XXIV. RSZ Az nnepekrl, a bjtkrl s az eledelekben val vlogatsrl
XXIV. RSZ
Az nnepekrl, a bjtkrl s az eledelekben val vlogatsrl
l. mbr az istentiszteletet idhz nem ktjk, mindazltal az id helyes megvlasztsa s elrendelse nlkl nem polhatjuk s nem gyakorolhatjuk azt. Mindenik egyhz teht vlaszt bizonyos idt a nyilvnos knyrgsekre s az evangliom hirdetsre, valamint a skramentomok kiszolgltatsra. Az egyhz ezen rendelst nem szabad senkinek a maga tetszse szerint felforgatni. m ha a valls kls gyakorlsra kell idt nem engednk, bizonyra elvonjk attl az embereket a foglalkozsaik.
2. Ahonnan azt ltjuk, hogy az s egyhzakban nemcsak bizonyos rk voltak megllaptva a hetenknt val egybegylekezsekre, hanem magt az rnak napjt, az apostoli korszaktl kezdve, ugyanerre a clra s szent nyugalomra szenteltk, amit az istentisztelet s keresztyn szeretet szempontjbl ma is mltn tartanak meg a mi egyhzaink. A zsids szoksra s babonasgokra ezttal gyet sem vetnk, amennyiben sem azt nem hisszk, hogy egyik nap szentebb a msiknl, sem nem vlekednk gy, mintha a nyugalom magban vve kedves volna Isten eltt, st az rnak napjt sem gy nnepeljk, mint szombatot, hanem szabad vlaszts szerint.
3. Teljesen helyeseljk tovbb, ha az egyhzak a keresztyn szabadsg szerint az r szletse, krlmetltetse, szenvedse, feltmadsa s mennybemenetele, valamint a Szentlleknek a tantvnyokhoz trtnt elkldse emlkezett kegyesen megnnepelik. Az embereknek vagy a szenteknek rendelt nnepeket azonban nem helyeseljk. Mert az nnepnapok bizonyra a trvny els tbljra vonatkoznak s egyedl Istent illetik: a szenteknek rendelt s ltalunk eltrlt nnepekben pedig ltalban igen sok rthetetlen, haszontalan s trhetetlen dolog van. Egybirnt megengedjk, hogy nem haszontalan dolog az, ha a szentek emlkezett, a maga helyn s idejn, egyhzi beszdekben a npnek ajnljk s az j pldikat utnzs vgett mindenkinek felmutatjk.
4. Mennl slyosabban krhoztatja Krisztus egyhza a dobzdst, rszegeskedst, mindennem fajtalansgot s mrtkletlensget: annl nyomatkosabban ajnlja neknk a keresztyn bjtt. Mert a bjt nem egyb, mint a kegyesek nmegtartztatsa s mrtkletessge, st testnknek fegyelmezse, megrizse s fkezse az idszer szksgessg kvnalma szerint, hogy Isten eltt megalzkodjunk, a testisgtl az polst megvonjuk, hogy az annl knnyebben s kszebben engedelmeskedjk a lleknek. Kvetkezskppen nem bjtlnek azok, akik azokkal a dolgokkal mit sem trdnek, hanem azt hiszik, hogy akkor bjtlnek, ha napjban egyszer megtltik a hasukat s bizonyos kiszabott idben bizonyos telektl tartzkodnak, azt vlvn, hogy magrt e cselekedet vgzsrt kedvesek az Isten eltt s ezzel valami j dolgot cselekesznek. A bjt a kegyesek knyrgsnek s minden ernynek gymola. A prftk irataibl lthat, hogy Isten eltt nem volt kedves az olyan bjt, mellyel a zsidk bjtltek az teltl, de a bnktl nem. (sa. 1,11 58,4-5 Jer. 14,12 Jel 2,12 Zak. 7,5)
5. Van nyilvnos s van magnos bjt. Vlsgos idkben s az egyhzra nzve siralmas krlmnyek kzepett hajdan nyilvnos bjtket tartottak. Visszatartztattk magokat teljesen az eledeltl egszen estig. Ezt az egsz idt buzg knyrgsekre, istentiszteletre s bnbnatra fordtottk. Kevsb klnbztek ezek a gyszolstl. A prftk gyakran emlegetik ezeket, fkppen Jel, a prfcija msodik rszben. Ilyenforma bjtlst ma is kell tartani az egyhz komor krlmnyei kztt. Magnos bjtt brki is tarthat kzlnk, a szerint, amint rzi, hogy a llek sllyedez a jban; addig az illet a testtl megvonja a rosszra ingerl tpllkokat.
6. Minden bjtlsnek szabad, ksz s valsggal alzatos llekbl kell szrmazni, nem pedig az emberek tetszsnek vagy kegynek megnyerse cljbl, mg kevsb azrt, hogy azok ltal az ember megigazulst akarjon kirdemelni. bjtljn kiki azrt, hogy a testisget fken tartsa s annl buzgbban szolgljon Istennek. (Mt 6,16-18)
7. A negyven napi bjtre nzve vannak ugyan bizonysgok a rgi korban, de ppensggel nincsenek m az apostolok irataiban: teht nem kell s nem is lehet ezt a hvkre rerszakolni. Hogy hajdan a bjtlsre vonatkozlag klnfle mdok s szoksok voltak, az bizonyos; ezrt szl gy Irenaeus, amaz igen rgi r: Nmelyek gy vlekednek - gymond, - hogy csakis egy nap, msok hogy kt nap, msok hogy tbb, st nmelyek hogy negyven nap kell bjtlni. Ez a szoksbeli klnbsg nem a mi korunkban kezddtt, hanem nlunknl sokkal elbb, amint gondolom, azoknl, akik nem tartvn meg egyszeren azt, amit kezdettl fogva elibk adtak: hanyagsgbl vagy tudatlansgbl ms szokst kaptak fel. (Eusebiusnl hist. eccl. lib. 5., c. 29.) De Sokrates trtnetr is azt mondja, hogy: mivel errl semmi rgi feljegyzs nincs, azt vlem, hogy az apostolok kinek-kinek sajt vlekedsre bztk, hogy cselekedje azt, ami j, nem flelembl s nem knyszertsbl. (Hist. eccl. lib. 5., c. 22.)
8. Ami pedig az eledelekben val vlogatst illeti, azt gondoljuk, hogy a bjtlskor mindazt el kell vonni a testtl, ami a fktelensget nveli, amiben felettbb kedvt leli s ami knye szerint tpllja, legyenek azok akr halak, akr hsflk, vagy fszerek, csemegk, avagy kitn borok. Egybirnt tudjuk, hogy Istennek minden teremtmnye az ember hasznra s szolglatra van alkotva. Minden, amit Isten teremtett, j, (1 Mz. 1,31) s vlogats nlkl lehet azt lvezni isteni flelemmel s kell mrsklssel. Az apostol ugyanis azt mondja: Mindenek tisztk a tisztknak. (Tit. 1,15) aztn: Valamit a mszrszkben rulnak, megegytek, semmit sem tudakozvn felle a lelkiismeretrt. (1 Kor. 10,25) Ugyanez az apostol azok tantst, akik az eledelektl val tartzkodst srgetik, gonosz lelkek tudomnynak nevezi. Mert az eledeleket Isten teremtette, hogy hlaadssal lvezzk a hvk s azok, akik megismertk az igazsgot. Mert Istennek minden teremtett llata j s egy sem megvetend, ha hlaadssal lnek azzal. (1 Tim. 4,1-4) Ugyan a kolossebeliekhez rott levelben (Kol. 2,18-23) rosszalja azok eljrst, akik tlsgos nlklzssel akarjk a szentsg ltszatt megszerezni. Annlfogva mi teljessggel rosszaljuk Tatianus kvetit s az enkratitkat, tovbb Eustathius minden tantvnyt, akik ellen hivatott ssze a gangrai zsinat.
|