XIX. RSZ A Krisztus egyhznak skramentomairl
XIX. RSZ
A Krisztus egyhznak skramentomairl
1. Isten az igje hirdetsvel mindjrt kezdetben egybekapcsolta egyhzban a skramentomokat, vagyis a skramentomi jegyeket. Errl tanskodik ugyanis az egsz szentrs. A skramentomok pedig titokzatos jegyek, azaz szent szertartsok, vagy szent cselekmnyek, melyet Isten maga szerzett; igjbl, jegyekbl s jelzett dolgokbl llanak, amelyekkel , az ember irnt megmutatatt igen nagy jttemnyeit az egyhzban emlkezetben tartja s ottan-ottan megjtja; amelyekkel tovbb greteit megersti s amiket belskppen tesz velnk, azokat klskppen elibnk trja s mintegy szemmel lthatkk teszi s ekppen hitnket Lelknek szvnkben val munklkodsa ltal ersti s nveli, vgre azokkal minket minden ms nptl s vallstl elklnt s egyedl magnak szentel s maghoz kt s megjelenti, hogy mit kvn tlnk.
2. Bizonyra msok az -, msok az jszvetsgi np skramentomai. Az szvetsgi np skramentomai voltak: a krlmetlkeds (1 Mz. 17,10) s a hsvti brny, (2 Mz. 12,3) amelyet megldoztak, amely okbl azon ldozatok kz szmlltk, amelyeket teljestettek a vilg kezdete ta. Az jszvetsg np skramentomai a keresztsg (Mt 28,19) s az rvacsora. (Mt 26,26 1 Kor. 11,24)
3. Vannak, akik az jszvetsgi np skramentomai gyannt hetet szmllnak, amelyek kzl mi a bnbnst, az egyhzi szolgk felavatst, de nem azt a ppistst, hanem az apostolit s a hzassgot elismerjk ugyan Isten hasznos intzmnyeil, de skramentomokul nem. A brmls s az utols kenet emberek tallmnyai, amelyek nlkl az egyhz minden kr nlkl el lehet. Nincsenek is azok meg a mi egyhzainkban. Mert van bennk valami olyan, amit vgkppen nem helyeselhetnk. Minden zrkedst, melyet a rmaiak a skramentomok kiszolgltatsnl gyakorolnak, hatrozottan krhoztatunk.
4. Minden skramentomnak egyedli szerzje Isten, de nem az ember. Skramentomokat emberek nem rendelhetnek, mert azok az Isten tiszteletre tartoznak. Az embereknek pedig nem az a tiszte, hogy istentiszteletet rendeljenek s alkossanak, hanem hogy az Istentl rendelt tiszteletet elfogadjk s megrizzk. Ezenkvl a jegyekhez gretek vannak kapcsolva, amelyek megkvnjk a hitet. A hit pedig egyedl Isten igjn alapszik. Isten igjt trvnytblknak vagy okiratoknak tartjuk, a skramentomok pedig megannyi pecstek, amelyeket maga Isten nyom r az okiratokra. s valamint Isten a skramentomok szerzje: akppen munklkodik sznetlenl az egyhzban, amelyben a skramentomokat rendesen szolgltatjk ki; elannyira, hogy a hvk, mikor a skramentomokat az egyhz szolgitl elfogadjk, azt ismerik el, hogy Isten munklkodik az intzmnyben, teht gy fogadjk a skramentomokat, mintha magnak Istennek kezbl vennk t, s nekik az egyhzi szolga vtke (ha szinte igen nagy volna is az), rtalmukra nincs, mivel tudjk, hogy a skramentomok tisztasga az r szerzstl fgg. Ahonnan vilgosan klnbsget is tesznek a skramentomok kiszolgltatsnl az r s az szolgja kztt, azt vallvn, hogy a skramentomok ltal jelzett dolgokat maga az r adja, a jegyeket pedig az r szolgi adjk.
5. A fdolog egybirnt, amelyet Isten minden skramentomban elibnk terjeszt s amelyre figyelmeztek s figyelmeznek az sszes hvk minden idben (amit nmelyek a skramentomok lnyegnek s anyagnak neveznek), Krisztus a Megvlt, amaz egyetlen ldozat, (1 Kor. 5,7) vagyis Istennek ama Brnya, (Jn. 1,29) aki megletett a vilg kezdettl fogva, s ama kszikla, amelybl ittak minden eldeink, (1 Kor. 10,4) aki ltal minden vlasztottak krlmetlkednek kz nlkl a Szentllek ltal (Rm. 2,29) s megmosatnak minden bneikbl s tpllkoznak Krisztus valsgos testvel s vrvel az rk letre.
6. s ami a skramentomokban lev ff dolgot s magt a valsgot illeti, arra nzve mindkt szvetsgbeli np skramentomai egyenlk. Mert a skramentomokban lev ff dolog s maga a valsg mindegyiknl Krisztus, a hvk egyedli Kzbenjrja s Megvltja. Mindegyiknl ugyanazon egy Isten a skramentomok szerzje. Mindkt npnek jegyekl, st az kegyelmnek s greteinek pecsteil adta Isten azokat, hogy az igen nagy jttemnyeire emlkeztessenek, azokat fel-feljtsk, viszont a hvket a vilg minden ms vallstl megklnbztessk, vgre, hogy azokat a hvk lelkikppen hit ltal fogadjk s elfogadvn, az egyhzhoz fzdjenek s ktelessgeikre gyeljenek. Ezekben s ezekhez hasonlkban nem klnbznek mindkt szvetsgbeli np skramentomai, mbr azok a jegyekre nzve klnbzk. Ezekre nzve pedig jelentkeny klnbzsget llaptunk meg: mert a mi skramentomaink szilrdabbak s tartsabbak, tudniillik a vilg vgezetig soha meg nem vltoznak. Ezek egyszersmind beteljesedettnek s befejezettnek bizonytjk mindazt a dolgot s gretet, aminek a leend beteljesedst amazok mg csak jeleztk. Viszont a mieink egyszerbbek s kevsb fradsgosak, kevsb kltsgesek s nincsenek szertartsokba burkolva; azonkvl nagyobb npre tartoznak, amely nevezetesen az egsz vilgon el van terjedve, s mivel vilgosabbak s nagyobb hitet idznek el a Szentllek ltal, teht bsgesebb lelki lds kveti ket.
7. Bizonyra, mivel Krisztust igaz Messisul adta neknk az Isten s a kegyelem bsgesen kiradott az jszvetsgi npre: valsggal megsemmisltek s megszntek az szvetsgi np skramentomai s helykbe lptek az jszvetsg jegyei, gymint a krlmetlkeds helybe a keresztsg s a hsvti brny s ldozatok helybe az rvacsora.
8. Miknt hajdan a skramentomok igbl, jegybl s jelzett dologbl llottak: akppen most is ugyanazon rszekbl vannak: mert Isten igjvel lesznek skramentomokk, amik nem voltak azeltt; ugyanis megszenteli ket az ige s megszentelteknek nyilvntja , aki szerzette. Megszentelni, vagy szent clra sznni ezt jelenti: valamely dolgot Istennek s szent hasznlatra felajnlani, azaz a kznsges s mindennapi hasznlattl elklnteni s szent hasznlatra rendelni. Mert a skramentomokban kznsges hasznlat, kls s lthat dolgokat vesznk jegyek gyannt; ugyanis a keresztsgben jegy a vz eleme s az egyhzi szolga ltal eszkzlt lthat megmoss; a jelzett dolog pedig az jjszlets s a bnkbl val megmoss. (Csel. 2,38) Az rvacsorban pedig jegy a kenyr s bor, a kzhasznlatbl vett eledel s ital, mg a jelzett dolog az rnak hallra adott teste s rettnk kiontatott vre, vagyis az r testnek s vrnek velnk val kzlse. (Mt 26,27-28 1 Kor. 10,16) Kvetkezskppen a vz, kenyr s bor, termszet szerint s az isteni rendelsen meg a szent hasznlaton kvl csupncsak az, aminek mondjuk s tapasztaljuk. Ha azonban hozzjrul az r beszde, Isten nevnek segtsgl hvsval, meg az els szereztets s megszentels feljtsval: akkor azok a jegyek megszenteltetnek s Krisztus is megszentelteknek nyilvntja ket. Mert Krisztus els szerzse s a skramentomok megszenteltetse mindig foganatos marad az Isten egyhzban, annyira, hogy akik nem mskppen szolgltatjk ki a skramentomokat, hanem gy, amint azokat kezdetben az r szerzette: azok most is ama mindennl fensgesebb els megszentelst lvezik. s ezrt mondatnak el a skramentomok kiszolgltatsakor a Krisztus sajt szavai.
9. s mivel az Isten igjbl azt tanuljuk, hogy ezeket a jegyeket az r ms clra szerzette, mint ahogy kznsgesen lni szoktak velk: azrt azt tantjuk, hogy a jegyek most, a velk val szent lskor a jelzett dolgok neveit viselik s tbb nem csupncsak vznek, kenyrnek s bornak hvjk azokat, hanem jjszletsnek, vagy megjuls frdjnek is, viszont az r testnek s vrnek, vagyis az r teste s vre jegyeinek vagy skramentomainak; m nem azrt, mintha a jegyek a jelzett dolgokk tvltoznnak s megsznnnek azok lenni, amik termszet szerint. Klnben ugyanis nem volnnak skramentomok; ha csupncsak magbl a jelzett dologbl llannak, akkor nem volnnak azoknak a jegyei. A jegyek azonban azrt viselik a jelzett dolgok neveit, mivel szent dolgoknak titokzatos jegyei s mivel a jegyek s a jelzett dolgok egymssal skramentomi kapcsolatban vannak, mg pedig egybekapcsolja, vagyis egyesti ket a titokzatos jelents s Annak akarata, vagyis clja, aki a skramentomokat szerzette. Mert a vz, kenyr s bor nem kznsges, hanem szent jegyek. s aki a keresztsg vizt szerzette, nem azzal az akarattal s cllal szerzette, hogy a hvket a keresztsg vizvel csak lentsk, s aki azt parancsolta, hogy az rvacsorban kenyeret egynk s bort igyunk, nem azt akarta, hogy a hvk csak kenyeret s bort vegyenek magukhoz, titokzatossg nlkl, amint odahaza kenyeret esznek: hanem, hogy a jelzett dolgokban is lelkikppen rszesljenek s hit ltal valsggal megmosassanak bneikbl s Krisztussal egyesljenek.
10. Annakokrt ppen nem helyeseljk azok vlekedst, akik a skramentomok megszentelst tudom is n micsoda sajtsgoknak s a megszentelst vgz, vagy a megszentelst vgezni szndkoz egyntl hangoztatott szavak elmondsnak vagy erejnek, vagy ms mellkes dolgoknak tulajdontjk, melyek sem Krisztus, sem az apostolok beszde vagy pldja rvn nem szllottak renk. Nem helyeseljk azok tantst sem, akik a skramentomokrl, mint valami kznsges, nem megszentelt vagy foganatos jegyekrl beszlnek. Nem helyeseljk azok nzett sem, akik a lthatatlanokrt megvetik a skramentomokban lev lthat dolgokat s ltalban azt hiszik, hogy e jegyek rjok nzve feleslegesek, mivel azt gondoljk, hogy a jelzett dolgokban mr rszk van. Ilyeneknek tartottk a messalianusokat. De nem hagyjuk helybe azok tantst sem, akik azt mondjk, hogy a kegyelem s a jelzett dolgok oly szoros kapcsolatban vannak a jegyekkel, hogy akik klskppen rszeslnek a jegyekben, azok a kegyelemben s a jelzett dolgokban belskppen szintn rszesek, brmilyenek is k magok.
11. m, valamint a skramentomok hatst nem az egyhzi szolgk mlt vagy mltatlan volta szerint, gy nem is az azokban rszeslk llapota szerint rtkeljk, mivel elismerjk, hogy a skramentomok hatsa a hittl, jelesen Isten igazsgtl s mer jsgtl fgg. Mert mikppen Isten igje Isten igje marad, melyben nemcsak puszta szavakat mondanak el, amikor azt hirdetik, hanem benne egyszersmind a szavak ltal jelzett vagy jelentett dolgokat is ajnlja az Isten, noha az istentelenek vagy hitetlenek a szavakat halljk s rtik ugyan, de a jelzett dolgokban nem rszeslnek, mivel azokat igaz hittel el nem fogadjk: azonkppen az igbl, jegyekbl s jelzett dolgokbl ll skramentomok is igaz s hathats skramentomok maradnak, melyek nemcsak jelzik a szent dolgokat, hanem Isten ajnlsa folytn meg is vannak bennk a jelzett dolgok, habr a hitetlenek nem fogadjk is el az ajnlott dolgokat. Ennek nem Isten az oka, aki ad s ajnl, hanem oka ennek az emberek bne, akik hit nlkl s mltatlanul veszik el a jegyeket, akiknek hitetlensge az Isten hsgt nem semmisti meg. (Rm. 3,3)
12. Mivel mr a skramentomok mivoltt mindjrt ell eladtuk, egyszersmind kzben azt is megmagyarztuk, hogy mi vgre szereztettek: nem szksges az egyszer mr mondottakat unalomig ismtelgetni; kvetkezskppen szlunk egyenknt az jszvetsgi np skramentomairl.
|