni az apr egyni rdekeken a kzssg rdekben. Csak az az ember val kzhivatalra, aki nem vr hlt, s nem enged a korrupci ksrtsnek. Aki nem azrt dolgozik, hogy emberek dicsrett tnyrozza be. Aki nem becsli le, de tl sem becsli az emberek tletmondst. Aki, mint Nehmis, tisztban van azzal, hogy Isten mindent szmon tart; Eltte kell egy kor megllnunk. Az ilyen ember mindig arra gondol, hogy Isten krhoztatst ne vonja magra. Aki mindent hven s becslettel vgez, annak vallomsa egyezik az ige szavaival” Emlkezzl meg rlam, n Istenem, javamra, mindarrl, amit n e nppel cselekedtem!” Ki az kzlnk, akinek ez lehet az imdsga?
II.
B. T. maga sem gondolhatta, hogy Isten t valaha kzleti szolglatra rendeli. A Szkelyvajban szletett gyermek vilgrajtte rm volt, mint ltalban minden szlets. De az rm ebben az esetben nem sokig tartott. Az desapa alig 4 esztendeig rlhetett gyermeknek; hamar visszahvta t az R e fldi munkamezrl. Az zvegy desanyra nehezedett gyermeke felnevelsnek a gondja. De segtsgl jtt a msik desanya, az iskola, amint nevezni szoktuk: az alma mater. Ravatalon fekv testvrnk esetben ez a Marosvsrhelyi Reformtus Kollgium volt. Akiket ez az iskola nevelt, brhov is kerltek az letben, meglltk a helyket. Innen vezetett atynkfia tja Kolozsvrra, az egyetem matematika-fizika fakultsra. Pedaggusi, tanri plyra indult.
De az letnk nem olyan egyenes vonal, mint gondolnnk. Olykor plyamdosts rvn, mg az rhajk is megvltoztatjk az tjukat. B. T. letben is trtnt nhny plyamdosts. Koronkai rvid tanrsg utn a textilgpgyri vek kvetkeztek. Aztn egyms utn kapta a klnfle trsadalmi megbzatsokat. Kzleti frfiv lesz, aki tanulmnyait klfldn folytatja. Aztn hazarve lapszerkeszt, trsadalmi munks, jra fiskolai hallgat s igazgat - egyszemlyben. Mindezek mellett frj s desapa is. Milyen kevs marad olykor egy emberbl a kicsiny kzssg, a csald szmra! gy van ez; aki tbbrebizatst nyer ez letben, annak a nagyobb kzssgre kell elssorban tekintettel lennie.
Ilyen ember volt Nehmis. A fogsg maradk npvel trt haza Izrael fldjre. Mit ltott? Rombadlt vrfalakat, pusztulst. Srva fakadt a szent vros lttra. De nem ttlenkedett. Vakolkanalat s fegyvert vett a kezbe s elkezdte hittel az jjptst. A munka befejezsekor felszllott fohsza a Mindenhathoz, ahogyan azt ignkben hallottuk: (Textus).Nehm 5,19.
III.
Isten megemlkezik a hven szolglkrl. Mi is emlkezni gyltnk ssze a kopors mell. Aki a mienk volt, azt emlkezetnkben megrizzk mi is. Drga szerettetek mindig ott lesz veletek, a szvetekben. - De ennl fontosabb az, hogy Isten is megemlkezik rlunk. Megemlkezett fellnk, elveszettek fell s rettnk adta egyszltt Fit. Az kereszten val szenveds s halla rn van bnbocsnatunk s dvssgnk. Ennek a drga Megvltnak, Jzus Krisztusnak a tantvnyai vagyunk az parancsa gy hangzik hozznk: Amint n szerettelek titeket, gy szeresstek ti is egymst.Az utols tletben tlnk is szmon kri Urunk, hogy tudtunk-e enni adni az heznek, italt adni a szomjaznak, felruhzni a ruhtlant, megltogatni a beteget, a fogolyt? Tudtunk-e jt cselekedni, t nem csupn szval, de cselekedettel kvetni? Boldog az, akinek akkor is ez lesz vallomsa, amit ma hallottuk Isten rk igjbl: „Nehm 5,19.(textus)”. - Bcsvtel.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre