XVIII. RSZ Az egyhz szolgirl, azok intzmnyrl s ktelessgeirl
XVIII. RSZ
Az egyhz szolgirl, azok intzmnyrl s ktelessgeirl
l. Isten az egyhznak egybegyjtse, alaptsa, kormnyzsa s fenntartsa vgett mindenkor alkalmazott szolgkat, most is alkalmaz s alkalmazni fog ezutn is mindaddig, mg az egyhz a fldn meglesz. Az egyhzi szolgk eredete, intzmnye s mkdse teht igen rgi s Istentl van, nem pedig valami j, vagy emberektl val rendelkezs. Isten ugyan az hatalmnl fogva kzvetlenl is egybegyjthetn az emberek kzl az egyhzat, de inkbb akart emberekkel s emberek szolglata ltal cselekedni. Kvetkezskppen az egyhzi szolgk nem csupn szolgk gyannt tekintendk, hanem gy, mint Isten szolgi, akik ltal Isten az emberek idvessgt munklja.
2. Annakokrt vatossgra intnk, hogy a megtrsnkre s oktatsunkra vonatkoz dolgokat a Szentllek annyira rejtelmes hatlynak ne tulajdontsuk, hogy az egyhzi hivatalt szksgtelenn tegyk. Mert ill dolog, hogy emlkezetben tartsuk mindenha az apostol eme szavait: Mimdon hisznek abban, aki fell nem hallottak? Mimdon hallannak pedig hirdet nlkl? Azrt a hit hallsbl van, a halls pedig Isten igje ltal; (Rm. 10,14.17) s azt, amit az r mond az evangliomban: Bizony-bizony mondom nktek, mikor valakit elkldk, valaki azt befogadja, engem fogad be; aki pedig engem befogad, azt fogadja be, aki engem elkldtt; (Jn. 13,20) tovbb azt, amit ama macedniai frfi, az zsiban mkdtt Pl apostolhoz ltomsban szlott: Jer t Macedniba, lgy segtsgl neknk. (Csel. 16,9) Msutt ugyanez az apostol gy szl: Isten mellett munklkod szolgk vagyunk; Isten majorsga, Isten ptse vagytok. (1 Kor. 3,9)Viszont pedig vakodni kell attl is, hogy az egyhzi szolgknak s az egyhzi hivatalnak felettbb sokat ne tulajdontsunk, itt is az r szavaira gondolva, aki azt mondja az evangliomban: Senki sem jhet n hozzm, hanemha az n Atym vonandja t; (Jn. 6,44) gondolva tovbb az apostol e szavaira: Kicsoda Pl s kicsoda Apolls? Szolgk, akik ltal hittetek s amint kinek-kinek az r adta. n plntltam, Apolls ntztt, de Isten adta annak elmenetelt. Azrt, sem aki plntl, valami, sem aki ntz, hanem Isten aki elmenetelt ad. (1 Kor. 3,5-7) Annakokrt higgyk el, hogy Isten minket klskppen szolgi ltal tant igjben, belskppen pedig vlasztottainak szvt a Szentllek ltal hitre gerjeszti, gy hogy ezen jttemnyrt egyedl Istenre tr minden dicssg. (Errl azonban ezen fejtegets els rszben mr volt sz.)
3. s valban vilg kezdete ta alkalmazta Isten a fldn lev legkivlbb embereket, (habr kzlk tbben semmit sem rtettek a vilgi blcsessghez, vagy a blcselkedshez, de kitnk voltak az igazi isteni tudomnyban), nevezetesen a ptrirkkat, akikkel nem ritkn beszlt angyalok ltal. Mert az sapk koruk prfti vagyis tanti valnak, akiket Isten azrt ltetett nehny szzadig, hogy a vilgnak mintegy atyjai s vilgossgai legyenek. ket kvette Mzes a vilghr prftkkal egytt. St utnok elkld a mennyei Atya az egyszltt Fit, a vilg legtkletesebb tantjt, akiben van elrejtve amaz isteni blcsessg, (Kol. 2,3) amely rnk is szllott a legszentebb, legegyszerbb s legtkletesebb tudomny ltal. ugyanis tantvnyokat vlasztott magnak, akiket apostolokk avatott. Ezek pedig elmenvn az egsz vilgba, az evangliom hirdetse ltal mindentt egyhzakat gyjtttek, aztn pedig a vilg sszes egyhzaiba Krisztus parancsolata szerint psztorokat s tantkat rendeltek, akiknek utdai ltal tantotta s igazgatta az egyhzat mind e mai napiglan. Teht valamint Isten a rgi npnek ptrirkkat adott Mzessel s a prftkkal egytt: azonkppen az jszvetsgbeli nphez elkldtte az egyszltt Fit az apostolokkal s az egyhzi tantkkal egyetemben.
4. Viszont az jszvetsgbeli np szolgit klnbz nven nevezzk; ugyanis hvjuk ket apostoloknak, prftknak, evanglistknak, pspkknek, presbytereknek, lelkipsztoroknak s tantknak. (1 Kor. 12,28) Az apostolok nem llapodtak meg valamely biztos helyen, hanem vilgszerte klnbz egyhzakat alaptottak. Amint ezek szervezve voltak, az apostolok onnan tvoztak s helykbe lptek a lelkipsztorok, kiki a maga egyhzban. A prftk, hajdan a jvend elretudi, ltnokai voltak; de az rst is magyarztk. Ily frfiak mg ma is tallhatk. Evanglistknak hvtk az evangliomi trtnet rit, de a Krisztus evangliomnak hirdetit is, amint Pl apostol Timtheusnak meghagyta, hogy az evanglista tisztt vgezze. A pspkk pedig az egyhz felvigyzi s rei, akik az lelmet s egyb szksges dolgokat kezelik az egyhzban. A presbyterek, vagy vnek az egyhznak mintegy tancsosai s atyjai, akik dvs tanccsal kormnyoznak. A lelkipsztorok rkdnek az r nyja felett s ennek szksgleteirl gondoskodnak. A tantk oktatnak s tantjk az igaz hitet s kegyessget. Teht most is szabad az egyhz szolgit pspkknek, presbytereknek, lelkipsztoroknak s tantknak nevezni.
5. Az ezutn kvetkez idkben az egyhz szolginak mg tbb ms elnevezst is bevittk az Isten egyhzba. Nmelyeket ptrirkkk avattak, msokat rsekekk, msokat felszentelt pspkkk. Nmelyek metropolitk, fesperesek, diakonusok, aldiakonusok, gyertyahordozk, rdgzk, neklk, ajtnllk s ki tudn mik lettek, mint bbornokok, prpostok, perjelek, alsbb s felsbb rend atyasgok, nagyobb s kisebb rendek. De mindezekkel mi ne trdjnk, brmik voltak hajdan s brmik jelenleg. Elegend neknk az egyhz szolgirl szl apostoli tan.
6. Miutn teht bizonyosan tudjuk, hogy a szerzeteseket s a szerzetesrendeket vagyis szektkat sem Krisztus, sem az apostolok nem rendeltk: ennlfogva tantjuk, hogy azok az Isten egyhzra nzve nem hasznosak, st veszedelmesek. Mert br hajdan eltrhetk valnak, midn mint remetk lelmket sajt kezkkel kerestk s senkinek terhre nem voltak, hanem az egyhz szolginak mindenben engedelmeskedtek, mint vilgiak: mde hogy most milyenek, ltja s tapasztalja az egsz vilg. Holmi fogadstteleket fitogtatnak s fogadalmaikkal teljesen ellenkez letet lnek, gy, hogy kzlk a legjobbakat is mltn azokhoz kell szmllni, akikrl az apostol gy szlt: Halljuk, hogy nmelyek ti kzttetek rendetlenl jrnak, kik semmit sem dolgoznak, hanem nyughatatlanul cselekesznek. (2 Thess. 3,11) Ilyenek teht nincsenek a mi egyhzainkban s tantjuk, hogy Krisztus egyhzaiban nincs is rjok semmi szksg.
7. Az egyhzi hivatal tisztsgt pedig senki sem bitorolhatja, azaz megvesztegetsekkel, vagy msnem fondorkodsokkal, vagy nknyleg maghoz nem ragadhatja. Az egyhz szolgit hvjk meg s vlasszk trvnyes egyhzi vlasztssal; azaz vlassza ket az egyhz, vagy vlasszk az egyhz ltal e vgbl kikldttek nneplyesen, szp rendben, hborsg, zavar s viszlkods nlkl. De ne akrkit, hanem csakis alkalmas, kell s tiszteletremlt kpzettsggel, kegyes kesenszlssal, termszetes letblcsessggel br, ltalban mrtkletessggel s tisztessges lettel tndkl frfiakat vlasszanak meg amaz apostoli szably szerint, amely 1. Tim. 3. s Tit. 1. rszben van eladva. s akiket megvlasztanak, azokat avassk fl a vnek, nyilvnos imdsggal s kzrtevssel. Itt krhoztatjuk mindazokat, akik sajt knyk szerint futnak, (Jer. 23,21) noha nincsenek megvlasztva, sem kikldetve vagy felavatva. Krhoztatjuk az alkalmatlan s a lelkipsztorban szksges adomnyokkal fl nem ruhzott egyhzi szolgkat. Mindamellett elismerjk, hogy egyik-msik lelkipsztor rtatlan egyszersge az s egyhzban tbbet hasznlt, mint nmelyeknek sokoldal, vlasztkos, finom, de kiss felfuvalkodott tudomnyossga. Ahonnan ma sem vetjk meg egyeseknek kegyes egyszersgt, feltve, hogy az nem teljesen tudatlansgbl ered.
8. Az apostolok ugyan mindazokat papoknak nevezik, akik Krisztusban hisznek, de nem a szolglatra val tekintetbl, hanem azrt, mert Krisztus ltal minden hv kirlly s papp lett s mindnyjan vihetnk Istennek lelki ldozatokat. (1 Pt. 2,9 2 Mz. 19,6 Jel. 1,6) Teht a papi hivatal s az egyhzi szolglat nagyon klnbzik egymstl. Amaz ugyanis kzs minden keresztynnel, amint elbb emltettk, de emez nem. Midn azonban a pps papsgot a Krisztus egyhzbl kikszbltk: ezzel az egyhzi szolglatot nem trltk el. Bizonyra a Krisztus j szvetsgben nincs tbb olyan papsg, mint amilyen volt az szvetsgi npnl, melynek megvolt a kls kenete, szent ltzete s klnfle ceremnija, melyek is a Krisztus elkpei voltak, aki midn eljtt a fldre, azokat betltvn, mind eltrlte, az egyedli fpap marad rkkn rkk, (Zsid. 7,3) akinek a mltsgbl, hogy semmit le ne vonjunk: a pap elnevezst egyetlenegy egyhzi szolgnak sem adjuk meg. Mert a mi Urunk az jszvetsgbeli egyhzban seholsem rendelt olyasfle papokat, akik a szentel pspktl nyert hatalomnl fogva naponknt az ostyt, mint az r testt s vrt ldozzk meg lkrt s holtakrt; hanem olyanokat, akik tantsanak s a skramentomokat kiszolgltassk.
9. Hiszen Pl apostol egyszeren s rviden elibnk advn, hogy mit tartsunk az jszvetsgbeli, vagyis keresztyn egyhz szolgirl s hogy mit tulajdontsunk nekik, gy szl: gy tljen mifellnk az ember, mint Krisztus szolgi s az Isten titkainak sfrai fell. (1 Kor. 4,1) Kvetkezskppen azt akarja az apostol, hogy az egyhz szolgit szolgknak tekintsk. Hyperetknak, azaz alrendelt evezsknek nevezte ket az apostol, akik egyedl a kormnyosra figyelnek; vagyis olyan emberek, akik nem nmagoknak s sajt knyk-kedvk szerint, hanem msoknak, tudniillik sajt uraiknak lnek, akiknek parancsaitl fggenek teljesen. Mert az egyhz szolgjnak az van parancsolva, hogy mindennem ktelessgben ne a sajt nknyt kvesse, hanem csakis azt vgezze, amit az Ura parancsol. Az emltett szentirati helyen ki van fejezve, hogy kicsoda az r, tudniillik Krisztus, akinek az egyhzi szolglat minden teendiben al vannak rendelve az egyhzi szolgk. s hogy minl rszletesebben megmagyarzza az egyhzi szolglatot, azt teszi mg hozz, hogy az egyhz szolgi Isten titkainak sfrai, vagyis kezeli. Pl apostol pedig Isten titkainak nevezte sok helyen, fkppen efzusi levele harmadik rsznek kilencedik versben, a Krisztus evangliomt. A hajdankorban Krisztus skramentomait is titkoknak neveztk. Kvetkezskppen az egyhz szolginak hivatsa az, hogy a hvknek az evangliomot hirdessk s a skramentomokat kiszolgltassk. Mert msutt az evangliomban azt olvassuk a h s okos szolgrl, hogy t az r gondviselv tette az hza npn, hogy azoknak eledelt adjon alkalmatos idben. (Luk. 12,42) Viszont msutt, az evangliom szerint, egy messze fldre indul ember, hzt elhagyvn s szolginak hatalmat advn, kinek-kinek megparancsolta az dolgt. (Mrk 13,34)
10. Most teht bzvst szlhatunk egyetmst az egyhz szolginak hatalmrl s ktelessgeirl. E hatalom felett nmelyek igen buzgn vitatkoztak s hatalmuk al hajtottak minden magasztost e fldn, az r parancsa ellenre, aki vinek megtiltotta az uralkodst s ajnlotta mindenek fltt az alzatossgot. (Mt 18,1-4 20,25-27 Luk. 22,25-26) Mindenesetre van egy ms, tiszta s korltlan hatalom, amelyet jog szerint valnak is neveznek. E hatalom szerint mindenek a mindensg Urnak, Krisztusnak vannak alvetve, amiknt errl nmaga bizonysgot tett, mondvn: Teljes hatalom adatott nkem mennyen s fldn; (Mt 28,18) tovbb: n vagyok amaz els s utols; me lek rkkn rkk s brok a pokolnak s hallnak kulcsaival; (Jel 1,18) viszont: nla van a Dvid kulcsa; ki megnyitja s senki be nem zrja, bezrja s senki meg nem nyitja. (Jel. 3,7) Ezt a hatalmat az r magnak tartja fenn s nem ruhzza t senki msra, hogy aztn maga, folytonosan, a tevkeny szolginak szemllje gyannt lldogljon ott ttlenl. Mert sais ekknt szl: Az vllra adom a Dvid hznak kulcst; (sa. 22,22) aztn gy: Kinek vlln lszen fejedelemsg. (sa. 9,6) Mert a kormnyzst nem teszi msoknak a vllaira, hanem megtartja s gyakorolja hatalmt ma is, mindeneket igazgatvn.
11. Egszen ms a hivatali vagy szolglati hatalom, melyet az tart korltok kztt, aki a teljes hatalom. Ez inkbb hasonlt a szolglathoz, mint az uralkodshoz. Mert ha valamely r, sajt hza felett hatalmat ad a sfrjnak: abbl az okbl adja t neki a kulcsokat is, hogy azokkal bebocsssa a. hzba, vagy kizrja a hzbl azokat, akiket az r bebocsttatni, vagy kizrni akar. E hatalom szerint a szolga ktelessgbl cselekszi azt, amit ura parancsolt s az r helyesli, amit szolgja cselekszik s azt akarja, hogy ennek tettt gy tekintsk s ismerjk el, mintha maga cselekedte volna. Ide vonatkoznak amaz evangliomi mondsok: Neked adom a mennyorszgnak kulcsait s valamit megktzendesz vagy oldandasz a fldn, megleszen ktve vagy oldva az egekben is. (Mt 16,19) Hasonlatoskppen: Valakinek megbocstjtok bneiket, megbocsttatnak nekik, akiknek megtartjtok, megtartatnak. (Jn. 20,23) Ha pedig a szolga nem az ura parancsa szerint teljest mindent, hanem tllp a megbzs hatrain: akkor ura bizonyra rosszalni fogja minden cselekedett. Kvetkezskppen az egyhz szolginak egyhzi hatalma az a hivatali cselekmny, amellyel a szolgk Isten egyhzt kormnyozzk ugyan, de az egyhzban mindent gy cselekesznek, amint az r igjben meghagyta. Ha ezek gy trtnnek, akkor gy tekintsk a hvek, mintha maga az r cselekedte volna. A kulcshatalomrl mr fentebb is szlottunk egyetmst.
12. Az egyhzban pedig minden szolgnak egy s ugyanazon hatalom vagyis foglalkozs adatott. Legalbb kezdetben a pspkk s presbyterek kzs munkval kormnyoztk az egyhzat; egyik sem emelkedett a msiknak felibe, azaz nem ignyelt magnak nagyobb hatalmat vagy urasgot a pspktrsai felett. Mert megemlkezvn az r e szavairl: Aki kzttetek els akar lenni, legyen szolgtok. (Luk. 22,26) alzatossgban sszetartottak s tmogattk egymst klcsns szolglatttelekkel az egyhz kormnyzsban s fenntartsban.
13. A rend megtartsa vgett azonban az egyhzi szolgk kzl valamelyik megbzott sszehvta a gylekezetet s a gylsben a trgyaland dolgokat elterjesztette, msok vlemnyeit egybefoglalta, ltalban erlyesen felgyelt arra, hogy semmi zavar ne trtnjk. gy cselekedett Pter, amint az apostolok cselekedeteirl rott knyvben olvashat; (Csel. 15,7) akit mindamellett ezrt nem helyeztek msok flibe, sem a tbbieknl nagyobb hatalommal nem ruhztk fel t. Igen helyesen mondja Cyprianus vrtan, (De simplicitate clericorum) hogy a tbbi apostol ppen az volt, mint ami Pter volt s ugyanolyan tiszteletben s hatalomban rszeslt, mint . Az elkezds azonban egysgbl indul ki, hogy az egyhz egynek bizonyuljon be. Hieronymus is hasonlkppen szl Pl apostolnak Titushoz intzett levelrl rott magyarzatban: Mieltt - gymond - a stn ingerlsre szakadsok lettek volna a vallsban, az egyhzakat a presbyterek kzs tancsa kormnyozta. De midn kiki azokat, akiket megkeresztelt, maginak nem pedig Krisztusinak tartotta: elhatroztk, hogy egyet a presbyterek kzl kiszemelvn, t a tbbiek flibe emelik, az egyhzrl val teljes gondoskodst re bzzk s gy irtjk ki a viszlkodsok csrit. E hatrozatot azonban Hieronymus nem tartja isteni eredet gyannt, mert azutn hozzteszi, hogy: Valamint a presbyterek tudjk, hogy k az egyhz szoksa szerint felebbvaliknak alrendelve vannak: azonkppen a pspkk is tudjk meg, hogy inkbb szoksbl, mint az r rendelsbl tbbek, mint a presbyterek s az egyhzat azokkal egytt kzsen kell kormnyozniok. gy nyilatkozik Hieronymus. Annlfogva senki sem tilthatja meg jogosan az Isten egyhznak, hogy ehhez az si alkotmnyhoz visszatrjen s hogy azt fogadja el az emberi szoks helyett.
14. Az egyhzi szolgk ktelessgei klnflk, mindamellett azokat nmelyek ktflre szortkoztatjk, minden egyebet ezekbe foglalvn be, melyek is nevezetesen: a Krisztus evangliomnak tantsa s a skramentomok helyes kiszolgltatsa. Az egyhzi szolgk teendje: a szent gylekezet egybehvsa, ebben az Isten igjnek magyarzsa s az egsz tantsnak az egyhz felfogshoz s annak hasznra val alkalmazsa, hogy gy a tants a hallgatknak javra s a hvknek plsre szolgljon. Hangslyozzuk, hogy az egyhzi szolgknak tiszte, hogy a tudatlanokat tantsk, a ksedelmeskedket vagy aluszkonyokat az r taiban val haladsra intsk s szorgalmazzk, a csggedezket pedig vigasztaljk, erstsk s vezzk fl a stn klnfle ksrtsei ellen; tovbb a bnsket feddjk, a tvelygket tbaigaztsk, az elesetteket flemeljk, az ellenmondkat meggyzzk, vgre a farkasokat az r akltl elzzk, a bnket s bnsket blcsen s komolyan megrjk s el ne nzzk s el ne hallgassk a bnt; egyszersmind azonban a skramentomokat kiszolgltassk, az azokkal val helyes lst ajnljk s az azokban val rszeslshez jzan tantssal mindenkit elksztsenek; a hvket szent egyessgben megrizzk, a viszlkodsokat megakadlyozzk, mint szintn a tudatlanokat a keresztynsgben oktassk, a szegnyek szksgleteit a gylekezetnek ajnljk, a betegeket s klnfle megprbltatsokkal terhelteket megltogassk, oktassk s az let tjn megtartsk; ezenkvl pedig nyilvnos imdkozsokat, szksg idejn kln knyrgseket tartsanak bjtlssel azaz szent nmegtartztatssal s buzgn gyeljenek mindarra, ami csak az egyhzak nyugalmra, bkessgre s javra szolgl. Hogy pedig az egyhz szolgja mindezt annl helyesebben s knnyebben teljesthesse, klnsen megkvntatik tle, hogy legyen istenfl, buzg az imdkozsban, a szentrst olvasgassa, mindenkor s mindenben bren legyen s feddhetetlen lettel tndkljk mindenek eltt.
15. s mivel az egyhzban mlhatatlanul kell lenni fegyelemnek s a rgieknl hajdan szoksban volt a kizrs s Isten npnl egyhzi trvnyszkek is voltak, amelyekben ezt a fegyelmet blcs s kegyes frfiak gyakoroltk: teht az is tiszte volt az egyhz szolginak, hogy a fegyelmet az id, kzj s szksg kvnalmai szerint a tagok plsre alkalmazzk. Mely clbl szablyul mindig szem eltt tartand, hogy mindenek plsre trtnjenek, kesen j renddel, zsarnokoskods s zavar nlkl. (1 Kor. 14,40) Mert az apostol arrl tesz bizonysgot, hogy hatalmat adott neki az Isten az egyhzban, nem a rombolsra pedig, hanem az ptsre. (2 Kor. 10,8) Maga az r is megtiltotta, hogy a konkolyt az szntfldbl kigyomlljk, ha flni lehet attl, hogy vele egytt a bzt is kitpik. (Mt 13,29)
16. Egybknt krhoztatjuk ezttal a donatistk tvelygst, akik a tannak s a skramentomok kiszolgltatsnak hatlyos vagy sikertelen voltt az egyhz szolginak j vagy rossz lete szerint mrlegelik. Mert tudjuk, hogy Krisztus szavt mg a gonosz szolgk szjbl is hallgatni kell, mert maga az r mondja: Amelyeket nektek parancsolnak, megcselekedjtek, az cselekedeteik szerint pedig ne cselekedjetek. (Mt 23,2) Tudjuk, hogy a skramentomokat Krisztus szerzse s igje szenteli meg s azok hatsa megvan a kegyesekre nzve, mg ha szinte mltatlan szolgk szolgltatjk is ki azokat. E trgyrl Istennek dicslt szolgja Augustinus sokat vitatkozott a szentrsbl a donatistk ellen.
17. Szksges azonban ktsgenkvl, hogy az egyhz szolgi kztt kell fegyelem legyen. Ez okbl azok tantst s lett buzgn meg kell vizsglni az egyhzi gylseken. A hibzkat - ha megjavthatk - a vnek dorgljk meg s trtsk a j tra; vagy, hogyha javthatatlanok, akkor az igazi psztorok mozdtsk el s mint farkasokat az r nyjtl, zzk el ket. Ha ugyanis tvtantk: abban az esetben teljessggel nem szabad ket megtrni. Az egyetemes zsinatokat nem rosszaljuk, ha apostoli plda mdjra az egyhznak dvre s nem veszlyeztetsre tartjk azokat.
18. Minden h szolga, mint j munks, mlt a maga jutalmra s nem vtkezik egy sem, ha elfogadja a djazst s mindazt, amire a maga s csaldja szmra szksge van. Mert az apostol bizonytja, hogy ezt a gylekezet jogosan adja s az egyhz szolgi jogosan fogadjk el. (1 Kor. 9 1 Tim. 5) Az apostoli tants megcfolja az jrakeresztelket, akik a hivatalukbl l egyhzi szolgkat krhoztatjk s szidalmazzk.
|