XVII. RSZ Az Isten egyetemes s szent egyhzrl s ennek egyedli Fejrl
XVII. RSZ
Az Isten egyetemes s szent egyhzrl s ennek egyedli Fejrl
1. Mivel Isten eleitl fogva azt akarta, hogy az emberek idvezljenek s az igazsg megismersre eljussanak: ebbl szksgkppen kvetkezik, hogy mindig volt, van is s a vilg vgig lesz egyhz, azaz a hvknek a vilgbl elhvott s egybegyjttt gylekezete, vagyis minden szenteknek egyessge, akik tudniillik az igaz Istent az idvezt Krisztusban, az ige s a Szentllek ltal valsggal megismerik s igazn tisztelik, azonkvl a Krisztus ltal ingyen ajndkozott sszes javakban hit ltal rszeslnek. Mindezek ugyanazon egy vrosnak polgrai, ugyanazon r, ugyanazon trvnyek alatt lnek, minden jban egyarnt rszeslnek. Ezeket az apostol gy nevezi: szentek polgrtrsai, Istennek cseldei, (Efz. 2,19) szenteknek nevezvn a fldn lev hvket, akiket az Isten Finak vre szentelt meg. (1 Kor. 6,11) Rejok rtend bizonyra az apostoli hitvalls eme ttele: Hiszem a kznsges keresztyn anyaszentegyhzat, a szenteknek egyessgt.
2. s mivel egyedl csak egy az Isten, egy a kzbenjr Isten s emberek kztt, Jzus a Messis; viszont egy az egsz nyj psztora, egy ennek a testnek a Feje, vgl egy a llek, egy az idvessg, egy a hit, egy a testamentom vagyis a szvetsg: szksgeskppen kvetkezik, hogy csakis egy az egyhz, amelyet azrt neveznk kznsgesnek, mert egyetemes, s a vilg minden rszn el van terjedve s minden idre kiterjed s sem helyhez, sem idhz nincs ktve. Krhoztatjuk teht a donatistkat, akik az egyhzat Afriknak tudom is n melyik szegleteibe szortottk. Nem helyeseljk a rmai papsg llspontjt sem, amely szinte egyedl a rmai egyhzat fitogtatja egyetemesnek.
3. Klnben az egyhzat klnbz rszekre vagyis alakzatokra osztjk, de nem azrt, mintha nmagban elklntve vagy sztszaggatva volna, hanem inkbb tagjainak klnbzsgre val tekintetbl. Nmelyek ugyanis azt tartjk, hogy van egy kzd, s van egy msik, a gyzedelmesked egyhz. Amaz mg kzd a fldn s harcol a testisggel, vilggal s ennek fejedelmvel a stnnal, a bnnel s halllal; emez pedig elnyervn mr a plyabrt, diadalmaskodik az gben mind a fltt, amit legyztt s rvendez az r eltt. Mindamellett kzttk kzssg, azaz kapcsolat van.
4. A fldn kzd egyhzban mindig szmos rsz-egyhz volt; ezek azonban mindannyian az egyetemes egyhz egysghez tartoznak. Mskppen alakult ez a trvny eltt az sapk idejben; mskppen Mzes korban a trvny ltal s mskppen alaktotta Krisztus, az evangliom ltal. ltalban kt np jn leginkbb szmtsba, gymint az izraelitk s a pognyok, vagyis azok, akiket zsidkbl s pognyokbl gyjtttek ssze az egyhzba. ppengy kt, tudniillik s j szvetsgrl lehet sz. Mindezen npekre nzve azonban csakis egy kzssg volt s van, egy idvessg az egy Messisban, akiben - mint egy testnek a tagjai - egy F alatt egyeslnek mindnyjan, ugyanazon hitben, ugyanazon lelki eledelben s italban rszeslvn. Mindamellett itt elismerjk, hogy klnbzk voltak az idk, klnbzk a hitvallsok, a meggrt s az elkldtt Messisra vonatkozlag, s hogy a szertartskodsok eltrltetse utn tisztbb vilgossg fnylik elttnk s dsabb lelki ajndkokat s teljesebb szabadsgot nyertnk.
5. Isten emez egyhzt nevezzk az l Isten hznak, amely l s lelki kvekbl plt (1 Pt. 2,5) s mozdthatatlan ksziklra helyeztetett azon az alapon, amelyen kvl mst nem lehet vetni (1 Kor. 3,11) s ezrt igazsg oszlopnak s erssgnek is nevezi az apostol. (1 Tim. 3,15) Mg az egyhz ezen a kszikln a Krisztuson s a prftk s apostolok alapjn nyugszik: addig nem tved. Nem lehet azonban csodlkozni azon, ha tved, valahnyszor elszakad Attl, aki egyedl az igazsg. Az egyhzat szznek s Krisztus jegyesnek, mg pedig egyedli s szeretett jegyesnek is nevezik. Az apostol ugyanis gy szl: Eljegyeztelek titeket egy frfinak, hogy tiszta szzet lltsak a Krisztus el. (2 Kor.11,2) Ezkiel prfta (Ezk. 34,22) s Jnos apostol (Jn. 10,2) nevezik az egyhzat juhok nyjnak az egy psztor Krisztus alatt; viszont nevezzk Krisztus testnek, mivel a hvk Krisztusnak l tagjai, kiknek fejk a Krisztus.
6. A fnek kivl jelentsge van a testen. Belle rad let a testbe, szelleme igazgatja mindenekben, belle j nvekeds s gyarapods egyarnt. ppen ezrt a testnek csakis egy feje van s ez a testtel sszhangzsban van. Ennlfogva nem lehet ms feje az egyhznak, mint Krisztus. Mert valamint az egyhz lelki test: gy szksgkppen hozzill, bizonyra lelki fejnek kell lenni. s nem is kormnyozhatja ms llek, mint a Krisztus lelke. Pl apostol is ezt mondja: az egyhz testnek Feje, aki a kezdet s a halottak kzl elsszltt, hogy mindenek kztt legyen f. (Kol. 1,18) Ugyan mondja: Krisztus Feje az egyhznak s ugyan megtartja a testnek. (Efz. 5,23) Viszont: Krisztus az egyhz Feje, mely az teste s teljessge Annak, aki mindeneket betlt mindenekkel. (Efz. 1,22-23) s: mindenestl fogva nvekedjnk Abban, aki F, tudniillik Krisztusban, kibl az egsz test szp rendben egybeszerkesztve, nvekedst vesz. (Efz. 4,15-16)
7. Nem helyeseljk teht a rmai papsgnak azt a tantst, amely sajt rmai pspkt a fldn kzd egyhz egyetemes psztorv s legfbb fejv, st mi tbb: Krisztus valsgos helyettestjv teszi, akinek, mint k mondogatjk, az egyhzban teljes hatalma s legfbb urasga van. Mert mi azt tantjuk, hogy Krisztus az r, marad az egyedli egyetemes psztor, a fpap az Atya Isten eltt, s az egyhzban az sszes fpapi vagyis fpsztori tisztet mind e vilg vgezetig teljesti, annakokrt nincs szksge semmi helyettesre, amilyenre csakis tvollevnek van szksge. Krisztus azonban jelen van az egyhzban (Mt 28,20) s annak letad feje. Apostolainak s az apostolok utdainak igen szigoran meg is tiltotta az egyhzban val elsbbsget s uraskodst. (Mt 20,26) Mindazokat teht, akik e tiszta igazsgnak ellenemondanak s elleneszeglnek s Krisztus egyhzba ellenkez kormnyzatot visznek be: kicsoda ne ltn t, hogy azok kz kell sorolnunk, akikrl Krisztus apostolai, Pter (2 Pt. 2,1) s Pl (Csel. 20,29-30 2 Kor. 11,3 2 Thess. 2,3) jvendlnek.
8. A rmai f elvetsvel azonban semmifle rendetlensget vagy zavart nem idznk el Krisztus egyhzban; mert azt tantjuk, hogy az egyhznak az apostoloktl ered kormnyzsa elegend neknk az egyhz j rendben tartsra, mert az egyhz kezdetben - midn mg ilyesfle rmai f nlkl volt, amilyenrl most azt mondogatjk, hogy az egyhzat rendben tartja - egyltalban nem volt rendetlen s rendezetlen. A rmai f megrzi ugyan zsarnoksgt s az egyhzba behurcolt romlottsgot, de koronknt meg is akadlyozza, tjt llja s minden erejbl meghistja az egyhz reformlst.
9. Azt vetik szemnkre, hogy a mi egyhzainkban - miutn a rmai egyhztl klnvltak - sokfle viszlkodsok s szakadsok vannak, s gy azok nem igazi egyhzak. Mintha bezzeg a rmai egyhzban soha semmifle szakadsok, ellenkezsek s versengsek nem fordultak volna el, mg pedig a valls dolgban, s nem annyira az iskolkban, mint a szszkeken, a np krben. Tudjuk, hogy az apostol mondotta: Isten nem zavarnak, hanem bkessgnek Istene. (1 Kor. 14,33) s: mivelhogy ti kzttetek irigysg s versengs s visszavons van, nem testiek vagytok-e? (1 Kor. 3,3) m nem lehet tagadni, hogy habr az apostoli egyhzban szintn voltak viszlkodsok s ellenkezsek, mgis az Isten vele volt az apostoli egyhzzal s az apostoli egyhz igazi egyhz volt. Pter apostolt ugyanis megfeddi Pl apostol, (Gal. 2,11) ettl pedig elszakadt Barnabs. (Csel. 15,39) Az antiochiai egyhzban komoly vita tmadt azok kztt, akik ugyanazon Krisztust hirdettk, amint azt Lukcs, az apostolok cselekedeteirl rott knyv tizentdik rszben elbeszli. Mindig voltak az egyhzban slyos vitk s a legjelesebb egyhzi tantk fontos dolgok felett eltr vlemnyben voltak, de azrt e vitatkozsok miatt az egyhz nem sznt meg az lenni, ami volt. Mert Isten az tetszse szerint az egyhzi viszlkodsokat nevnek dicssgre, vgre az igazsg feldertsre s arra hasznlja, hogy azok, akik llhatatosak, nyilvnvalkk legyenek. (1 Kor. 11,19)
10. Egybirnt, valamint Krisztuson kvl mst az egyhz fejl el nem ismernk: ppengy nem ismernk el brmely egyhzat igaz egyhznak, amely magt igaz egyhz gyannt fitogtatja; hanem azt tantjuk, hogy az az igaz egyhz, amelyben az igaz egyhz jegyei vagyis ismertet jelei megtalltatnak. Ilyen mindenek felett az igaz s tiszta igehirdets, amint rnk maradt a prftk s apostolok irataiban, akik mindannyian Krisztushoz vezrelnek, aki az evangliomban ekknt szlott: Az n juhaim az n szmat hallgatjk s n rk letet adok nkik; (Jn. 10,27-28) idegen psztort nem kvetnek, hanem elfutnak attl, mert nem ismerik az idegeneknek szavt. (Jn. 10,5) s akik ilyenek az egyhzban, azokban egy a hit, egy a llek, ennlfogva egyedl egy Istent imdnak, egyedl t tisztelik llekben s igazsgban, egyedl t szeretik teljes szvbl s minden erbl, egyedl t hvjk segtsgl az egyedli Kzbenjr s Szszl Krisztus ltal s Krisztuson s a benne val hiten kvl igazsgot s letet seholsem keresnek. Mivel k egyedl Krisztust ismerik el az egyhz fejl s alapjul s re tmaszkodva, naponknt val bnbnat ltal megjulnak: a rjok rakott keresztet trelemmel hordozzk, st tettets nlkl val szeretet ltal Krisztus minden tagjval egybekttetvn, e szeretettel bizonytjk be, hogy k Krisztusnak tantvnyai, megmaradvn a bkessg s szent egysg ktelkben. Egyszersmind rszt is vesznek a Krisztustl szerzett s az apostoloktl rnk szllott skramentomokban s azokkal nem lnek mskppen, hanem amint az rtl vettk. Mert mindenki ismeri az apostol eme mondst: n az rtl vettem, melyet nktek eltkbe is adtam. (1 Kor. 11,23) Annakokrt krhoztatjuk azokat az egyhzakat, mint a Krisztus igaz egyhztl elidegenedetteket, amelyek nem olyanok, mint aminknek lennik kellene, brmint krkednek is pspkeik rksdsvel, egyhzuk egysgvel s rgisgvel. St inkbb azt parancsoljk neknk az apostolok, hogy a blvnyimdst s Babilont kerljk, ebben ne legyen rsznk, hacsak azt nem akarjuk, hogy Isten csapsaiban is rsznk legyen. (1 Kor. 6,9 10,7 2 Kor. 6,17 Jnos 5,21 Jel. 18,4)
11. A Krisztus igaz egyhzval val egyessget pedig oly nagyra becsljk, hogy tagadjuk, mintha lhetnnek Isten eltt azok, akik az Isten igaz egyhzval kzssgben nincsenek, hanem tle elszakadnak. Mert miknt N brkjn kvl sehol sem vala megtartats, midn a vilg znvzzel elpusztult: azonkppen azt hisszk, hogy Krisztuson kvl - aki nmagt adja oda a vlasztottaknak megelgttetsl - sehol sem tallhat biztos idvessg; kvetkezskppen azt tantjuk, hogy azoknak, akik lni akarnak, Krisztus igaz egyhztl elszakadniok nem szabad.
12. Mindazltal a felsorolt ismertet jelekkel nem szortjuk oly szk korltok kz az egyhzat, hogy azt lltsuk, miszerint mindazok kvl vannak az egyhzon, akik vagy nem rszeslnek a skramentomokban, - br szndktalanul, s nem becsmrlsbl, hanem inkbb kikerlhetetlen szksgtl knyszertve, akaratuk ellenre tartjk tvol magokat azoktl vagy nlklzik azokat, - vagy pedig akikben a hit ottan-ottan lazul, de teljesen ki nem aluszik s meg nem sznik, akr pedig akikben gyarlsgok s tvelygsek fordulnak el. Mert tudjuk, hogy Istennek Izrel orszgn kvl is voltak kedveltjei e vilgon. Tudjuk, mi trtnt Isten npvel a babiloni fogsgban, midn hetven esztendeig ldozatok nlkl voltak. Tudjuk, mi trtnt a Krisztust megtagad Pterrel s mint van dolguk naprl-napra az Isten vlasztott hveinek, midn tvelyegnek s ertelenek. Tudjuk tovbb azt is, mink voltak a galatiabeli s korinthusi egyhzak az apostolok korban, melyeknl sok s slyos bnt r meg az apostol s mgis Krisztus szent egyhzainak nevezi ket.
13. St nha az is megtrtnik, hogy Isten, igaz tletbl, igjnek igazsgt s a kzs hitet s az igazi istentiszteletet annyira elhomlyosulni s megrendlni engedi, hogy ltszlag az egyhz majdnem megsemmisl s elenyszik, amint ez, Ilys korban s ms idkben is megtrtnt. De, mg az ilyen stt idszakokban is vannak e vilgon, akik Istent igazn imdjk s nem kevesen m, hanem htezeren s tbben is. (1 Kir. 19,18) Mert az apostol is gy kilt fel: Az Istennek ers fundamentoma megll, melynek pecste ez: tudja az r, kik az vi. (2 Tim. 2,19) Annakokrt az egyhz lthatatlannak is nevezhet, nem mintha az egyhzat alkot emberek volnnak lthatatlanok, hanem mert szemeink ell br elrejtve, de Isten eltt egyedl ismeretes levn, az emberi tlkpessget gyakran fellmlja.
14. Viszont nem mindnyjan szentek, l s igaz tagok azok, akiket az egyhzhoz szmtanak. Mert sok kpmutat van, akik Isten igjt klskppen hallgatjk s a skrmentomokban nyilvnosan rsztvesznek s Istent egyedl a Krisztus ltal segtsgl hvni, Krisztusrl mint egyedli igazsgukrl vallst tenni, Istent tisztelni, a szeretet munkit gyakorolni s a megprbltatsok kzepett egy ideig trelemmel kitartknak ltszanak: de belsejkben a Llek igazi megvilgostsa, az igaz hit, a szvbeli tisztasg s a kitart llhatatossg nincs meg. Brkik s brmik legyenek is ezek, utoljra lelcztatnak. Jnos apostol ugyanis gy szl: Mi kzlnk mentek ki, de nem kzlnk valk valnak; mert ha mi kzlnk valk voltak volna, megmaradtak volna velnk. (1 Jn. 2,19) Ezeket, br nem tartoznak az egyhzhoz, mgis amg kegyessget sznlelnek, az egyhzhoz szmlljk ppen gy, mint a trsadalom rulit, mieltt felfedezik ket, a polgrokhoz szmtjk, s miknt a bza kztt konkoly s polyva talltatik, vagy miknt az p testen golyvk s daganatok fordulnak el, holott valsggal inkbb nyavalyi s ktelensgei a testnek, mintsem valdi tagjai. Annakokrt Isten egyhzt mltn hasonltjuk hlhoz, amely mindenfle halat fog s szntfldhz, amelyen bza s gyom is talltatik. (Mt 13,24.47) Itt felettbb vakodnunk kell, hogy id-nap eltt ne tljnk s ne iparkodjunk kizrni, krhoztatni avagy tnkre tenni azokat, akiket az r nem akar kizratni s krhoztatni, vagy akiket az egyhz krosodsa nlkl eltvoltanunk nem lehet. Viszont vigyzni kell arra is, hogy mg a hvek szunnyadoznak, azalatt a gonoszok eljvn, krt ne okozzanak az egyhznak.
15. Tantjuk tovbb, hogy buzgn kell gyelni arra, miben ll fkppen az egyhz igaz s egysges volta, hogy knnyelmen szakadsokat ne okozzunk s ne terjessznk az egyhzban. Nem a ceremnikban s klsleges szoksokban ll az, hanem inkbb a kzs hit igazsgban s egysgben. A kzs hitet pedig nem emberi trvnyek adtk elnkbe, hanem a szentrs, amelynek rvid tartalma az apostoli hitvalls. Olvassuk ugyan, hogy a rgieknl szertartsi tekintetben sokfle klnbsg volt, de ez szabad volt s sohasem gondolt senki arra, hogy emiatt az egyhz egysge megsznnk. Azt mondjuk teht, hogy az egyhz valsgos egysge a hitttelekben s Krisztus evangliomnak igaz, sszhangz hirdetesben s magtl az rtl vilgosan rendelt szertartsokban hatrozdik. Amirt is kivlan hangslyozzuk az apostol eme mondst: Akik csak tkletesek vagyunk, gy gondolkozzunk. De ha valamiben mskppen gondolkoztok, azt is kijelenti nktek az Isten. De amire eljutottunk, ugyanez szerint jrjunk, mint szably szerint; ugyangy gondolkozzunk. (Fil. 3,15-16)
|