XVI. RSZ A hitrl s a j cselekedetekrl, ezek jutalmrl s az ember rdemrl
XVI. RSZ
A hitrl s a j cselekedetekrl, ezek jutalmrl s az ember rdemrl
l. A keresztyn hit nem vlemny s emberi elhitets, hanem a legszilrdabb bizodalom s nyilvnval s llhatatos szvbeli helybenhagys, ltalban az Isten igazsgnak - mely a szent iratokban s az apostoli hitvallsban van eladva - st magnak Istennek, a legfbb jnak, s fkppen az isteni gretnek s minden gret beteljesedsnek, azaz Krisztusnak legbizonyosabb elfogadsa.
2. Ez a hit azonban Isten ingyen ajndka, amelyet egyedl ajndkoz kegyelmbl vlasztottainak mrtk szerint, s amikor, akinek s amennyit akar, mg pedig a Szentllek ltal, az evangliom hirdetse s hitbuzg imdkozs folytn. Ez a hit gyarapodik is, ami szintn Isten ajndka, klnben nem szlottak volna az apostolok ekppen: Uram, nveljed a mi hitnket! (Luk. 17,5)
3. s mindezt, amit a hitrl idig mondottunk, gy tantottk mr az apostolok is. Mert Pl apostol szerint a hit a remnylett dolgok valsga s a nemltott dolgokrl val meggyzds. (Zsid. 11,1) Ugyancsak szerinte Istennek valamennyi gretei a Krisztus ltal igenek s menek. (2 Kor.1,20) A filippibelieknek azt mondja, hogy nekik adatott a kegyelem, hogy higgyenek a Krisztusban. (Fil. 1,29) s Isten mindenkivel kzlte a hit mrtkt. (Rm. 12,3) Viszont, nem mindenek a hit s nem mindenek engedelmeskednek az evangliomnak. (Rm. 10,16 2 Thess. 3,2) De Lukcs is bizonysgot tesz errl, gy szlvn: Hittek, akik csak az rk letre rendelve valnak. (Csel. 13,48) Ezrt nevezi Pl apostol is a hitet Isten vlasztottai hitnek. (Tit. 1,1) Majd gy szl: A hit hallsbl van, a halls pedig Isten igjbl. (Rm. 10,17) Tbb ms helyen is gyakran parancsolja, hogy imdkozzunk a hitrt.
4. Ugyanazon apostol a hitet hathatsnak s szeretet ltal munklkodnak nevezi. (Gal. 5,6) Ez lecsendesti a lelkiismeretet is, s szabad utat nyit az Istenhez, hogy bizodalommal jruljunk hozz s megnyerjk Tle mindazt, ami hasznos s szksges. Ez tart meg bennnket Isten s felebartunk irnt tartoz ktelessgnkben; ez ersbti trelmnket a megprbltatsok kzepett s igazi vallsttelt alkot s nyjt, szval mindennem j gymlcsket s j cselekedeteket hoz ltre.
5. Mi ugyanis azt tantjuk, hogy a valsgos jcselekedetek l hitbl szrmaznak a Szentllek ltal s azokat a hvk Isten akarata s igjnek szablya szerint teljestik. Mert Pter apostol azt mondja: Teljes igyekezeteteket erre rvetvn, mutasstok fl a ti hitetekben az ernyt, az ernyben a beltst, a beltsban pedig a mrtkletessget (2 Pt. 1,5-6) stb. Elbb pedig megmondottuk, hogy Isten trvnye, mely az Isten akarata, a j cselekedetekre nzve tmutatst ad elnkbe. s Pl apostol gy szl: Ez az Isten akarata, tudniillik a ti megszenteltetsetek, hogy megoltalmazztok magatokat a parznasgtl s hogy senki meg ne rontsa s meg ne csalja az atyjafit valami dologban. (1 Thess. 4,3-6) Mert Isten nem kedveli a cselekedeteket s a sajt vlemnynk szerint vlasztott szolglatokat, amiket Pl apostol nakarat szerint val tisztelsnek nevez. (Kol. 2,23) Errl mondja az r az evangliomban: Hiba tisztelnek engemet, ha olyan tudomnyokat tantanak, amelyek embereknek parancsolatai. (Mt 15,9) Rosszaljuk teht az enem cselekedeteket, ellenben helyeseljk azokat s treksznk azokra, amelyek Isten akarata s parancsolata szerint valk.
6. Ilyeneknek kell is lenni, habr nem azrt, hogy ezek ltal rk letet rdemeljnk, mert az apostol mondsa szerint az rk let Isten ajndka; (Rm. 6,23) sem nem fitogtats vgett, melyet megvet az r, (Mt 6,2) sem nem nyeresgvgybl, melyet hasonlkppen krhoztat, (Mt 23,14) hanem igenis Isten dicssgre, hivatsunk dszre, Isten irnt val hlnk bebizonytsra s felebartunk hasznra. Mert ismt Urunk mondja az evangliomban: gy fnyljk a ti vilgossgotok az emberek eltt, hogy lssk a ti j cselekedeteiteket s dicstsk a ti mennyei Atytokat. (Mt 5,16) Pl apostol mg gy szl: Jrjatok, mint illik a ti hivatalotokhoz; (Efz. 4,1) tovbb: Valamit tesztek beszddel vagy cselekedettel, mindent az r Jzus nevben cselekedjetek, hlt advn az Istennek s az Atynak ltala. (Kol. 3,17) Ugyan: Senki se keresse, ami az v, hanem mindenki azt keresse, ami a ms. (1 Kor. 10,24 Fil. 2,4) s tanuljk meg a mieink is, hogy j cselekedetekkel jrjanak ell a szksges hasznokra, hogy ne legyenek gymlcs nlkl valk. (Tit. 3,14)
7. Teht, noha azt tantjuk az apostollal, hogy az ember ingyen kegyelembl igazul meg Krisztusban val hit ltal s nem valamely j cselekedetek ltal: mindazltal nem kicsinyeljk s nem krhoztatjuk a j cselekedeteket, mert tudjuk, hogy az ember nem azrt teremtetett, sem nem azrt szletett jj a hit ltal, hogy ttlenkedjk, st inkbb azrt, hogy sznetlenl cselekedje, ami j s hasznos. Mert az evangliomban azt mondja az r: Minden j fa j gymlcst terem. (Mt 7,17) Viszont: Aki nbennem marad, az j gymlcst terem. (Jn. 15,5) Az apostol meg gy szl: Istennek alkotmnyai vagyunk, akik teremtettnk a Krisztus Jzusban a j cselekedetekre, melyeket ksztett az Isten, hogy azokban jrnnk. (Efz. 2,10) s ismt: Aki magt adta rettnk, hogy megvltson minket minden hamissgtl s tiszttson magnak kivltkppen val npet, j cselekedetekre igyekezt. (Tit. 2,14) Annlfogva krhoztatjuk mindazokat, akik a jcselekedeteket megvetik, vagy dre mdon azt mondogatjk, hogy azok hibavalk s nem kell velk trdni.
8. Klnben pedig, amint elbb is mondottuk, nem az a vlemnynk, mintha a j cselekedetek ltal idvezlnnk s mintha azok az idvessgre oly szksgesek volnnak, hogy nlklk senki sem idvezlhetne; mert egyedl kegyelembl s Krisztus jsga ltal idvezlnk. A cselekedetek szksgkppen hitbl szrmaznak s azoknak nem sajtkppen tulajdonttatik az idvessg, mert ez tulajdonkppen kegyelmi adomny. Hiszen nagyon ismeretes az apostol ama mondsa: Hogyha kegyelembl van, teht nem cselekedetekbl, mert gy a kegyelem nem volna kegyelem; hogyha pedig cselekedetekbl: teht nem kegyelembl, mert gy a cselekedet nem volna cselekedet. (Rm. 11,6)
9. Azokat a cselekedeteket pedig, melyeket mi hit ltal teljestnk, kedveli s helyesli az Isten, minthogy Isten eltt azok a kedvesek, akik Krisztusban val hitbl teljestenek j cselekedeteket, amelyek mg ezenfell Isten kegyelmbl a Szentllek ltal trtnnek. Mert Pter apostol gy szl: Minden nemzetsgben kedves neki akrki, aki t fli s igazsgot cselekszik. (Csel. 10,34-35) Pl apostol pedig ezt mondja: Nem sznnk meg rettetek imdkozni s titeket krni, hogy jrjatok, amint az rhoz mlt, minden engedelemre, minden j cselekedettel gymlcst teremvn. (Kol. 1,9-10)
10. Annakokrt buzgsggal tantjuk a valsgos, nem a hamis, vagy blcselkeds szlte ernyeket, a valsggal j cselekedeteket s a keresztyn emberrel vele szletett ktelessgeket s tlnk telhet igyekezettel s odaadssal oltjuk be azokat mindenekbe, rosszalvn mindazoknak a ttlensgt s ktsznsgt, akik szjjal dicsrik s valljk, de erklcstelen letkkel beszennyezik az evangliomot. Ez okbl intleg, vigasztallag s bntetleg fltrjuk Istennek rettenetes fenyegetseit, valamint magasztos greteit s bsges ajndkait is.
11. Tantjuk tovbb, hogy Isten a jt cselekvket gazdagon megjutalmazza ama prftai monds szerint: Tartztasd meg szavadat a srstl, mert meglesz a te cselekedetednek jutalma. (Jer. 31,16) Az evangliomban is gy szlt az r: rljetek s rvendezzetek, mert a ti jutalmatok bsges mennyekben. (Mt 5,12) s: aki italt ad egynek e kicsinyek kzl, csak egy pohr hideg vizet, bizony mondom nektek, nem veszti el annak jutalmt. (Mt 10,42) Mindazltal ezt a jutalmat, melyet az r ad, nem az azt elfogad ember rdemnek, hanem Isten jsgnak, kegyessgnek s igazmondsgnak tulajdontjuk, mert grte s adta azt; aki br nem tartozik senkinek semmivel, mgis azt grte, hogy hsges tisztelinek jutalmat ad, st mg azt is kzli velk, hogy t imdjk. Egybirnt igen sok cselekedet van, ami nem mlt Istenhez, st mg a szentek cselekedeteiben is igen sok fogyatkozs tallkozik; mivel azonban Isten azokat, akik a cselekedeteket teljestik, Krisztusrt kegyelmbe fogadja s szereti: ennlfogva meg is adja nekik az grt jutalmat. Mert msklnben is minden mi igazsgunk a megfertztetett ruhhoz hasonlttatik. (sa. 64,6) Az r is gy szl az evangliomban: Ha mindazokat megcselekeszitek is, amik nktek parancsoltattak, ezt mondjtok: Haszontalan szolgk vagyunk, mert amit tartoztunk cselekedni, azt cselekedtk. (Luk. 17,10)
12. Teht br tantjuk, hogy Isten a mi j cselekedeteinket megjutalmazza: mindazltal Augustinussal egytt azt is tantjuk, hogy Isten mibennnk nem a mi rdemeinket, hanem sajt ajndkait koronzza meg. Kvetkezskppen minden jutalomrl, amelyet nyernk, azt mondjuk, hogy az kegyelem; mg pedig inkbb kegyelem, mint jutalom, amennyiben ami jt csak cseleksznk, mindazt inkbb Isten ltal, mint nmagunk ltal visszk vghez, amirt Pl apostol is ekknt szl: Mid van, amit nem kaptl? Ha pedig kaptad, mit krkedel, mintha nem kaptad volna? (1 Kor. 4,7) s ebbl azt kvetkezteti ama boldog vrtan Cyprianus, hogy semmivel sem kell krkednnk, mivel semmink sincs. Krhoztatjuk teht azokat, akik az emberek rdemeit annyira vdelmezik, hogy Isten kegyelmt feleslegess teszik.
|