XIV. RSZ A bnbnatrl s az ember megtrsrl
XIV. RSZ
A bnbnatrl s az ember megtrsrl
1. Az evangliommal kapcsolatban van a bnbnatrl szl tan. Az r ugyanis gy szl az evangliomban: Hirdettetnie kell az n nevemben a megtrsnek s a bnk bocsnatnak minden npek kztt. (Luk. 24,27) Bnbnaton pedig rtjk a bns ember lelkletnek tvltozst, amelyet az evangliomi ige s a Szentllek idz el s amelyet az ember igaz hittel fogad el; minek kvetkeztben a bns ember a veleszletett romlottsgot s az Isten igje ltal elibe trt sszes bneit megismeri s szve szerint megbnja s nemcsak hogy sr miattok Isten eltt s szgyenrzettel szintn bevallja, hanem felhborodssal meg is veti azokat: immr komolyan gondolkozvn a megjobbulsrl, az rtatlansgra s ernyekre val llhatatos trekvsrl, hogy aztn szentl ebben gyakorolja magt letnek htralev minden napjaiban. s me, ez az igazi bnbnat, nevezetesen az Istenhez s minden jhoz val szinte megtrs s a stntl s minden gonosztl val elsznt elforduls.
2. Hatrozottan mondjuk pedig, hogy ez a bnbnat egyedl Isten ajndka s nem a sajt erink munkja. Mert az apostol parancsolja, hogy a h egyhzi szolga szelden fenytse az ellenszeglket, ha taln egykor az Isten az igazsg megismersre trten ket. (2 Tim. 2,24-25)
3. Mr pedig amaz evangliombeli bns n, (Luk. 7,38) aki knnyeivel ntz az r lbait, s Pter, aki Urnak megtagadsa miatt keservesen srt s knnyezett: (Mt 26,75 Luk. 22,62) nyilvn igazoljk, milyennek kell lennie a bnbn lelknek, amely igazn sr az elkvetett bnk miatt. De meg a tkozl fi s az evangliomban a farizeussal egybehasonltott vmszed is, a legmegfelelbb alakjban mutatjk fel elttnk, miknt kell megvallani bneinket Isten eltt. Amaz gy szlott: Atym! Vtkeztem az g ellen s te ellened, s nem vagyok immr mlt, hogy fiadnak hvassam, tgy engem olyann, mint a te breseid kzl egy. (Luk. 15,18-19) Emez pedig mg a szemeit sem mervn flemelni az gre, veri vala mellt s kilt: Isten! lgy irgalmas nkem bnsnek. (Luk. 18,13) s mi nem ktelkednk afell, hogy Isten ket kegyelmbe befogadta; mert Jnos apostol ekknt szl: Ha megvalljuk a mi bneinket, h s igaz az Isten, hogy megbocsssa neknk bneinket s megtiszttson minket minden hamissgtl. Ha azt mondjuk, hogy nem vtkeztnk, hazugg tesszk t s az igje nincs bennnk. (Jn. 1,9-10)
4. Hisszk pediglen, hogy elgsges ez az szinte vallsttel, amely trtnik egyedl az Isten eltt, avagy kln, Isten s a bns kztt, vagy nyilvnosan a templomban, ahol a bnrl val egyetemes vallsttelt mondjuk el. s a bnbocsnat elnyersre nzve nem is szksges, hogy brki is a maga bneit a papnak vallja meg, ennek flbe sugvn azokat, hogy viszont a pap keznek fejre ttele ltal rtesljn a feloldoztats fell: mert errenzve a szent iratokban sem parancsolat, sem plda nem fordul el. Dvid bizonysgot tesz s gy szl: Vtkemet bevallm nked, bnmet el nem fedeztem. Azt mondm: Bevallom hamissgomat az rnak s Te elvetted rlam bneimnek terht. (Zsolt. 32,5) De maga az r is, midn imdkozni s egyszersmind bneinket megvallani tantott, gy szlt: gy imdkozzatok: Mi Atynk! ki vagy a mennyekben, bocssd meg a mi vtkeinket, mikppen mi is megbocstunk az ellennk vtkezknek. (Mt 6,9.12) Szksges teht, hogy Istennek, a mi Atynknak megvalljuk bneinket, s felebartunkkal, ha t megsrtettk, bkljnk ki. A bnbevalls ezen nemrl mondja Jakab apostol: Valljtok meg egymsnak bneiteket. (Jak. 5,16) Ha pedig valaki, bneinek terhtl s bonyodalmas megksrtsektl lesjtva, tancsot, oktatst s vigasztalst hajt krni kln vagy az egyhz szolgjtl, vagy az r trvnyben jrtas ms atyafitl: azt nem helytelentjk. Hasonlkppen teljes mrtkben helyeseljk azt az egyetemes s nyilvnos bnbevallst, melyet a templomban s a szent gylekezetekben szoks elmondani, mert ez a szent iratokkal megegyez.
5. Az Isten orszgnak kulcsairl, melyeket az r az apostoloknak adott t, sokan bmulatos dolgokat meslnek s ezekbl fegyvereket, szuronyokat, kirlyi plckat, koronkat s a legnagyobb orszgok, st a halandk lelkei s testei felett val hatalmat kovcsolnak. Mi egyszeren Isten igje szerint tlvn, azt mondjuk, hogy minden trvnyesen elhvott lelkipsztornl megvannak a kulcsok s k gyakoroljk is azoknak alkalmazst, midn az evangliomot hirdetik, azaz a hsgkre rbzott npet tantjk, intik, vigasztaljk, feddik s fegyelemben tartjk. Mert ily mdon az engedelmeskedk eltt a mennyorszgot fltrjk s az engedetlenek eltt bezrjk. Ezeket a kulcsokat az r az apostoloknak grte (Mt 16,19) s meg is adta, (Mrk 16,15 Luk. 24,47 Jn. 20,23) midn tantvnyait kibocst s nkik meghagyta, hogy hirdessk az egsz vilgon az evangliomot s bocsssk meg a bnket. Az apostol azt mondja a korinthusbeliekhez rott levelben, hogy az r az egyhz szolgira bzta a megbkltets szolglatt (2 Kor. 5,18.20) s mindjrt meg is magyarzza, miben ll az, tudniillik a megbkltets beszdben vagyis tudomnyban. s mg vilgosabban rtelmezi szavait, midn hozzteszi, miszerint Krisztus szolgi a Krisztus nevben jrnak kvetsgben, mintha ltalok Isten maga szlna, intvn a npeket, hogy bkljenek meg Istennel, tudniillik hitbeli engedelmessg ltal. k teht a kulcsokat akkor alkalmazzk, midn a hitre s bnbocsnatra figyelmeztetnek. gy bkltetnek ki az Istennel; gy bocstjk meg a bnket; gy nyitjk fl a mennyorszgot s vezrik be a hvket, nagyon klnbzvn azoktl, akikrl az r az evangliomban gy szlott: Jaj nktek trvnytudknak, mert elvetttek a tudomnynak kulcst, timagatok nem mentetek be, st akik be akartak menni, azokat is visszatartztatttok. (Luk. 11,52)
6. Helyesen s foganatosan oldanak fel teht az egyhzi szolgk, midn hirdetik az evangliomot s abban a bnk bocsnatt, mely minden egyes hvnek grtetik, aminthogy mindnyjan is rszesltek a keresztsgben s bizonysgot tesznek arrl, hogy az mindenkit kivltkppen rdekel. Nem is vagyunk abban a vlemnyben, hogy ez a floldozs ha hatlyosabb vlnk az ltal, ha azt kivllag valakinek a flbe vagy a feje felett hemzsegik el: mindazltal azt tartjuk, hogy a Jzus Krisztus vre ltal val bnbocsnatot az embereknek szorgalmatosan hirdetni, egyszersmind ket egyenknt inteni kell arra, hogy a bnbocsnat rjok tartozik.
7. Hogy azonban a bnbnknak mennyire vigyzknak s buzgknak kell lenni az j letre trekvsben, az -ember megldklsben s az j ember flbresztsben: erre evangliomi pldk tantanak bennnket. Jzus ugyanis az ltala meggygytott gutattt emberhez gy szlt: m meggygyultl, tbb ne vtkezzl, hogy gonoszabbul ne legyen dolgod. (Jnos 5,14) Ugyan gy szl a vd all flmentett parzna nhz: Menj el s tbb ne vtkezzl. (Jn. 8,11) E szavaival bizonyra nem clzott arra az eshetsgre, hogy az ember, amg mg e testben l, olykor-olykor nem vtkezik, hanem ajnlja a vigyzst s gondos buzglkodst, hogy minden ron trekedjnk arra s knyrgjnk Istenhez, hogy vissza ne essnk a bnkbe, amelyekbl mintegy feltmadtunk s ne gyzzn meg bennnket a test, a vilg s a stn. Ama vmszed Zakeus, midn kegyelmbe fogadta az r, gy kilt fel az evangliomban: Uram! me minden jszgomnak felt a szegnyeknek adom s ha valakitl valamit patvarkodssal elvettem, ngy annyit adok helybe. (Luk. 19,8) Hasonlkppen hirdetjk mi is, hogy a visszatrts s a knyrletessg, gyszintn az alamizsnlkods szksges az igazn megtrkre nzve s ltalban mindenkit intnk az apostol eme szavaival: Ne uralkodjk a bn a ti haland testetekben, hogy engedjetek annak az kvnsgaiban, sem pedig ne llasstok a ti tagjaitokat hamissgnak fegyvere gyannt a bnnek, hanem llasstok magatokat Istennek, mint a hallbl megeleventettek s a ti tagjaitokat igazsgnak fegyvere gyannt az Istennek. (Rm. 6,12-13)
8. Kvetkezskppen rosszaljuk nmelyeknek istentelen beszdeit, kik visszalnek az evangliom hirdetsvel s azt mondogatjk: Knny az Istenhez val visszatrs; Krisztus minden bnt kiengesztelt; knny dolog a bnbocsnat, mit rt ht az, ha vtkeznk? a bnbnattal nem kell szerfelett trdni s gy tovbb. Azonban folytonosan tantjuk, egyfell, hogy minden bns eltt nyitva van az Istenhez vezet t; msfell, hogy minden hvnek megbocstja bneit, kivve a Szentllek ellen elkvetett bnt. (Mt 12,31-32 Mrk 3,29) Ennlfogva krhoztatjuk mind a rgi, mind az j novatianusokat s katharusokat. Krhoztatjuk kivltkppen a ppnak a bnbnatrl szl nyerszked tant s simonija ellen, nemklnben simoni bnbocstsai ellen Pter apostolnak Simonrl mondott amaz tlett alkalmazzuk: A te pnzed veled egytt vesszen el, ki azt lltottad, hogy az Isten ajndkt pnzen meg lehet venni. Nincsen neked rszed, sem rksged e dologban, mert a te szved nem tiszta az Isten eltt. (Csel. 8,20-21) Rosszaljuk azok felfogst is, akik azt vlik, hogy sajt elgttelkkel eleget tehetnek elkvetett bneikrt. Mert mi azt tantjuk, hogy minden bnrt egyedli elgttel a Krisztus szenvedse s halla, az dvszerz s engesztel ldozata; m, amint elbb is mondottuk, sznetlenl srgetjk a testisg megldklst, de hozztesszk azt is, hogy ezt nem szabad fennhjzlag a bnrt val elgttel gyannt Isten eltt fitogtatni, st inkbb Isten fiaihoz illleg alzatossgban kell gyakorolni, mint j engedelmessget, hldatossgbl azrt a vltsgrt s bntl val tkletes mentessgrt, amelyben rszesltnk az Isten Finak halla s elgttele ltal.
|