„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T. gy szoktuk mondani, hogy a szlets elinduls, a hall pedig megrkezs. A koporsnl azt a krdst tesszk fel, hogy mi volt a kett kztt; mi is az let? Felolvasott ignkben Isten kijelentse felel arra a krdsre, hogy mik vagyunk, merre tartunk? Figyeljnk erre az zenetre, hogy vigaszt s tmutatst vegynk belle gyszos szomorsgunkban.
I.
Ignk szerint kt lettrtnete van minden embernek. Az egyiket az emberek ltjk, a msikat egyedl Isten ltja. Nyilvn, ez utbbi a valsgosabb. Mi sokat adunk arra, hogy kinek tartanak minket az emberek. Arra treksznk, hogy j helyezst rjnk el kzttk. Ha valakinek rangja, megbzatsa, tisztessge van, arra ms szemmel nznek az emberek. Pedig ennl sokkal fontosabb az, hogy milyenek vagyunk Isten eltt. Ignk szerint: jvevnyek s zsellrek vagyunk valamennyien. A jvevny sz azt jelzi, amikor valaki ideiglenesen tartzkodik valahol. Mshonnan jtt; egy idre strat ver, de aztn tovbb kell mennie. Minden embernek ez a sorsa. Jn az ismeretlensg sr homlybl. Tbbnyire srva jn, hogy egy idre tanyt keressen a fldn. Mindnyjan gy szlettnk, s ilyen a fldi letnk. Itt mindenki csak jvevny. Nincsen itt lland lakhelynk, maradand vrosunk. Itt csak tmenetileg tartzkodik mindenki. Ez a fld nem vglloms, csak tszllhely. Innen mindenkinek egyszer el kell mennie. - gy, ahogyan elment B. I. Testvrnk is. lettja Nagygalambfalvn kezddtt, Bukarestben folytatdott s most, me, itt Marosvsrhelyen befejezdtt. Mi csak az tjelz llomsokat ltjuk, ezek jelzik, hogy erre jrt. Most pedig elment, mert lejrt a szmra rendelt id…
II.
Ignk azt is elmondja, hogy nincs valami fnyes dolga az embernek, amg a jvevnysg ideje tart. letnk nem ms, mint zsellrsg. Mi, idsebbek, mg tudjuk, milyen a bres, a cseld, a zsellr sorsa. Sokan tapasztalatbl tltk ezt. - Lelki rtelemben ilyen szolga, zsellr mindenki. A krds csak az, hogy a jvevnysg idejn kinek szolgl az ember? Istennek, vagy a bnnek? Eszerint nyeri el minden ember a maga jutalmt, amikor Isten tlszke eltt megjelenik. - Hogy nhai B. I. Milyen szolga volt, az mr eldlt a mennyei trvnyszken. Itt, az koporsjnl bennnket figyelmeztet az ige: szolgljunk az rnak, trjnk hozz a magunk kln svnyeirl, mg nem ks! Becsljk meg s el ne tkozoljuk fldi letnket. Egykor Isten eltt szmot kell adnunk rla.
III.
letnk napjai olyanok, mint az rnyk. Az rnyk nem lland. Mindig mozog, vltozik. Csak addig tart, amg fny van. Ha lemegy a Nap, vagy kialszik a lmpa, elhal az rnyk is. Ilyen rnyk az ember lete a fldn. Addig ltszik csupn, amg a Vilg Vilgossga rragyogtatja fnyt. Addig van letnk e fldn, amg Isten adja. Ha vilgossgt elveszi fellnk, akkor megsznik az rnyk is. - B. I.-ra 77 vig ragyogott ez a fny. Aztn egy szempillants alatt kialudt. Ilyen lhatatlan, rnykletnk van mindannyiunknak. Ezzel szmot kell vetnnk, hogy ne ringassuk lomkpben, illziban magunkat.
IV.
rnyk-letnknek nincs llandsga. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy rnykvoltunk Jzustl kapja a fnyt. Ebben van a vigaszunk. Hiszen az lete nincs alvetve a vltozsoknak; az rk s lland. Nla nincs lhatatlansg, nincs mlandsg. Benne rk fny van, maga a Vilgossg. Fnynek rnyka a mi jvevny-ltnk. grete szerint, aki Neki szolgl, az Vele lesz majd az rk vilgossgban. Szolgit maghoz veszi, hogy rk letk legyen. - Ahogyan most B. I. Testvrnket is maghoz vette, hazavitte ebbl az rnyk-vilgbl, remnysgnk szerint, a mennyei vilgossgba.
V.
Isten a szvet vizsglja s az igazsgot szereti: ez ll az ige folytatsban. A szv az emberi szemek eltt el van rejtve, egyedl Isten ltja azt. gy nem az a dnt, amit mi, emberek mondunk egymsrl; az tlete az igaz. Hazatrt testvrnk immr az gi tlszk eltt ll, jutalmt immr a Mindenhat kezbl elnyerte. Hittel s az rklet remnysgvel bcszunk tle. Koporsja legyen szmunkra komoly figyelmeztets: szolgljuk letnk minden napjn Istennket. Akkor remnysggel tekinthetnk rnyk-ltnk utols pillanata fel. Amint a megfradt szolga vrja az esti rnyat, amely pihenst hoz, gy nznk mi is az letnk vgre. Minden estben ott az gret: hogy az jszaka utn felvirrad majd a reggel. Mi a kegyelem napjnak felvirradst vrjuk azzal a remnysggel, hogy aki hven szolgl, mg tart a nap, Isten kegyelmbl rk letet nyer a feltmads fnyes napjn.
men
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre