„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! Szokatlan textus ez, mert a legtbb bibliaolvas szmra ismeretlen ez az ige. Klnsen temets alkalmval, hinyoljuk belle a feltmads s az rklet bizonysgt. De elkltztt szerettetek szmra kedvelt ige volt. Azt ugyan nem tudhatom, hogy az lete szmra milyen zenetet hordozott. De ott fggtt az gya fltt, naponknt megpihent rajta a tekintete. Ezrt is dntttem gy, hogy koporsja fltt ez az igevers hangozzk; ennek alapjn hirdessem Istennk vigasztal zenett s int beszdt Szerettetek porstora fltt.
I.
„Azrt elindulnak…”, gy kezddik Istennk zenete. A bibliai trtnet psztoremberekrl szl. Vndor-psztorok, nomdok voltak. Ez azt jelenti, hogy amikor egy helyen az llatok lelegeltk a fvet, tovbb kellett vonulni. Vndorls volt az letk.
Vndorls a mi emberi letnk egsz tartama is. Szntelen elinduls, majd tovbb-vonuls. Elindul a gyermek, amikor jrni tanul. Milyen rm ez a szlknek! Aztn iskolba indul. Ksbb elindul az nll kenyrkereset tjn. Majd a hzasletnek az tjn. Mindig azzal a cllal indul az ember, hogy valahov megrkezik. Kzben Istennel jrunk, az, aki odasegt a megrkezshez.
zv. K. J.- n, szl. Sz. A. testvrnket is gy indtotta el Isten 76 ves vndortjra. Kimrte tjnak hosszt, tartalmt is: rmeit, bnatait, gondjait s kzdelmeit. Olyan j tudni azt, hogy Valaki szemmel tartja a mi utunkat. Nem vagyunk magunkra hagyatva, egyedl.
Az egykori vndorok „Gedor fel” indultak el. Utna nztem ennek a helysgnvnek. Megtudtam, hogy vros volt, Simeon trzsnek a terletn. Neve annyit jelent, mint: fal, erdtmny, kerts. Psztoroknak, akik tbbnyire a szabad g alatt tanyztak, nagyon sokat jelentett, ha olyan helysgbe rtek, amely bekertett vrosknt oltalmat nyjtott mind nekik, mind a nyjnak, amelyet riztek. rm s boldogsg lehetett annak a tudata, hogy megrkeztek a biztonsgos helyre.
Minden keresztyn embernek az Istenbe vetett hit azt a vigasztalst nyjtja, hogy egykor vget r a vndorlet. Lesz boldog megrkezsnk Isten vrosba. A Szentrs beszl a mennyei Jeruzslemrl. gy rja le, mint amely a mennybl ereszkedik le a fldre, mint egy flkestett menyasszony. Ebbe az rk vrosba vgyakozunk. Hisszk, hogy egykor megrkeznk. Az Apostolok Cselekedeteiben olvassuk, hogy „sok nyomorsgon t kell neknk az Isten orszgba bemennnk.” Valban gy van.
zv. K. J. -n letben Isten egy gyermekkori szembetegsg ltal zent: el kell indulni a munka, a fradsgos, nehz szolglatnak az tjn. s elindult hittel, alzatos szvvel, Istentl rendelt zarndoktjn az rk let fel.
II.
Az szvetsg psztoremberei azzal a cllal indultak el, „hogy a vlgy keleti rszre menjenek s ott barmaiknak legelt keressenek”. Ebben a mondatban benne van a keresztyn ember kt alapvet jellemvonsa.
Elszr az, hogy kelet fel tart emberek vagyunk. Az emmausi tantvnyok egykor nyugat fel mentek, ktelkedve, csggedten. Jzus megfordtotta ket, ekkor visszatrtek rmmel, Kelet fel, Jeruzslembe. Mi nem az enyszet, nem a hall fel vndorl, keser szv zarndokok vagyunk. Hanem a napkelte fel, az rklet fel, Jzus Krisztus fel tart az utunk. mindannyiunknak helyet ksztett az Atya hajlkban.
K. J.n testvrnk ezen az ton jrt. Szerette az igt, a templomot, az rvacsorval val lst. Mindazt, amivel itt, e fldi ltben tpll minket Isten az rkletre.
A keresztyn ember msik jellemvonsa az, hogy psztor. A psztor nem a maga kedve szerint jr. Oda kell mennie, ahol nyjnak j legelt tall. Renk vonatkoztatva ez azt jelenti, hogy azt kell tennnk, ami a renk bzottak javt szolglja.
K.J.-n testvrnk is ezrt munklkodott. A npes, nagy csaldban volt a lenygyermekek kzl a legidsebb. Kora ifjsgtl kezdve azrt munklkodott, hogy szleinek segtsgre legyen a kisebbek nevelsben. Ksbb testvrei gyermekeinek nevelsben, gondviselsben vett rszt, nagy nfelldozssal s szeretettel… maga nem lehetett desanyv. Ksn tallt lettrsra, s gy sajt gyermek helyett magv fogadta testvre gyermekeit.
Psztor volt, ki a kicsiny nyjnak igyekezett legelrl gondoskodni. s vndortjn vele jrt a lelkek nagy Psztora: Jzus Krisztus. Ezen a vndorton Jzus megldotta t, szenvedseit megenyhtette, ajkra azt a hitvallst adta, hogy: „ha meghalok, akkor is lek.” - mi pedig hisszk, hogy immr hazarkezett, az alapokkal br vrosba. Drga szerettei: adjatok rte hlt Istennek. Gyszotokban Tle igaz vigasztalst nyertek a mi Urunk Jzus Krisztus ltal. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre