XIII. RSZ Jzus Krisztus evangliomrl, mint szintn az gretekrl, a llekrl s a betrl
XIII. RSZ
Jzus Krisztus evangliomrl, mint szintn az gretekrl, a llekrl s a betrl
l. Noha az evangliom szembehelyeztetik a trvnnyel, mert a trvny haragot szl (Rm. 4,15) s tkot kilt (5 Mz. 27,26), az evangliom pedig kegyelmet s ldst hirdet; de meg Jnos is azt mondja: A trvny Mzes ltal adatott, a kegyelem s a valsg Jzus Krisztus ltal lett (Jn. 1,17): mindazltal egszen bizonyos, hogy azok, akik a trvny eltt s a trvny alatt voltak, nem voltak vgkppen az evangliom hjval; mert birtokukban voltak az evangliomi kivl gretek, amilyenek ezek: Az asszony magva a kgynak fejre tapos; (1 Mz. 3,15) a te magodban ldatnak meg a fldnek minden nemzetsgei; (1 Mz. 22,18) nem mlik el Jdtl a fejedelmi bot, sem a vezri plca trdei kzl, mg elj Sil; (1 Mz. 49,10) prftt tmasztok nkik az atyjokfiai kzl (5 Mz. 18,15) stb.
2. Elismerjk bizonyra, hogy az atyknak ppen gy mint neknk, kt nem gretek jelentettek ki, nmelyek ugyanis a jelenlegi, vagyis fldi dolgokra vonatkoztak, amilyenek a Kanan fldrl, a gyzedelmekrl s amilyenek mg ma is a mindennapi kenyrrl szl gretek. Msok pedig gy akkor, mint most, a mennyei s rk dolgokra, nevezetesen az isteni kegyelemre, a bnk megbocstsra s a Jzus Krisztusban val hit ltal elnyerend rk letre tartozk. m az sknek nemcsak kls vagyis fldi, hanem lelki s mennyei greteik is valnak Krisztusban. Mert amint Pter apostol mondja: Az idvessg fell tudakozdtak s nyomozdtak a prftk, akik a szmotokra val kegyelemrl jvendltek. (1 Pt. 1,10) Ahonnan Pl apostol szintn azt mondja, hogy az Isten evanglioma eleve meggrtetett az Isten prfti ltal a szent rsokban. (Rm. 1,1-2) E szerint tagadhatatlanul vilgos, hogy az sk nem voltak teljessggel minden evangliom nlkl.
3. De habr ilyen formn volt is a mi apinknak evangliomuk a prftk irataiban, amely ltal idvessget is nyertek a Krisztusban val hit ltal: mgis tulajdonkppen azt az rvendetes s boldogt zenetet nevezzk evangliomnak, amely szerint elszr Keresztel Jnos, azutn maga az r Krisztus, majd az apostolai s az apostolok utdai hirdettk a vilgnak, hogy Isten mr beteljestette, amit a vilg kezdettl fogva grt s elkldtte, st neknk ajndkozta az egyetlenegy Fit s Benne az Atyval val megbklst, a bnknek bocsnatt, minden teljessget s az rk letet. Helyesen nevezzk teht evangliomnak a ngy evanglisttl megrt trtnetet, amely eladja: mikppen lettek s teljesedtek be ezek Krisztus ltal, miket tantott s cselekedett Krisztus s hogy benne van a hveknek minden teljessge. Hasonlkppen helyesen nevezzk evangliomi tudomnynak az apostoli tantst s rst, amelyben az apostolok fltrjk, mi mdon adta neknk az Atya a Fit s benne mindent, ami az letre s idvessgre val; gy hogy ez, ha tiszta, mg ma sem veszti el ezt az oly kivl elnevezst.
4. Viszont az apostol az evangliomnak ama hirdetst lleknek s llek szolglatnak nevezi, (2 Kor. 3,6.8) azrt mert hit ltal vlik az hathatss s lv a hvk flben, st szvben is, a megvilgost Szentllek ltal. Mert noha a bet, mely a llekkel szembehelyeztetik, minden kls dolgot jelez, fkppen azonban jelenti a trvny tantst, amely llek s hit nlkl haragot szl s bnt gerjeszt fel azok lelkben, akik nem l hittel hisznek. Ezrt az apostol hall szolglatnak is nevezi; (2 Kor. 3,7) mert ide tartozik az apostol ama mondsa: A bet megl, a llek megelevent. (2 Kor. 3,6)
5. lapostolok is hirdettk az evangliomot, csakhogy a trvny sszeelegytsvel meghamistva, mintha Krisztus nem idvezthetne trvny nlkl. Ilyenek valnak az ebionitk, akik Ebion eretnektl eredtek s a nazarusok, akiket hajdan mineusoknak is hvtak. Ezeket mindannyijokat krhoztatjuk, mert mi tisztn hirdetjk az evangliomot s azt tantjuk, hogy egyedl a Szentllek ltal s nem a trvny ltal igazulnak meg a hvk. Errl a ttelrl, majd a megigazulsrl szl rszben fogunk bvebben trgyalni.
6. s br az evangliomi tudomny, a farizeusoknak a trvnyrl val tantsval sszzehasonltva, j tudomnynak ltszott akkor, midn azt elszr Krisztus hirdette, mivel Jeremis is jvendlt az jszvetsgrl: (Jer. 31,31) mgis valjban nemcsak rgi volt az s rgi tudomny mg most is, st rgibb a vilgon lev minden tudomnynl; (hiszen a rmai katholikusok az ltalok mr elfogadott tudomnnyal val sszehasonlts szerint mg ma is jnak mondjk). Mert az Isten rktl fogva elvgezte, hogy megtartja a vilgot Krisztus ltal s ezt az elevevgzst s rk tancst jelentette ki a vilgnak az evangliom ltal. E szerint vilgos, hogy az evangliomi valls s tudomny a legrgibb mindazok kztt, amelyek valaha voltak, vannak s lesznek. Ezrt mondjuk, hogy rtul tvelyegnek s Isten rk tancshoz mltatlan dolgokat szlnak mindazok, akik az evangliomi tudomnyt s vallst csak a minapban keletkezettnek s alig harminc esztends hitnek nevezik. Rjok illik sais prfta ama mondsa: Jaj azoknak, akik a gonoszt jnak mondjk s a jt gonosznak; akik a sttsget vilgossgg s a vilgossgot sttsgg teszik s teszik a kesert dess s az dest keserv. (sa. 5,20)
|