„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
II. Helvt Hitvalls Bevezets, Confessio, Elsz, Fggelk, Jegyzet
l. A keresztsget Isten szerzette s szentelte meg. Elszr keresztelt Jnos, aki Krisztust a Jordn vizbe bemertette. (Mt 3,6-16) Innen ment az tal az apostolokra, akik szintn vzzel kereszteltek. Az r hatrozottan megparancsolta nekik, hogy az evangliomot hirdessk s kereszteljenek az Atynak s a Finak s a Szentlleknek nevbe. (Mt 28,19 Mrk 16,15-16) s mikor a zsidk azt krdeztk Ptertl, hogy mit cselekedjenek, gy szlt: Keresztelkedjetek meg mindnyjan a Jzus Krisztus nevbe, a bnknek bocsnatra s veszitek a Szentlleknek ajndkt. (Csel. 2,38) Ezrt nmelyek a keresztsget az Isten npe kz felavat jegynek neveztk, amellyel tudniillik Isten vlasztottai felavattatnak az Istennek.
2. Isten egyhzban csupncsak egy keresztsg van (Efz. 4,5) s elg is egyszer megkeresztelkedni, vagyis Istennek szenteltetni. Az egyszer elfogadott keresztsg pedig az egsz leten keresztl tart, s ez, az Isten gyermekeiv val fogadtatsunknak rk pecste. Mert a Krisztus nevbe val megkeresztelkeds annyi, mint az Isten fiainak szvetsgbe s csaldjba, teht rksgbe val bers, felavats s befogads, st mr most, az Isten nevrl val elnevezs, azaz hogy Isten finak nevezs, gyszintn a bnk szennytl val megtisztuls s az j s rtatlan letre Isten klnfle kegyelmvel val megajndkoztats. (Zsid. 10,22-23 1 Pt. 3,21) A keresztsg e szerint emlkezetben tartja s megjtja Istennek a halandk nemzetsge irnt megbizonytott igen nagy jttemnyt. (Rm. 5,8-9) Mert mindnyjan bnk szennyjben szlettnk (Zsolt. 51,7) s harag fiai vagyunk; Isten pedig, aki gazdag az irgalmassgban, (Efz. 2,4) megtisztt minket a bnkbl, ingyen, az Finak vre ltal (1 Kor. 6,11) s benne minket fiaiv fogad s gy minket szent szvetsggel maghoz csatol s klnfle ajndkaival gazdagt, hogy j letet lhessnk. (Tit. 3,5)
3. Mindezeket megpecsteli a keresztsg. Mert Isten a Szentllek ltal belskppen jjszl, megtisztt s megjt bennnket, klskppen pedig a legnagyobb ajndkok megpecstelst nyerjk a vzben, amely azokat a nagy jttemnyeket is megjelenti s mintegy szemmel lthatan feltrja elttnk. Ezrt keresztelkednk meg, azaz mosatunk vagyis hintetnk meg lthat vzzel. A vz ugyanis a szennyet lemossa, az elallt s felhevlt testeket feldti s megfrissti. Isten kegyelme pedig ezeket a jttemnyeket nyjtja a lelkeknek mg pedig lthatatlan, vagyis lelki mdon.
4. Viszont a keresztsg jegye ltal elklnt minket Isten minden msfle vallstl s nptl s nmagnak szentel tulajdonul. Annakokrt mi, mikor megkeresztelkednk, vallst tesznk hitnkrl s ktelezzk magunkat Isten irnt val engedelmessgre s a testisgnek megldklsre, j letre; s gy Krisztus vitzked szent seregbe beratunk, hogy letnk egsz folyama alatt harcoljunk a vilg, a stn s sajt testnk ellen. (Rm. 6,2-4) Ezenkvl az egyhz egy testl keresztelkednk meg, (Gal. 3,27-28) hogy az egyhz minden tagjval egyugyanazon vallsban s egyms irnt val klcsns ktelessgekben szpen megegyezznk. (1 Kor. 12,13)
5. Hisszk, hogy a keresztsgnek legtkletesebb alakja az, mellyel maga Krisztus megkeresztelkedett s amellyel kereszteltek az apostolok. Teht, amiket azutn emberi tallmnybl hozzadtak s alkalmaztak az egyhzban, azokat nem tartjuk szksgeseknek a keresztsg tkletes voltra nzve; ilyesflk: az rdgzs, aztn az g gyertya, olaj, s, nyl s egyb hasonl dolgok, valamint az is, hogy a keresztsget venknt ktszer tbbfle ceremnival megszentelik. Mert mi azt hisszk, hogy az egyhznak egyetlen keresztsgt Isten az els szereztetskor megszentelte s az ige ltal megszenteli s most is foganatos az, az Isten els megldsa kvetkeztben.
6. Tantjuk, hogy az egyhzban a keresztsget nem szabad asszonyoknak vagy bbknak kiszolgltatni, mert Pl apostol eltiltotta az asszonyokat az egyhzi szolglatoktl, (1 Kor. 14,34) mr pedig a keresztsg az egyhzi szolglatokhoz tartozik.
7. Krhoztatjuk az anabaptistkat, akik tagadjk, hogy a hvktl szletett kisdedeket meg kell keresztelni. Minthogy mr az evangliomi tudomny szerint ezek a mennyeknek orszga s k az Isten szvetsgben bennevannak: ugyan mirt ne kzlnk velk az Isten szvetsgnek jegyt? Mirt ne avatnk fel ket a szent keresztsg ltal, holott k bennevannak az Isten egyhzban s Istennek tulajdonai? Krhoztatjuk az anabaptistkat ms egyb tantmnyaikrt is, amelyek az Isten igjvel merben ellenkeznek. Mi teht nem vagyunk anabaptistk s nincs is velk semmi kznk semmifle dolgukban.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre