„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Gy. T.! Mennyi kzdelem, leverettets, csggeds s ktsgbeess trsul ehhez a szhoz, hogy akadly. letnk nem egyb, mint rks hnyattats a klnfle akadlyok kztt. Alig gondolunk ki valami jt, alig ptnk fel magunkban egy tervet, mris jelentkeznek az akadlyok. Ha csak egyet-kettt lpnk, az akadlyok mris megszaporodnak utunkon. Minl magasztosabb hivats vr egy emberre az letben, annl tbb akadly legyzsre kekk flkszlnie. Nem is csodljuk, hogy sok ember elcsgged s fladja a kzdelmet az akadlyok lttn. Az letkrlmnyek nemhogy segtennek, inkbb mintha termelnk az akadlyokat. Elmondhatjuk, hogy olyan sok mindenfel az akadly, hogy egyedl egyetlen ember sem llhatja meg a helyt azokkal szemben.
Azonban az r eltt nincs akadly, mondja szent ignk. Milyen krlmnyek kztt hangzott el elszr ez a mondat? Jonathn, Saul kirly fia nagy, lekzdhetetlen akadly eltt llott. gy tnt, nem tud fell kerekedni azon. De btorsga nem hagyta cserben. Fegyverhordoz szolgjval feldert harcba indult. Msodmagval akarta megkzelteni s legyzni az ellensg elrst. Szolgja fl s remeg, mg szlni sem mer. De engedelmes, h szolga, akinek nincs kln akarata urval szemben. Benne van minden bizodalma, ksz vele brhov elmenni.
Jonathn tisztban van szolgja hsgvel, jl ismeri annak lelklett. Nem tudja elnzni a h szolga gytrdst. Nem is ignyli magnak a szolgai engedelmessget. Tudja, hogy a knyszer-szolglat nem tud megllni knyes helyzetekben. Neki tbbre van szksge. A Llek indtsra vgyik, ez szli a btorsgot, a kitartst s hsiessget. Erre van ugyanis szksg a slyos akadlyokkal szemben. Jonathn azt akarja, hogy szolgja ne benne bzzk, hanem Istenben; ne neki engedelmeskedjk, hanem Istennek! - Jer, menjnk, most az R tenni fog valamit rettnk, szl a szolghoz. Ezzel se tl nem rtkeli nmagt, se le nem becsli vllalkozsukat. Megy, mert rzi, hogy az R kldi, s ha ez gy van, az R meg is segti. Viszi a szolgjt, aki ekkor mr nem csgged, hanem az rban bz llek.
Az R eltt nincs akadly, hogy sok vagy kevs ltal szerezzen szabadulst. Mennyi evanglium van ebben az igben! Mi azt tartjuk, hogy a rendkvli akadlyokkal szemben ers hitre van szksg. Jonathnnak valban ers hite volt, s e hit ltal csodt tapasztalt meg. De mindenek fltt Isten cselekedett, nem az ember hite!
Neknk nem kell Jonathnhoz mennnk csodt mvel hitrt. Itt van a mi megboldogult reg asszonytestvrnk lete, pldja. Ha felidzzk letnek esemnyeit, ltni fogjuk, milyen sok akadlyon vezette t t Isten keze. Rendkvli lete volt, rendkvli prbkkal terhelve, de az R szabadulst szerzett szmra mindenkor.
Messzi idegenben, az cen tls partjn kezddtt el az lete. A hodgyai szkely csald is kiment szerencst prblni ama sok szzezerrel egytt, akik ott prbltk a knnyebb, boldogabb letet megtallni. Aztn a honvgy haza hozta ket. Apa, anya, fi- s lenygyermek, ennyien voltak. Milyen boldogan folytatdnk a trtnet, - ha nem jelentkeznnek az akadlyok. De jelentkeznek.
Alig hat esztends, amikor elveszti desanyjt. A kt rva szmra a szkelyudvarhelyi nagynnikben rendelt nevelt, gondviselt Isten. Ntestvrnk mr akkor, gyermekknt megrezte, hogy az R tett rte valamit. - Kzdelmes ifjkor utn trsat rendelt szmra a Mindenhat. Tbb mint 4O ves harmonikus, bks let kvetkeznk. De jn a prba: a mtt, s gy tnik, rvidre szabatott a boldogsg ideje. Mgsem , hanem frje megy el a minden lknek az tjn. Elmegy az ers, egszsges s itt marad a gyenge, a beteg. Sokszor van ilyen az letben. Az akadly, a prba a hv ember szmra csods tapasztalat szerzsre rendeltetett az rtl. Hitnk megerstst szolglja. Ntestvrnk letben is gy volt. Isten mindenkor mellette volt, tett valamit rette, szabadulst szerzett.
A hit gyzedelmes ajndka nlkl sszeroppant volna, de hite tsegtette t a nehzsgeken. St: Isten az tlt szenvedsekkel mind jobban maghoz kapcsolta. Soha egy pillanatra sem hagyta el az R, akiben megkapaszkodott. Ert adott neki s boldog tapasztalst: Veled vagyok mindenkor.
Gyszol Testvrek, me, mennyire megvilgosodik szerettetek lete az ige tkrben! Prbkkal teljes letben a hit erejt szemlljk. Hamvai mellett hadd hirdessem tinktek Isten vgtelen hatalmt. Az R eltt nincs akadly. Mg a hall sem jelent akadlyt. Valaki eljtt ide, a mi emberi vilgunkba, a bn, krhozat s hall birodalmba. Magra vette bneinknek tkt, s azok bntetst elhordozta a kereszten. De szmra a hall sem volt akadly. Harmadnapon a hallbl fltmadott s utat nyitott az rk letre. Ezrt: van vigasztalsunk a koporsk mellett. A mi Istennk a szabadts Istene, Jzus Krisztus ltal megszabadt a hall flelmtl. Nem a megsemmisls, hanem az rklet vrja a fldi vndorlsbl hazarkezt.
Ezzel a remnysggel bcszzatok drga szerettetektl, - s a kegyelem Istene adjon nektek igaz vigasztalst.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre