„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Ignkbl a Biblia egyik legkedvesebb ni alakjnak vallomsa csendl fel. Sokan ismerik trtnett. Izrael orszgban hnsg idejn kivndorol Mob fldre egy kicsiny csald: apa, anya s kt fi. Tz esztendeig lnek az idegen fldn, ahol a fik felserdlvn, mobita nket vesznek felesgl. Kzben meghal a csaldf, st meghalnak a fiuk is, mind a ketten. Az zvegy magra martad kt idegen npbl val menyvel. Egyszer arrl rtesl, hogy Izraelben bven termett a fldn, van kenyr. Elhatrozza, hogy visszatr szlfldjre. Menyei elksrik az orszghatrig. Ott elbcszik tlk. Egyikk vissza is tr, de a msik, Ruth, vele marad. Tle szrmaznak az alapigben olvasott szp szavak, a hitnek s ragaszkodsnak ez a megejt szpsg vallomsa.
Bibliaolvask ismerik a folytatst is. Jdban, Bethlehemben Isten trsat rendel Ruthnak, Boz szemlyben. Azt is megtudjuk rla, hogy sanyjv lesz Dvid kirlynak, s gy - test szerinti szrmazsra nzve, - magnak Jzus Krisztusnak is. Ezrt kerlt bele a mobita Ruth trtnete a Bibliba, s hirdettetik mind a vilgnak vgezetig.
Gyszol Testvrek, az a ntestvrnk, akinek koporsja mellett llunk, nmikppen hasonl letutat jrt vgig. Rla taln nem rnak knyvet, mint a bibliai Ruthrl, mgis, amikor erre a szolglatra kszltem s az letrajzi adatok alapjn prbltam elkpzelni R. S.-n szl. R. B. testvrnket, valamikppen ez a bibliai nalak jelent meg lelkemben. Szinte ervel visszhangzottak lelkemben az ige szavai: „Mert ahova te mgy, oda megyek, s ahol te megszllsz, ott szllok meg; nped az n npem, s Istened az n Istenem. Ahol te meghalsz, ott halok meg, ott temessenek el engem. gy tegyen velem az R akrmit, hogy csak a hall vlaszt el engem tled”.
I.
Ntestvrnk is vndor volt, az let vndora, akr Ruth. Dsrl indult. Mr gyermekkort a kzdelem jellemezte. Dolgos szlk, sok gyermek alkotta a csaldot. Itt kapott testvrnk letreszl leckt: a kevsnek is lehet rlni, ha megbecsljk azt. ldott indtst nyert a szorgalomra s takarkossgra. Amit aztn otthon megtanult, azt ksbbi letszakaszban hasznostotta. Szkelyudvarhelyre kerlt, ahol tallkonysga egy kis zem alaptsban nyilvnult meg. letnek utols llomsv Marosvsrhely lett. Miutn frjhez ment, hitvesnek ngy vtizeden t hsges segttrsa volt. s most itt tartunk a zrfejezetnl: 83 vi fldi vndorls utn, me, megrkezett. A bibliai Ruth Knanba, R. S.-n testvrnk pedig - remnysgnk szerint, - az Isten orszgba.
II.
A szeretet nagy elhatrozsokra indtotta ntestvrnket. Amint Ruth odahagyta sajt npt, orszgt, gy tett R. B. is. Izrael npt, vallst hagyta el, hogy felnttknt Krisztus kvetje legyen, kzelebbrl pedig reformtus egyhzunknak a tagja. Nagy elhatrozs volt ez, minden ember letben az; ilyenre csak a llek indtsa ksztethet brkit. megtette, akr egykor a bibliai Ruth.
A msik nagy tettnek is a szeretet volt a rugja. Amikor a II. vilghbor zgott t a vilgon, tjba sodrdott egy kisgyermek. Befogadta, desanyaknt flnevelte. Msok is megtettk ezt, mondhatnnk. Csakhogy nmet kisgyermeknek vette fel a gondjt akkor, amikor rlt parancsra nmetek az izraelitk ezreit hurcoltk a halltborokba! Ilyen cselekedetre csak az a szeretet tesz alkalmass, amely az Isten Fiban, Jzus Krisztusban jelent meg e vilgban. - Pldja indtson minket is hasonl cselekedetre. Vegyk fel mi is msok terht. Akr az ellensgt is.
III.
Harmadik jellemvonsa ntestvrnknek a kedvessg, a hsg volt. Az ige Ruthnak anyshoz val ragaszkodsrl beszl. A koporsban nyugv asszonytestvrnk hsgrl, csaldja irnti szeretetrl ti tudntok beszlni, gyszol szerettei!
Mint hitvestrs mintegy negyven ven t volt hsges, vidm, kedves s alkalmazkod segtje frjnek. Mint rokon, vendgszeret. Mindenek fltt a szkebb csaldot szerette. reg napjainak az volt az rme, ha nevelt fia, menye, unoki krlltk az asztalt, s megvendgelhette ket. Sajt szenvedsn tltette magt, hitvest fltette, sajnlta magra hagyni, ha neki - mint jl tudta, - tra kell majd indulnia.
Ruth vallomsnak vgn ez hangzott: Csak a hall vlaszt el engem tled. Elmondhatta drga szerettetek is e mondatot. Hv emberekknt tudjuk: ez az elvls csak ideiglenes. Akik itt e fldi letben Jzus Krisztus ltal egymsra talltak, az rkkvalsgban is egytt lesznek. Erre igretet adott neknk a minden vigasztalsnak Istene. adjon gyszotokban nektek is igaz vigasztalst. men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre