„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy.T.! Az rkk lni kvn ember szmra lehangol az ige szava: ”meg kell halnunk”. Pedig ezen nem lehet vltoztatni. Elvgzett dolog, hogy az emberek egyszer meghaljanak, mondja egy helyen az jtestamentum, de ezt igazolja letnk tapasztalata is. Lzongs, kesergs helyett inkbb kszlnnk kell erre. Lm, ez a mostani halleset is int, figyelmeztet: Ember, lgy kszen mindenkor, mert nem tudod, mikor kerl rd a sor!
letnek 72. vben A.K. testvrnknek is elrkezett az tkltzs ideje. Nemcsak abban az rtelemben, hogy Marosvsrhelyrl hazarkezett a szlfalujba, hogy levetkztt porstora itt e csndes srkertben egytt pihenjen a szlk hamvaival, - hanem igazbl abban az rtelemben, hogy a mland vilgbl az rkkvalsgba kltztt haza. Ide, az si hantok al tr meg az, ami belle mland: a test. maga pedig - remnysgnk szerint - abba az rkkval hajlkba, ahov Isten sszegyjtgeti megvltott gyermekeit a fldi zarndokls utn.
A meghals, Gyszol Testvreim, a keresztyn ember szmra ne flelmetes. Isten rendelse, s ezrt csak hall j lehet. Krisztus Urunk is meghalt s ezzel elvette a erejt, fullnkjt. Mr az is vigasztals, hogy nem kell rkk hordoznunk valamely gygythatatlan betegsgnek terht s szenvedst. Nem vgtelen a fldi szenveds, - de ehelyett meg kell halnunk. Szomoran hangzik, pedig ebben a tnyben vigasztalst is ad a mi Urunk.
A meghallgatott ige szerint letnk olyan, mint a vz. Amg ednyben: ktban, mederben van, addig hasznos. Ha kimltt a fldre, tbb nem lehet sszegyjteni. letnk vize benne van a test ednyben. Amg benne van, addig hasznlhat. Amikor ebbl az ednybl kimlik, emberi er ssze nem gyjtheti tbb. Ez vr mindenkire. Van, akinek az letnedve, ereje lassan szivrog el, szemltomst esik ssze. s van, akinek hirtelen mlik ki, mint a fldre kinttt vz, felszedhetetlenl. A.K. lete is gy rt vget, 3 heti trelemmel hordozott betegsg utn ntetett ki az lete. Ez a halleset is figyelmeztet bennnket, mg e testben jrkat, hogy egykor mirenk is ez vr.
A nagy krds az, hogy milyen az letnk addig, amg benne van az ednyben a vz, azaz: testnkben az leter, a munkakedv, a buzgsg? Istennk rk kijelentse arrl beszl, hogy az ember az eszkze. Tudjuk: a vz is eszkz. Szomjat olt, feldt, tisztt. A vz az let felttele, az egyik legszksgesebb eszkze. Benne van a feladat: hogy dtsen, tisztogasson. Az ember lete is erre adott drga lehetsg; arra ti. hogy mst fldtsnk, megvigasztaljunk, tovbb rasszuk Istennek renk rad nagy szeretett.
Drga halottatokrl ti, szerettei, gy tettetek bizonysgot, hogy mind szkebb csaldjban, mind a nagyobb felelssg krben (ennek a kzsgnek elljrjaknt) szeretetben szolglt a rbzottaknak, ldozatkszen, msok javt a sajtjnl elbbre helyezve. Mi mgsem ebben bizakodunk, ha rkkval sorsra gondolunk, hanem Isten vgtelen kegyelmre. Mi valamennyien sznalomra mlt bnsk vagyunk, akik csak Isten kegyelmben remnykedhetnk.
A zarndokt vgetrt, a vz kintetett az ednybl. Ember ezen semmit nem vltoztathat. Mi csak ennyit ltunk: meg kell halnunk. Isten azonban tovbb tekint: nem akar elveszni hagyni egy lelket sem. Nem akarja gy elvenni, hogy vissza ne adja. Neki van hatalma arra is, hogy a fldre kimltt vzcseppeket is flszedje s egybefzze, mint a gyngyszemeket. Jzus Krisztus kiml lett is flfogta, megeleventette. Ezt cselekszi a mi letnkkel is. Lelknket csak megrzsre veszi el. Egykor pedig fltmasztott testnkkel egyesti, hogy ljnk az szne eltt rkk.
Ezrt azt akarja, hogy ne legyen szmkivetve eltte az eltasztott sem. Bneink miatt mi valamennyien szmkivetst rdemlnk. Isten azonban mg ellensgein is knyrlni akar. Kegyelmes akarata azt munklja, hogy a szmkivetett, az elztt trjen vissza hozz. Talljon otthont nla minden bnbnattal hazatr tkozl fi. Ha Isten mg az ellensgein is knyrl, mennyivel inkbb a bartain. Azt akarja, hogy ne legynk szmkivetett, eltasztott otthontalanok. Ezrt hvogat, hogy trjnk vissza hozz, az elhagyott atyai hzba.
Aki sokig volt tvol az otthontl, tudja, hogy milyen rossz idegenben lenni. Ilyen otthontalansg maga ez a fldi lt. Idegenek s vndorok vagyunk a fldn. Isten szeretete azonban hazavr. Krisztus Urunk otthont ksztett a mennyben neked is, mindannyiunknak. - Remnysgnk szerint ebbe a mennyei otthonba immr megrkezett a ti szeretett hozztartoztok. Bcszzatok tle a feltmads s az rklet boldog remnysgvel. (Bcs)
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre