XXI. RSZ Az r szent vacsorjrl
XXI. RSZ
Az r szent vacsorjrl
1. Az r vacsorjt, (1 Kor. 11,20) melyet az rs r asztalnak s eucharistinak azaz hlaadsnak (Mt 26,26 Mrk 14,23) is nevez, azrt hvjuk ltalban vacsornak, mert azt Krisztus amaz utols vacsorzsa alkalmval szerzette s most is azt jelenti meg elttnk s abban a hvk lelki eledellel s itallal tpllkoznak. Az rvacsornak szerzje ugyanis nem angyal, avagy ember, hanem maga az Isten Fia, a mi Urunk Jzus Krisztus, aki azt legelszr szentelte egyhza szmra. Ama megszentels vagy meglds pedig megmarad mg most is mindazoknl, akik nem ms vacsort szolgltatnak ki, hanem magt azt, amelyet az r szerzett, amelynl az r vacsorja szereztetsi igit hangoztatjk s igaz hittel minden tekintetben egyedl Krisztusra nznek, akinek mintegy a kezeibl veszik mindazt, amiben az egyhz szolginak szolglata folytn rszeslnek.
2. E szent szertartssal az r lnk emlkezetben akarja tartani a haland emberi nemzetsg irnt tanstott igen nagy jttemnyt, nevezetesen azt, hogy , aki testnek hallra adsval s vrnek kiontatsval minden bnnket megbocstotta s az rk halltl s a stn hatalmbl minket megvltott, most mr sajt testvel tpll s vrvel itat, amelyek - ha azokat igaz hittel, lelkikppen lvezzk - az rk letre tpllnak bennnket. s ez a nagy jttemny mindannyiszor megjul, valahnyszor az r vacsorjt kiszolgltatjk. Mert az r mond: Ezt cselekedjtek az n emlkezetemre. (Luk. 22,19) E szent vacsora egyszersmind tanbizonysg arrl, hogy az r teste valsggal hallra adatott rettnk s az vre a mi bneink bocsnatra ontatott ki, hogy hitnk ne ingadozzon.
3. s csakugyan ebben a skramentomban az r szolgja lthat mdon, klskppen megjelenti s mintegy szemmel lthatv teszi azt, amit belskppen, lthatatlan mdon maga a Szentllek teljest lelknkben. Klskppen osztja az r szolgja a kenyeret, e szavakat mondvn: Vegytek, egytek, ez az n testem; vegytek s ossztok el egyms kztt; igyatok ebbl mindnyjan, ez az n vrem. (Mrk 14,22-25) A hvk teht azt fogadjk el, amit az r szolgja ad nkik s eszik az r kenyert s isznak az r poharbl; azonkzben belskppen Krisztusnak a Szentllek ltal val munklkodsa kvetkeztben magokhoz veszik az r testt s vrt s azokkal tpllkoznak az rk letre. (Jnos 6,55) Mert Krisztus teste s vre valsgos tel s ital az rk letre, s az rvacsorban a legfbb maga Krisztus, amennyiben adatott hallra rettnk s a mi Megvltnk. Nem is trjk, hogy az helybe valami egyebet tegyenek.
4. Hogy pedig minl helyesebben s vilgosabban megrtse kiki, hogy Krisztus teste s vre mimdon tele s itala a hvknek, s hogy miknt fogadjk azt a hvk az rk letre: mg ezt a nhny szt ide iktatjuk. Az evsnek nemcsak egy mdja van; nevezetesen van testi evs, mikor az ember az eledelt szjba veszi, fogaival megrgja s lenyeli. Az evsnek eme mdja szerint a kapernaumbeliek egykor azt hittk, hogy gy kell majd ennik az r testt. De az r megcfolta ket. (Jn. 6,63) Mert valamint a Krisztus testt, bn s iszonyatossg nlkl testikppen megenni nem lehet: azonkppen nem is testnek val eledel az. Ezt mindenki knytelen bevallani. Mi teht helytelentjk a ppk hatrozmnyai kztt az ide vonatkoz knont, (Ego Berengarius de consecrat. distinct. 2.) mert az s hvk nem hittk, s mi sem hisszk, hogy Krisztus testt testi szjjal, testikppen s valsggal kell enni.
5. Van a Krisztus testnek lelkikppen val evse is; de arrl nem gy kell vlekedni, mintha maga az eledel vltoznk t llekk, hanem gy, hogy az r teste s vre, megtartvn a maga lnyegt s tulajdonsgt, lelkikppen kzltetik velnk, teljessggel nem testi, hanem lelki mdon, a Szentllek ltal, aki tudniillik az r testnek s vrnek rettnk trtnt hallra adsval szerzett javakat: a bnbocsnatot, a megvltst s az rk letet sajtunkk teszi s velnk kzli, gy hogy Krisztus l bennnk s mi lnk benne, s azt cselekszi, hogy igaz hit ltal rszeseiv lesznk Annak, aki lelknknek eledele s itala, azaz a mi letnk. Mert mikppen a testi eledel s ital nemcsak dti s ersti, hanem letben is megtartja testnket: akppen Krisztusnak rettnk hallra adott teste s rettnk kiontatott vre lelknket nemcsak ersti s dti, hanem letben is megtartja; m nem amennyiben testikppen esszk, illetleg isszuk, hanem amennyiben Istennek Lelke lelkikppen kzli velnk azokat; mert az r mondja: A kenyr, melyet n adok, az n testem, melyet adok e vilg letrt; (Jn. 6,51) tovbb: A test (tudniillik testikppen vve) nem hasznl semmit, a llek az, mely megelevent. A beszdek, melyeket n szlok nektek, llek s let. (Jn. 6,63)
6. s valamint az eledelt evs ltal kell magunkhoz venni, hogy bennnk hasson s sikert rajtunk megmutassa, mivel ha flretesszk, akkor nincs hasznunkra: ppengy Krisztust is hittel kell elfogadnunk, hogy a mink legyen s bennnk ljen s mi benne. Mert maga mondja: n vagyok az letnek ama kenyere, aki nhozzm j, semmikppen meg nem hezik s aki hiszen nbennem, nem szomjuhozik meg soha. (Jn. 6,35) Viszont: Aki engemet ejnd, l az is n ltalam s az nbennem lakozik s n is abban. (Jn. 6,56-57) Mindezekbl vilgos, hogy mi nem valami kpzelt eledelt rtnk a lelki eledel alatt, hanem igenis magt az rnak rettnk hallra adott testt, melyben azonban a hvk nem testikppen, hanem lelkikppen hit ltal rszeslnek. E dologra vonatkozlag a mi Megvlt Krisztus Urunk tantst kvetjk minden tekintetben, amint meg van rva Jnos evanglioma hatodik rszben.
7. s az r testnek ilynem evse s vrnek ilyetn val ivsa annyira szksges az idvessgre, hogy nlkle senki meg nem tartathatik. Ez a lelkikppen val evs s ivs azonban az rvacsorn kvl is trtnik, amikor s ahol az ember hisz a Krisztusban. Erre cloz valsznleg Augustinus eme kifejezse: Mit kszted fogadat s gyomrodat? Higgy s ettl.
8. Az emltett lelki evsen kvl van skramentomi evse is az r testnek, amikor a hv nemcsak lelkikppen s belsleg rszesl az r valsgos testben s vrben, hanem az r asztalhoz jrulvn, klskppen is elfogadja az r testnek s vrnek lthat skramentomt. A hv ugyanis mr elbb, mikor hitt, rszeslt az letet ad tpllkban s tovbbra is lvezi azt; de mg egyebet is nyer, mikor a skramentomot elfogadja. Mert az r testvel s vrvel val egyesls folytonossgban elbb halad s gy hite hovatovbb lngra gyl, gyarapodik s a lelki eledellel feldl. Mert mg lnk, a hit folytonosan gyarapodik. s aki a skramentomot klskppen igaz hittel veszi: az nem csupn jegyet vesz maghoz, hanem amint mondottuk, magban a jelzett dologban is rszesl. Emellett engedelmeskedik az r rendelsnek s parancsnak; vidm szvvel ad hlt gy a sajt maga, mint az egsz emberi nemzetsg megvltsrt; az r hallnak h emlkezett tli s az egyhz eltt bizonysgot tesz arrl, hogy mely testnek a tagja; viszont a skramentomban rszeslk biztostkot nyernek afell, hogy nem csupn ltalban adatott hallra az emberekrt az r teste s ontatott ki az vre, hanem klnsebben is minden egyes hvrt, aki a skramentomban rszesl, akinek is az, az rk letre val eledel s ital. (Gal. 2,20)
9. Egybirnt, aki hit nlkl jrul az r e szent asztalhoz, az csak a (kls) skramentomban rszesl, de nincs rsze a skramentom lnyegben, melyben let s idvessg van. Az ilyenek mltatlanul esznek az r asztalrl. Akik pedig mltatlanul esznek az r kenyerbl s gy isznak az poharbl, vtkeznek az r teste s vre ellen s tletet esznek s isznak nmagoknak. (1 Kor. 11,27-28) Mert nem igaz hittel jrulnak oda, gyalzattal illetik Krisztus hallat s ennlfogva krhozatot esznek s isznak nmagoknak.
10. Krisztus testt s vrt teht nem olyan mdon ktjk ssze a kenyrrel s borral, hogy azt mondjuk, miszerint maga a kenyr a Krisztus teste, ha szinte skramentomi vonatkozsban az; vagy hogy azt mondjuk, hogy a kenyr szne alatt a Krisztus teste testikppen ott lappang, gy hogy t a kenyr szne alatt is kell imdni; avagy pedig, hogy aki a jegyet elfogadja, az rszesl magban a jelzett dologban is. Krisztus teste az gben van az Atynak jobbjn. (Mrk 16,19 Zsid. 8,1 12,2) Oda fel kell teht emelkedni a szveknek s nem a kenyeren csggeni s az Urat nem a kenyrben kell imdni. Mindamellett az r nincs tvol az rvacsort nnepl egyhztl. A nap br tvol van tlnk az gen: mgis hatsban jelen van kzttnk; mennyivel inkbb jelen van kzttnk Krisztus, az igazsg napja. (Mal. 4,2) Jllehet testre nzve tlnk tvol az gben van, de jelen van velnk, (Mt 28,20 Gal. 4,6) nem testileg ugyan, de lelkileg az letet ad munklkodsa ltal, amikppen utols vacsorzsa alkalmval kijelentette, hogy velnk leend. (Jn. 14,16-17) Ebbl kvetkezik, hogy a mi rvacsornk nem Krisztus nlkl val, hanem igenis vr nlkli s titokzatos vacsora, ahogy azt az egyetemes s egyhz nevezte.
11. Az rvacsora kiszolgltatsa alkalmval tovbb arra intetnk, hogy megemlkezznk arrl, mely testnek lettnk a tagjaiv s ezrt egyez rtelemben legynk minden atynkfival, szentl ljnk s sem bnkkel, sem idegen blvnyimdssal magunkat be ne szennyezzk; hanem letnk vgig megmaradvn az igaz hitben, szent lettel tndklni trekedjnk.
12. Annakokrt ill, hogy midn az rvacsorhoz jrulni akarunk, az apostol intse szerint magunkat elbb megvizsgljuk, (1 Kor. 11,28 2 Kor. 13,5) fkppen arra nzve, hogy minm a mi hitnk? Ha vajon hisszk-e, hogy Krisztus a bnsk megvltsa s megtrsre hvsa vgett jtt e vilgra? Ha vajon kiki hiszi-e, hogy azok kz tartozik, akiket Krisztus megvltvn, idveztett? Vajon kiki szilrdan elhatrozta-e magt, hogy bns lett megvltoztatja, szentl l s az r segedelmvel megmarad az igaz vallsban s atyafiaival val egyessgben s mlt hlt d Istennek a megvltsrt?
13. Az rvacsora kiszolgltatsnak legegyszerbb s legkivlbb rendje, mdja s alakja vlemnynk szerint az, amely az r szerzsnek s az apostoli tantsnak pontosan megfelel, (Csel. 2,42) amely nevezetesen ll az Isten igje hirdetsbl, buzg imdsgokbl, az r szerzsi iginek ismtlsbl, teste evsbl s vre ivsbl, az r hallrl val dvs megemlkezsbl, hitbuzg hlaadsbl s az egyhz testvel val szent egyeslsbl.
14. Helytelentjk teht azok eljrst, akik az rvacsora egyik alkot rszt, nevezetesen az rnak pohart a hvktl elvontk. Mert k slyosan vtkeznek az r rendelse ellen, aki gy szl: Igyatok ebbl mindnyjan, (Mt 16,27) amit a kenyrrl nem mondott oly hatrozottsggal.
15. Hogy a mise vajon milyen volt hajdan az sknl, vajon trhet-e avagy nem? azt most nem vitatjuk. Ezt azonban btran kinyilatkoztatjuk, hogy a mise, amint az manapsg az egyetemes rmai egyhznl gyakorlatban van, a mi egyhzainkban igen sok s igen helyes oknl fogva - melyeket rvidsg kedvrt egyenknt most nem rszleteznk - eltrltetett. Bizonyra nem helyeselhetjk, hogy az ldsos cselekmnybl hibaval ltvnyossg lett, amely szintn fizetses, vagy brrt vgzett dolog, s hogy azt mondogatjk, hogy abban a pap magt az r testt teremti el s azt ldozza meg valsggal lk s holtak bneinek bocsnatrt, st mi tbb, az gben lak szentek tiszteletre s magasztalsra vagy emlkezetre stb.
|