„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
II. Helvt Hitvalls Bevezets, Confessio, Elsz, Fggelk, Jegyzet
1. mbr mindenkinek szabad a szentrst otthon magnosan olvasgatni s az igaz vallsban val oktats folytn klcsnsen plni: mgis bizonyra szksg van a hvk szent gylekezeteire, vagyis egyhzi sszejveteleire, avgett, hogy Isten igjt a npnek rendesen hirdessk, nyilvnosan knyrgseket s imdkozsokat tartsanak, tovbb a skramentomokat rendesen kiszolgltassk s a szegnyek szmra s az egyhz minden megkvntat kltsgnek vagy szksgletnek fedezsre gyjtseket eszkzljenek. Mert bizonyos dolog, hogy az apostoli s els egyhzban az ilyen nem gylekezeteket minden hv buzgn ltogatta. Akik ezeket becsmrlik s tlk elszakadnak: azok megvetik az igaz vallst; az ilyeneket a lelkipsztorok s istenfl hatsgok szorgalmazzk, hogy tovbbra is konokul el ne zrkzzanak s a szent gylekezeteket ne kerljk.
2. Az egyhzi gylekezetek azonban ne legyenek titkosak s elrejtettek, hanem nyilvnosak s gyakoriak, hacsak a Krisztus s az egyhz ellensgeinek ldzse a nyilvnossgot nem akadlyozza. Mert tudjuk, hogy hajdan, a rmai fejedelmek zsarnoksga alatt, az els egyhz rejtekhelyeken tartott gylekezsei milyenek voltak.
3. A hvk egybegylekezsi helyei pedig tisztessgesek s az Isten egyhzhoz minden tekintetben mltk legyenek. Vlasszanak teht e clra tgas pleteket vagy templomokat, de tvoltsanak el azokbl minden olyas dolgot, ami az egyhzhoz nem illik. Szereljk fl mindennel, az illedelem, a szksglet s a kegyes tisztessghez kpest, hogy ne hinyozzk semmi, ami az istentisztelethez s az egyhzi hasznlatra szksges.
4. Amikppen pedig hisszk, hogy Isten nem lakozik kzzel csinlt templomokban, (1 Kir. 8,27 Csel. 17,24) azonkppen azt is tudjuk, hogy az Istennek s az imdsra szentelt helyek, Isten igjre s a szent hasznlatra val tekintetbl nem kznsges, hanem szent helyek, s akik azokban megfordulnak, tartoznak magokat tiszteletteljesen s szernyen viselni, mint akik szent helyen, Istennek s szent angyalainak szne eltt vannak.
5. Tvol kell teht tartani a keresztynek templomaitl s imahzaitl minden ltzkdsi fnyzst, minden kevlysget s mindazt, ami a keresztyn alzatossghoz, fegyelemhez s szernysghez nem illik. A templomok igazi kessge nem az elefntcsont, nem az arany s drgakvek, hanem azoknak az egyszersge, kegyessge s ernyei, akik a templomban forgoldnak.
6. Minden pedig illenden s rendben trtnjk az egyhzban; ltalban plsre legyen minden. (1 Kor. 14,26.40) Nmuljon el teht minden idegen nyelv a szent gylekezetekben. Mindent a kznsg nyelvn adjanak el, amelyet az azon helybeli emberek a gylekezetben megrtenek.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre