„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Dr Bustya Dezs Temetsi beszdek I. szvetsgi textusok
Amit ignkbl felolvastunk, az nem ms, mint Isten tlete a bns ember felett. Benne van elszr az, hogy mi ennek a fldi letnek a tartalma; msodszor az, hogy mik vagyunk mi. Az elsrl azt mondja, hogy arcod verejtkvel egyed a te kenyeredet, mglen visszatrsz a fldbe, mert abbl vtettl. A msodik azt tartalmazza, hogy por vagy te s ismt porr leszesz. Az ignek ez a ketts igazsga minden emberen beteljesl. Kopors fltt llunk, s egyben egy lezrt fldi lett lttn llaptjuk meg: elkltztt testvrnk letn is beteljeslt.
I.
„Orcd vertkvel egyed a te kenyeredet, mglen visszatrsz a fldbe,…” Isten maga mondotta ezt egykor az embernek. Azta terhes, fradsgos, nehz az let. Beteljesl az tletes sz, s ezrt ss, knnyes minden fldi kenyr, mgha mosolyogva fogyasztjuk is. Ezt a keserves kenyeret csak Jzus Krisztus, az let Kenyere tudja megdesteni. Ebben a fldi ltben ezrt mindkt kenyrrel lnnk kell: a fldivel is, a mennyeivel is. A fldi csak a hallig s a hallra tpll. A mennyei kenyr letet ad. A fldi kenyrrt kemnyen kell dolgozni, meg kell kzdeni rte. A mennyei kenyeret imdsgunkra feleletl adja az r. - Hogyan is llunk Testvrek, a ktfle kenyr dolgban?
P.K. 85 vnl hosszabb lettjnak is ez a tapasztalat a gymlcse. Ez az lett Szkelykakasdon kezddtt el, ahol krlvette t a szli otthon melege s boldogsga. De aztn kvetkezett a vndort. Brassban ifj veiben kaznftknt kereste a kenyert; majd ksbb visszakerlt szlfldjre. Tbbvtizedes szolglat utn a nyugalom veit itt tlttte vrosunkban. Ha most megszlalna, elmondhatn: nehz a mindennapi kenyr-kzdelem. Verejtkes minden kenyr; klnsen annak, aki egyedl dolgozik meg rte s csak sajt magnbak tert asztalt: nincs akivel a kenyert megossza. rvasg kenyere, kesersg kenyere ez, mgha fehr foszls kalcs is az!
Istennk kegyelme azonban nem hagy el bennnket. Ahol az tlete hangzik ott az gret is megszlal. Ez pedig ara vonatkozik, hogy ahol hittel munklkodnak, ott des lesz a verejtkkel szerzett kenyr is. s ahol meg tudjk osztani a verejtkes munkt s annak gymlcst is, az igazi otthonban, a meghitt csaldi krben, bkessgben s szeretetben, - ott (amint a klt mondja), jobb z lehet a fekete kenyr, mint mshol a fehr.
gy rendelt mennyei Atynk gondvisel szeretete P.K. anak hitvestrsat, akivel 56 boldog esztendt tlthetett egytt; s e tbb, mint flvszzad alatt sohasem fogyott el az asztalrl a mindennapi kenyr. s az eledel mell adott Isten kegyelme ert s j egszsget a munkavgzshez, s a fldi kenyr mell mindig odatette a mennyei kenyeret is. me, testvrek, az ltalnos tletben, mely bneink miatt s bns termszetnk miatt van rajtunk, jelentkezik Istennk vgtelen kegyelme is. Ha mindennapi fldi kenyernkhz hozzaddik Krisztus, az let Kenyere, akkor elviselhetv, bkss s megelgedett lesz az letnk, brmilyen sorsban is legynk.
II.
Ignk arrl is beszl, hogy mik vagyunk mi valjban. Mindnyjan tudjuk, hogy azrt munklkodunk, tpllkozunk, hogy letnket fenntartsuk. Mind a munka, mind a tpllk magrt az letrt van. De minden lni akarsunkkal szemben megszlal az rkkval Isten szava: visszatrsz a fldbe! Az letnk fldbl val, tudjuk, hogy Isten a fld porbl teremtette az embert. Ide, a porba tr vissza az ember. De csak az, ami belle a fldbl val. Tudjuk, Isten a fldbl teremtett emberhez hozzadott valamit nmagbl: az let lehelett. Ami bellnk Istenbl val, az nem hal meg. Az csak hazatr. Egykor maga a test is feltmad s a llekkel ismt egyeslni fog. A hall igaz, elvlasztja a mulandt az rkkvaltl. Testnk a fldbe, de Isten lnybl val lelknk az gbe tr! A feltmadskor a test-llek egysgben dicstjk Teremt s megtart Urunkat. – Ez a mi vigasztalsunk a koporsk mellett!
P.K. testvrnknek 85 esztendt adott Isten, hogy az letre val hvst meghallja, a Megvlt Krisztus kezt megragadja s teljes szvbl Hozz trjen. Ha ezt megtette, nincs mirt aggdni rkkval sorsa fell. A mi Urunk Jzus Krisztusnak hallbl val fltmadsa kezessgnk az rk letre. Mindazoknak, akik nevt valljl s hisznek benne.
III.
Por vagy s ismt porr leszel, ezt mondja ignk szava. A porbl val test ismt porr lesz. De nem rkre! Isten hatalma ismt j letre szltja az elporladt testet is. Aki porbl teremtette az els embert, el tudja hvni a porbl az j embert is (Newton ksrlete!) . Krisztus urunk felmutatja: a porbl, mint elvetett gabonbl j let lesz. Erre az j letre nzznk mindannyian, ezt keressk mindenkor. Ennek a remnysgvel nyerjnk vigasztalst a hall rettentsvel szemben.
Ezzel a remnysggel bcszzatok el drga szerettetektl: hitvestrsa, 2 fi s 2 lenytestvre, sgorai, sgorni, minden kzelebbi, tvolabbi rokonai, bartai, jszomszdai s ismersei. Mondjuk Jb hitvel: n tudom, hogy az n megvltm l s utoljra az n porom felett megll. Akkor majd testem nlkl ltom meg az Istent! men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre