„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
14. AZ RNAK SZENTELEM -kisgyermek fltt - 1Sm 1,17-28
14. AZ RNAK SZENTELEM -kisgyermek fltt - 1Sm 1,17-28
14. AZ RNAK SZENTELEM…
- kisgyermek fltt -
Alapige: 1Sm 1,17-28.
Kedves Testvreim, Gyszol Gylekezet!
Ez az ige, amit elttetek felolvastam, egy desanynak az ajkrl hangzott el elszr, az testamentum idejn. Anna ez az desanya, a gyermek pedig, akirl beszl, a kicsiny Smuel, a ksbbi Smuel prfta. Az desanya hossz idn t medd volt s esztendrl esztendre egyre forrbb vgyakozssal imdkozott Istenhez, hogy adjon neki gyermeket. Ez az asszony, ez az desanya tudta ugyanis, hogy a gyermek nem a frfi s a n indulatbl, a test s vr hajlandsgbl jn, hanem az risten ajndkoz jkedvbl. s azt is tudta, hogy a gyermek megszletse utn is az R tulajdona marad. Ezrt tud gy imdkozni, ahogy a felolvasott igkbl hallottuk: „Ezrt a firt knyrgtem, s az R megadta krsemet, amelyet tle krtem. Most azrt n is az rnak szentelem; teljes letre az rnak legyen szentelve.”
Testvreim, mi bizonyra mindnyjan tudjuk, hogy ezrt a kisgyermekrt, akinek a koporsja mellett llunk, ugyangy knyrgtt az rhoz az desanya s az desapa, a nagyszlkkel s minden kedves hozztartozval egytt. s ugyangy rltek, amikor Isten megadta krsket, ahogyan ez a bibliai szent asszony rvendett. Csak azt nem gondolhatta senki, hogy Isten olykor visszakri az adott ajndkot. Testvreim, Isten nem kikveteli az emberektl azt, ami az v, ami Neki jr, - csak visszakri azt, ami vagy aki gyis az v. Anntl gy krte vissza a gyermeket, hogy az teljes letben az rnak szolgljon. Itt, e mostani szomor esetben gy krte vissza azt, hogy hazavigye nmaghoz, kimentve t e jelenval gonosz vilgbl.
gy akar bennnket nevelni Isten. gy akar magnak engedelmes gylekezetet kialaktani, amelynek minden tagja meg kell hogy tanulja, hogy semmit sem hoztunk e vilgra s semmit el nem visznk innen. A fldi vndorton semmivel sem brunk; semmi sem a mi tulajdonunk. Mindent csak ajndkba kaptunk, egy bizonyos idre. Addig a minek, amg az risten vissza nem kri tlnk ajndkait: szlt, testvrt, gyermeket, fldi javakat, vgl magt az letnket is. Ezek kzl ktsgtelenl az a legfjbb, amikor a gyermeket kri vissza Isten, akibe pedig remnysgnk bimbjt, imink beteljesedst, letnk tovbb-folytatjt ltjuk. Be megtelik a szvnk kesersggel, s be nehezen formldik ajkunkon a sz, hogy gy szljunk, ahogyan Isten vlasztottaihoz mlt lenne: „Az R adta, az R vette el, ldott legyen az R neve!” Milyen ritkn s kzlnk milyen kevesen vigasztaljk magunkat s egymst az istenfl Jbnak a szavaival: „Ha mr a jt elvettk Istentl, a rosszat nem vennk- el?”
Mert hiszen adott az risten tinektek jt is ennek az elkltztt kisdednek az letvel, gyszol Testvreim! Megengedte, hogy ha csak kevs ideig is, de rlhessetek az leheletnyi letnek. Mosolyban visszapillanthattatok az rkkvalsg boldogsgba, ahonnan mindnyjan jttnk, s amely fel igyeksznk. s a ti mostani megszomorodsotokban Isten a prbattelnek, trsnek s szenvedsnek j gymlcsket term ajndkt adta. Aki megsebest, be is ktz. Isten nyjtja nektek annak a tnynek a vigasztal tudatt, hogy mint vtek nlkli kisdedet vesztetttek el t, mg mieltt a vilg gonoszsghoz hasonult volna. , brcsak fll kerekedve szomorsgotokon az az Isten Lelktl val vigasztals, amely ignkbl csendl ki: gyermeketek, ez a belletek szakad parnyi let az rnak van szentelve. Teljes letre, st: az rklet teljes tartamra!
Tudjuk, hogy nehz az elvls, a megnyert ajndktl val elszakads. Ami egykor a mienk volt, azt szeretnnk egyszersmindenkorra, rkre magunkhoz kapcsolni. Azt gondoljuk, hogy egyedl neknk van jogunk a gyermekhez; mi szenvedtnk, mi dolgoztunk, mi imdkoztunk rte. m egyszer csak megszlal egy a mienknl hatalmasabb hang, az R Jzus Krisztus szava: „Engedjtek nhozzm jnni a gyermekeket s ne tiltstok el tlem, mert ilyenek a mennyeknek orszga.” s mi rezzk, hogy ha a szvnk is szakadna bele, neknk engednnk kell ennek a sznak. Hagynunk kell, hogy az R visszakrje tlnk azt, ami csak gy s addig volt a mienk, ahogyan s ameddig Tle ajndkba kaptuk.
Ezt a kicsiny gyermeket is maga az R Jzus Krisztus szltotta vissza tletek, vrz szv szlk s nagyszlk, megszomorodott Gylekezet. s e visszaszltsban meg kell reznetek, hogy nem megszomortani akart benneteket az R, hiszen tbbet grt s ad ennek a kisdednek, mint amennyit ti egsz letetekben adni tudtatok volna: a mennyek orszgnak rk boldogsgt. Atynk elre szltotta t, felletek pedig gy rendelkezett, hogy remnysgben s a feltmadsban val viszontlts ldott hitben vrjtok a nektek szl hv szt: „Jjjetek nhozzm mindnyjan, akik megfradtatok s meg vagytok terhelve s n megnyugosztlak titeket!”
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre